Tato bakalářská práce pojednává o aktivitě břišní stěny ve znakových polohách u kojenců ve vodním prostředí. Přináší pohled na kojenecké plavání a na různé typy úchopů dítěte ve vodě. Hlavním cílem je posoudit aktivitu břišních svalů kojenců v nestabilním vodním prostředí, v průběhu jejich uvedení do znakové polohy. A zároveň zhodnotit četnost využívání znakových pozic během jednotlivých lekcí. Ačkoli je voda součástí našich životů, dítě se nerodí s reflexní dovedností, jak se ve vodě pohybovat, a tím pro něj voda není přirozeným prostředím. Proto v rámci praktické části bylo provedeno kazuistické šetření kojenců skrze aspekční vyšetření na suchu a ve vodním prostředí. Výzkum byl doplněn dotazníkem pro instruktory kojeneckého plávání. Výsledky byly zpracovány a vyhodnoceny formou grafů a tabulek. Z výsledků vyplývá, že ve znakových polohách dochází k projevu nestability na břišní stěně v podobě bulgingu břicha, nebo prominencí dolních žeber, a že zároveň instruktoři kojeneckého plavání využívají znakové pozice v každé jednotlivé lekci, čímž k nestabilitě břišní stěny mohou přispívat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses about abdominal wall activity in backstroke posi-tions in infants in a water environment. It brings an insight into infant swimming and the different types of infant grasps in the water. The main aim is to examine the abdominal muscle activity of infants in an unstable water environment, during their induction into the backstroke position. Also to evaluate the frequency of using the signing positions dur-ing each lesson. Although water is a part of our lives, an infant is not born with the reflexive skill to move in water, therefore water is not a natural environment for them. Part of the practical session, a case study of infants was conducted through an aspectual examination on dry land and in a water environment. The research was supplemented with a questionnaire for infant swimming instructors. The results were processed and evaluated in the form of graphs and tables. The results show that the backstroke postures manifest instability in the abdominal wall in the form of abdominal bulging or lower rib prominences, and at the same time, infant swimming instructors use the backstroke positions in every single lesson, which may contribute to abdominal wall instability.
Tato bakalářská práce pojednává o aktivitě břišní stěny ve znakových polohách u kojenců ve vodním prostředí. Přináší pohled na kojenecké plavání a na různé typy úchopů dítěte ve vodě. Hlavním cílem je posoudit aktivitu břišních svalů kojenců v nestabilním vodním prostředí, v průběhu jejich uvedení do znakové polohy. A zároveň zhodnotit četnost využívání znakových pozic během jednotlivých lekcí. Ačkoli je voda součástí našich životů, dítě se nerodí s reflexní dovedností, jak se ve vodě pohybovat, a tím pro něj voda není přirozeným prostředím. Proto v rámci praktické části bylo provedeno kazuistické šetření kojenců skrze aspekční vyšetření na suchu a ve vodním prostředí. Výzkum byl doplněn dotazníkem pro instruktory kojeneckého plávání. Výsledky byly zpracovány a vyhodnoceny formou grafů a tabulek. Z výsledků vyplývá, že ve znakových polohách dochází k projevu nestability na břišní stěně v podobě bulgingu břicha, nebo prominencí dolních žeber, a že zároveň instruktoři kojeneckého plavání využívají znakové pozice v každé jednotlivé lekci, čímž k nestabilitě břišní stěny mohou přispívat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses about abdominal wall activity in backstroke posi-tions in infants in a water environment. It brings an insight into infant swimming and the different types of infant grasps in the water. The main aim is to examine the abdominal muscle activity of infants in an unstable water environment, during their induction into the backstroke position. Also to evaluate the frequency of using the signing positions dur-ing each lesson. Although water is a part of our lives, an infant is not born with the reflexive skill to move in water, therefore water is not a natural environment for them. Part of the practical session, a case study of infants was conducted through an aspectual examination on dry land and in a water environment. The research was supplemented with a questionnaire for infant swimming instructors. The results were processed and evaluated in the form of graphs and tables. The results show that the backstroke postures manifest instability in the abdominal wall in the form of abdominal bulging or lower rib prominences, and at the same time, infant swimming instructors use the backstroke positions in every single lesson, which may contribute to abdominal wall instability.
Zpracovat rešerši a uvést teoretická východiska kvalifikační práce.
Stanovit výzkumný cíl kvalifikační práce.
Zpracovat teoreticko-empirickou/ teoretickou rešeršní kvalifikační práci dle požadavků FZS.
Popsat metodiku kvalifikační práce.
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce.
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS.
Dodržet citační normu (ISO) a jednotný citační styl v celé kvalifikační práci.
Zásady pro vypracování
Zpracovat rešerši a uvést teoretická východiska kvalifikační práce.
Stanovit výzkumný cíl kvalifikační práce.
Zpracovat teoreticko-empirickou/ teoretickou rešeršní kvalifikační práci dle požadavků FZS.
Popsat metodiku kvalifikační práce.
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce.
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS.
Dodržet citační normu (ISO) a jednotný citační styl v celé kvalifikační práci.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči: "plavání" kojenců a batolat: plavecká výuka předškolních dětí: hry a říkadla do vody. Praha: Grada, 2002. Pro rodiče. ISBN 80-247-0211-8.
NOVÁKOVÁ, Tereza. Předpoklady primární plavecké gramotnosti v raném věku. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2859-2.
HELLBRÜGGE, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3457-6.
KAČÍRKOVÁ, Michaela a Zuzana RYBOVÁ. Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem: fyzioterapeutky dětem. Praha: Euromedia Group, 2022. Esence. ISBN 978-80-242-8004-2.
KNĚZOVÁ, Jana a Kateřina JURÍKOVÁ. Nejlepší kniha o miminku...: praktické rady pro rozvoj vašeho dítěte do 1 roku. Praha: Euromedia Group, 2020. Esence. ISBN 978-80-242-6931-3.
DOUGLAS, Doman.How to teach your baby to swim: From birth to age six the gentle revolution. Garden City Park, NY, United States : Square One Publishers, 2006. ISBN 9780757001987.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči: "plavání" kojenců a batolat: plavecká výuka předškolních dětí: hry a říkadla do vody. Praha: Grada, 2002. Pro rodiče. ISBN 80-247-0211-8.
NOVÁKOVÁ, Tereza. Předpoklady primární plavecké gramotnosti v raném věku. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2859-2.
HELLBRÜGGE, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3457-6.
KAČÍRKOVÁ, Michaela a Zuzana RYBOVÁ. Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem: fyzioterapeutky dětem. Praha: Euromedia Group, 2022. Esence. ISBN 978-80-242-8004-2.
KNĚZOVÁ, Jana a Kateřina JURÍKOVÁ. Nejlepší kniha o miminku...: praktické rady pro rozvoj vašeho dítěte do 1 roku. Praha: Euromedia Group, 2020. Esence. ISBN 978-80-242-6931-3.
DOUGLAS, Doman.How to teach your baby to swim: From birth to age six the gentle revolution. Garden City Park, NY, United States : Square One Publishers, 2006. ISBN 9780757001987.