Tato bakalářská práce se zaměřuje na návrh konstrukce podvozku osobního železničního vozu. V provedené rešerši byly ukázány různé provedení sekundárního vypružení osobních vozů. Hlavním cílem bylo vytvořit koncept Jakobsova podvozku. Součástí návrhu je rám podvozku svařované skříňové konstrukce z podélníků a příčníků. Brzdný systém je řešen pomocí kotoučových brzd s vlastním brzdovým válcem a mechanismem. Návrh také obsahuje primární a sekundární vypružení, kde pri-mární vypružení zahrnuje vinuté pružiny a třecí pryžové tlumiče, zatímco sekundární vypružení využíá vinuté pružiny s hydraulickými tlumiči a ojnice se silentbloky. Konečný návrh podvozku byl podpo-řen výpočty hmotností a rozdělení tuhostí, což vedlo k určení základních parametrů vypružení a návrhu pružin pro dané zadání.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the design of a bogie for a passenger railway vehicle. The conducted research showcased various implementations of secondary suspension in passenger cars. The main objective was to create a concept for a Jakobs bogie. The design includes a welded box frame construction of the bogie made from longitudinal and transverse beams. The braking system is imple-mented using disc brakes with its own brake cylinder and mechanism. The design also incorporates primary and secondary suspension, where the primary suspension includes coil springs and friction rubber dampers, while the secondary suspension utilizes coil springs with hydraulic dampers and rods with silent blocks. The final bogie design was supported by weight calculations and stiffness distribution, which led to the determination of the basic suspension parameters and the design of springs for the given requirements.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na návrh konstrukce podvozku osobního železničního vozu. V provedené rešerši byly ukázány různé provedení sekundárního vypružení osobních vozů. Hlavním cílem bylo vytvořit koncept Jakobsova podvozku. Součástí návrhu je rám podvozku svařované skříňové konstrukce z podélníků a příčníků. Brzdný systém je řešen pomocí kotoučových brzd s vlastním brzdovým válcem a mechanismem. Návrh také obsahuje primární a sekundární vypružení, kde pri-mární vypružení zahrnuje vinuté pružiny a třecí pryžové tlumiče, zatímco sekundární vypružení využíá vinuté pružiny s hydraulickými tlumiči a ojnice se silentbloky. Konečný návrh podvozku byl podpo-řen výpočty hmotností a rozdělení tuhostí, což vedlo k určení základních parametrů vypružení a návrhu pružin pro dané zadání.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the design of a bogie for a passenger railway vehicle. The conducted research showcased various implementations of secondary suspension in passenger cars. The main objective was to create a concept for a Jakobs bogie. The design includes a welded box frame construction of the bogie made from longitudinal and transverse beams. The braking system is imple-mented using disc brakes with its own brake cylinder and mechanism. The design also incorporates primary and secondary suspension, where the primary suspension includes coil springs and friction rubber dampers, while the secondary suspension utilizes coil springs with hydraulic dampers and rods with silent blocks. The final bogie design was supported by weight calculations and stiffness distribution, which led to the determination of the basic suspension parameters and the design of springs for the given requirements.