Diplomová práce se zabývá tématem Vybrané problémy vzdělávací politiky. V této problematice vysvětluje, jaká je právní úprava vzdělávání v České republice, jaké jsou nástroje vzdělávací politiky, rozebírá také organizaci vzdělávacího systému, rozděluje typy škol podle zřizovatelů a vysvětluje financování školství. Další kapitola se věnuje historickému vývoji vzdělávací politiky od roku 1774 až do roku 1989. Zbylé kapitoly už se věnují jak strategiím z minulosti, tak současným strategiím. V těch jsou pak rozebrány hlavní problémy a cíle, kterými se budou právě tyto problémy řešit. V práci byl zhotoven výzkum pomocí rozhovorů s učiteli různých stupňů vzdělávání, kteří se vyjadřovali k současným problémům a také k tomu, jak si vede současná strategie a zda se jí daří současné problémy řešit.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic Selected problems of educational policy. It explains the legal regulation of education in the Czech Republic, the instruments of education policy, analyses the organisation of the education system, divides the type of schools according to their founders and explains the financing of education. The next chapter deals with the historical development of educational policy from 1774 to 1989. The remaining chapters deal with both past and present policies. These than discuss the problems of the post and the objectives that are being used to address these problems. The thesis conducted research by interviewing teachers at different levels of education who commented on the current problems and also how the current strategy is working and whether it is succeeding in solving the current problems.
Klíčová slova
Vzdělávací politika, vzdělávání, škola, školská zařízení, strategie, problémy
Klíčová slova v angličtině
Education policy, education, school, school facilities, strategies, problems
Rozsah průvodní práce
106 s. (242 180 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem Vybrané problémy vzdělávací politiky. V této problematice vysvětluje, jaká je právní úprava vzdělávání v České republice, jaké jsou nástroje vzdělávací politiky, rozebírá také organizaci vzdělávacího systému, rozděluje typy škol podle zřizovatelů a vysvětluje financování školství. Další kapitola se věnuje historickému vývoji vzdělávací politiky od roku 1774 až do roku 1989. Zbylé kapitoly už se věnují jak strategiím z minulosti, tak současným strategiím. V těch jsou pak rozebrány hlavní problémy a cíle, kterými se budou právě tyto problémy řešit. V práci byl zhotoven výzkum pomocí rozhovorů s učiteli různých stupňů vzdělávání, kteří se vyjadřovali k současným problémům a také k tomu, jak si vede současná strategie a zda se jí daří současné problémy řešit.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic Selected problems of educational policy. It explains the legal regulation of education in the Czech Republic, the instruments of education policy, analyses the organisation of the education system, divides the type of schools according to their founders and explains the financing of education. The next chapter deals with the historical development of educational policy from 1774 to 1989. The remaining chapters deal with both past and present policies. These than discuss the problems of the post and the objectives that are being used to address these problems. The thesis conducted research by interviewing teachers at different levels of education who commented on the current problems and also how the current strategy is working and whether it is succeeding in solving the current problems.
Klíčová slova
Vzdělávací politika, vzdělávání, škola, školská zařízení, strategie, problémy
Klíčová slova v angličtině
Education policy, education, school, school facilities, strategies, problems
Zásady pro vypracování
Úvod
Teoretická část
1 Vzdělávací politika
2 Historie a vývoj vzdělávací politiky
3 Současná vzdělávací politika
4 Strategie vzdělávací politiky 2030+
5 Komparace předchozí strategie se současnou
Praktická část
6 Průzkum mezi učiteli (Základní škola, střední škola, gymnázium, lyceum)
Zásady pro vypracování
Úvod
Teoretická část
1 Vzdělávací politika
2 Historie a vývoj vzdělávací politiky
3 Současná vzdělávací politika
4 Strategie vzdělávací politiky 2030+
5 Komparace předchozí strategie se současnou
Praktická část
6 Průzkum mezi učiteli (Základní škola, střední škola, gymnázium, lyceum)
Seznam doporučené literatury
Tištěná literatura
FRYČ, Jindřich, Zuzana MATUŠKOVÁ, Pavla KATZOVÁ, et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-46-4.
KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ, ed. Teorie a nástroje vzdělávací politiky [online]. Praha: Karolinum, 2006 [cit. 2023-06-30]. ISBN 80-246-1259-3.
KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ, ed. Vybrané problémy vzdělávací politiky [online]. Praha: Karolinum, 2006 [cit. 2023-06-30]. ISBN 80-246-1259-3.
KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ, ed. Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu [online]. Praha: Karolinum, 2006 [cit. 2023-06-30]. ISBN 80-246-1259-3.
Seznam doporučené literatury
Tištěná literatura
FRYČ, Jindřich, Zuzana MATUŠKOVÁ, Pavla KATZOVÁ, et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-46-4.
KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ, ed. Teorie a nástroje vzdělávací politiky [online]. Praha: Karolinum, 2006 [cit. 2023-06-30]. ISBN 80-246-1259-3.
KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ, ed. Vybrané problémy vzdělávací politiky [online]. Praha: Karolinum, 2006 [cit. 2023-06-30]. ISBN 80-246-1259-3.
KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ, ed. Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu [online]. Praha: Karolinum, 2006 [cit. 2023-06-30]. ISBN 80-246-1259-3.