Tato bakalářská práce se zabývá hodnocením kvality mateřských škol z pohledu rodičů. Cílem bylo zjistit, jaké faktory rodiče považují za klíčové při výběru mateřské školy pro své děti a jak hodnotí současnou kvalitu poskytovaných služeb.
Praktická část práce se zaměřuje na výzkumné šetření, které bylo realizováno formou dotazníku mezi rodiči dětí navštěvujících různé mateřské školy. Výzkum se zaměřil na několik hlavních oblastí, včetně kvality pedagogického personálu, materiálního vybavení škol, přístupu ke vzdělávání a celkové atmosféry ve škole.
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že rodiče kladou největší důraz na kvalifikovanost a přístup učitelů k dětem. Dále považují za důležité bezpečnostní opatření a kvalitu prostor, ve kterých se děti pohybují. Další významný výsledek ukázal, že rodiče vysoce hodnotí mateřské školy, které podporují individuální přístup k dětem a nabízejí pestrou škálu vzdělávacích aktivit. Na základě těchto zjištění práce navrhuje doporučení pro zlepšení kvality mateřských škol a zdůrazňuje potřebu komunikace mezi rodiči a školami pro zajištění spokojenosti všech zúčastněných stran.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis evaluates the quality of kindergartens from the perspective of parents. The aim was to determine which factors parents consider crucial when choosing a kindergarten for their children and how they assess the current quality of provided services.
The practical part of the thesis focuses on research conducted through a questionnaire survey among parents of children attending various kindergartens. The research targeted several key areas, including the quality of the teaching staff, the material equipment of the schools, the approach to education, and the overall atmosphere in the school.
The survey results revealed that parents place the greatest emphasis on the qualifications and approach of teachers towards children. They also consider safety measures and the quality of the facilities where children spend their time to be important. Another significant finding showed that parents highly value kindergartens that support an individual approach to children and offer a diverse range of educational activities. Based on these findings, the thesis proposes recommendations for improving the quality of kindergartens and highlights the need for communication between parents and schools to ensure the satisfaction of all parties involved.
Klíčová slova
Hodnocení kvality mateřských škol, pohled rodičů, výběr mateřské školy, pedagogický personál, školní atmosféra, individuální přístup.
Klíčová slova v angličtině
Evaluation of kindergarten quality, parents' perspective selection of kindergarten, teaching staff, school atmosphere, individual approach.
Rozsah průvodní práce
68 s. (10240 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá hodnocením kvality mateřských škol z pohledu rodičů. Cílem bylo zjistit, jaké faktory rodiče považují za klíčové při výběru mateřské školy pro své děti a jak hodnotí současnou kvalitu poskytovaných služeb.
Praktická část práce se zaměřuje na výzkumné šetření, které bylo realizováno formou dotazníku mezi rodiči dětí navštěvujících různé mateřské školy. Výzkum se zaměřil na několik hlavních oblastí, včetně kvality pedagogického personálu, materiálního vybavení škol, přístupu ke vzdělávání a celkové atmosféry ve škole.
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že rodiče kladou největší důraz na kvalifikovanost a přístup učitelů k dětem. Dále považují za důležité bezpečnostní opatření a kvalitu prostor, ve kterých se děti pohybují. Další významný výsledek ukázal, že rodiče vysoce hodnotí mateřské školy, které podporují individuální přístup k dětem a nabízejí pestrou škálu vzdělávacích aktivit. Na základě těchto zjištění práce navrhuje doporučení pro zlepšení kvality mateřských škol a zdůrazňuje potřebu komunikace mezi rodiči a školami pro zajištění spokojenosti všech zúčastněných stran.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis evaluates the quality of kindergartens from the perspective of parents. The aim was to determine which factors parents consider crucial when choosing a kindergarten for their children and how they assess the current quality of provided services.
The practical part of the thesis focuses on research conducted through a questionnaire survey among parents of children attending various kindergartens. The research targeted several key areas, including the quality of the teaching staff, the material equipment of the schools, the approach to education, and the overall atmosphere in the school.
The survey results revealed that parents place the greatest emphasis on the qualifications and approach of teachers towards children. They also consider safety measures and the quality of the facilities where children spend their time to be important. Another significant finding showed that parents highly value kindergartens that support an individual approach to children and offer a diverse range of educational activities. Based on these findings, the thesis proposes recommendations for improving the quality of kindergartens and highlights the need for communication between parents and schools to ensure the satisfaction of all parties involved.
Klíčová slova
Hodnocení kvality mateřských škol, pohled rodičů, výběr mateřské školy, pedagogický personál, školní atmosféra, individuální přístup.
Klíčová slova v angličtině
Evaluation of kindergarten quality, parents' perspective selection of kindergarten, teaching staff, school atmosphere, individual approach.
Zásady pro vypracování
Osnova
I.Úvod do problematiky hodnocení kvality mateřských škol
Vymezení pojmu kvalita mateřských škol
Důležitost hodnocení kvality mateřských škol
Cíle práce
II.Metodologie hodnocení kvality mateřských škol
Metody hodnocení kvality mateřských škol
Výběr vhodných metod pro hodnocení kvality mateřských škol z hlediska rodičů
III.Hodnocení kvality mateřských škol z pohledu rodičů
Důležitost spokojenosti rodičů s mateřskou školou
Výsledek dotazníkového šetření a analýza vztahu spokojenosti rodičů s kvalitou mateřských škol
IV.Možnosti zlepšení kvality mateřských škol
Možnosti, jak zlepšit kvalitu mateřských škol na základě výsledků hodnocení z pohledu rodičů
Jak zlepšit komunikaci mezi rodiči a mateřskou školou
jaké jsou další možnosti pro zlepšení kvality mateřských škol v oblasti vzdělávání a pedagogické praxe
V.Závěr
Shrnutí výsledků a doporučení pro další praxi
Zhodnocení výstupů práce a jejich využití pro budoucí hodnocení kvality mateřských škol
Zásady pro vypracování
Osnova
I.Úvod do problematiky hodnocení kvality mateřských škol
Vymezení pojmu kvalita mateřských škol
Důležitost hodnocení kvality mateřských škol
Cíle práce
II.Metodologie hodnocení kvality mateřských škol
Metody hodnocení kvality mateřských škol
Výběr vhodných metod pro hodnocení kvality mateřských škol z hlediska rodičů
III.Hodnocení kvality mateřských škol z pohledu rodičů
Důležitost spokojenosti rodičů s mateřskou školou
Výsledek dotazníkového šetření a analýza vztahu spokojenosti rodičů s kvalitou mateřských škol
IV.Možnosti zlepšení kvality mateřských škol
Možnosti, jak zlepšit kvalitu mateřských škol na základě výsledků hodnocení z pohledu rodičů
Jak zlepšit komunikaci mezi rodiči a mateřskou školou
jaké jsou další možnosti pro zlepšení kvality mateřských škol v oblasti vzdělávání a pedagogické praxe
V.Závěr
Shrnutí výsledků a doporučení pro další praxi
Zhodnocení výstupů práce a jejich využití pro budoucí hodnocení kvality mateřských škol
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.
CHVÁL, Martin. Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1321-5.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika 2., aktualizované a rozšířené vydání, Praha: Grada, 2019. ISBAN 978-80-247-5511-3.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.
CHVÁL, Martin. Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1321-5.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika 2., aktualizované a rozšířené vydání, Praha: Grada, 2019. ISBAN 978-80-247-5511-3.