Tato bakalářská práce zpracovává analýzu využití projektového vyučování v MŠ a předkládá náměty pro její zdůvodněné využití.
Práce vychází z teoretické části, která popisuje základní fakta o projektovém vzdělá- vání v mateřských školách a také další témata s tím související. Zabývá se podrobně historií projektové výuky a také současné podoby této vzdělávací metody. Porovnává klasický způsob plánování v mateřských školách s projektovým učením, zobrazuje shodné i odlišné rysy. Popisuje důležitost vztahů mezi školou a rodinou i jejími členy a poukazuje na to, jaká jsou specifika současného předškolního vzdělávání.
Skrze šetření mé bakalářské práce je zde zobrazena analýza zkušeností s projektovou výukou v mateřských školách v Plzeňském kraji, a to v rámci dotazníků, rozhovorů, pozorování a vlastní realizace projektu, která sloužila k ověření zjištěných informací v praxi.
Annotation in English
The Bachelor's thesis processes an analysis of the use of project teaching in preschool and presents suggestions for its reasoned use.
My work describes basic facts about project-based kindergarten education, as well as other topics related to it. It deals in detail with the history of project teaching as well as the current form of this educational method. It compares the classical method of planning in nursery schools with project learning, displaying identical and different features. It describes the importance of relationships between the school and the fam- ily and its members and points out what the specifics of current preschool education are.
Through an investigation of my bachelor's thesis, an analysis of the experience with project teaching at kindergartens in the Pilsen region is shown here, within the frame- work of questionnaires, interviews, observations and the actual implementation of the project, which served as a verification of the information found in practice.
Keywords
Projektové vzdělávání, projektové vzdělávání v MŠ, projektové dny v MŠ, specifika projektové výuky
Keywords in English
Project education, project education in kindergartens, project days in kindergartens, specifics of project instruction.
Length of the covering note
56 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce zpracovává analýzu využití projektového vyučování v MŠ a předkládá náměty pro její zdůvodněné využití.
Práce vychází z teoretické části, která popisuje základní fakta o projektovém vzdělá- vání v mateřských školách a také další témata s tím související. Zabývá se podrobně historií projektové výuky a také současné podoby této vzdělávací metody. Porovnává klasický způsob plánování v mateřských školách s projektovým učením, zobrazuje shodné i odlišné rysy. Popisuje důležitost vztahů mezi školou a rodinou i jejími členy a poukazuje na to, jaká jsou specifika současného předškolního vzdělávání.
Skrze šetření mé bakalářské práce je zde zobrazena analýza zkušeností s projektovou výukou v mateřských školách v Plzeňském kraji, a to v rámci dotazníků, rozhovorů, pozorování a vlastní realizace projektu, která sloužila k ověření zjištěných informací v praxi.
Annotation in English
The Bachelor's thesis processes an analysis of the use of project teaching in preschool and presents suggestions for its reasoned use.
My work describes basic facts about project-based kindergarten education, as well as other topics related to it. It deals in detail with the history of project teaching as well as the current form of this educational method. It compares the classical method of planning in nursery schools with project learning, displaying identical and different features. It describes the importance of relationships between the school and the fam- ily and its members and points out what the specifics of current preschool education are.
Through an investigation of my bachelor's thesis, an analysis of the experience with project teaching at kindergartens in the Pilsen region is shown here, within the frame- work of questionnaires, interviews, observations and the actual implementation of the project, which served as a verification of the information found in practice.
Keywords
Projektové vzdělávání, projektové vzdělávání v MŠ, projektové dny v MŠ, specifika projektové výuky
Keywords in English
Project education, project education in kindergartens, project days in kindergartens, specifics of project instruction.
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Recommended resources
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B., E. KOŽELUHOVÁ, M. VARGOVÁ, et al. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání: metodika pro učitele. Praha: Raabe, 2022. ISBN 978-80-7496-522-7.
SVOBODOVÁ, Eva a Miluše VÍTEČKOVÁ. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Třídní projekty v mateřské škole. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9.
Recommended resources
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B., E. KOŽELUHOVÁ, M. VARGOVÁ, et al. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání: metodika pro učitele. Praha: Raabe, 2022. ISBN 978-80-7496-522-7.
SVOBODOVÁ, Eva a Miluše VÍTEČKOVÁ. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Třídní projekty v mateřské škole. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9.