Tato práce se zabývá rozšířeným problémem nudy mezi vysokoškolskými studenty, zkoumá její různé projevy a dopady na akademické výkony a duševní zdraví. Vycházejíc z filozofických poznatků Larse Svendsena zkoumá nudu jako situativní i existenciální fenomén, osvětluje její historické kořeny a současný význam. Práce také diskutuje o spojení nudy s acedií a jejími dopady na jednotlivce a společnost. Skrze interdisciplinární pohled zahrnující psychologii a sociologii zdůrazňuje důležitost řešení nudy ve vzdělávacích prostředích a podporu stimulujících výukových prostředí.
Anotace v angličtině
This thesis delves into the pervasive issue of boredom among university students, exploring its various manifestations and impacts on academic performance and mental health. Drawing on Lars Svendsen's philosophical insights, it examines boredom as both a situational and existential phenomenon, shedding light on its historical roots and contemporary relevance. The thesis also discusses boredom's association with acedia and its implications for individuals and society. Through an interdisciplinary lens encompassing psychology and sociology, it underscores the importance of addressing boredom in educational settings and fostering engaging learning environments.
Klíčová slova
Nuda, vysokoškolské prostředí, Lars Svendsen, existenciální nuda, situativní nuda, acedie, akademický výkon, duševní zdraví, psychologie, sociologie, vzdělávací prostředí
Klíčová slova v angličtině
Boredom, university environment, Lars Svendsen, existential boredom, situational boredom, acedia, academic performance, mental health, psychology, sociology, educational environment
Rozsah průvodní práce
22 s. (32 762)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá rozšířeným problémem nudy mezi vysokoškolskými studenty, zkoumá její různé projevy a dopady na akademické výkony a duševní zdraví. Vycházejíc z filozofických poznatků Larse Svendsena zkoumá nudu jako situativní i existenciální fenomén, osvětluje její historické kořeny a současný význam. Práce také diskutuje o spojení nudy s acedií a jejími dopady na jednotlivce a společnost. Skrze interdisciplinární pohled zahrnující psychologii a sociologii zdůrazňuje důležitost řešení nudy ve vzdělávacích prostředích a podporu stimulujících výukových prostředí.
Anotace v angličtině
This thesis delves into the pervasive issue of boredom among university students, exploring its various manifestations and impacts on academic performance and mental health. Drawing on Lars Svendsen's philosophical insights, it examines boredom as both a situational and existential phenomenon, shedding light on its historical roots and contemporary relevance. The thesis also discusses boredom's association with acedia and its implications for individuals and society. Through an interdisciplinary lens encompassing psychology and sociology, it underscores the importance of addressing boredom in educational settings and fostering engaging learning environments.
Klíčová slova
Nuda, vysokoškolské prostředí, Lars Svendsen, existenciální nuda, situativní nuda, acedie, akademický výkon, duševní zdraví, psychologie, sociologie, vzdělávací prostředí
Klíčová slova v angličtině
Boredom, university environment, Lars Svendsen, existential boredom, situational boredom, acedia, academic performance, mental health, psychology, sociology, educational environment
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je identifikovat příčiny studijní neúspěšnosti na VŠ a faktory podmiňující vznik nudy u VŠ studentů.
Práce bude členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se bude zaměřovat na tematiku studijní neúspěšnosti. Budou prezentovány aktuální výzkumy, studie, které se zabývají studijní neúspěšností na VŠ. Budou reflektovány aktuální východiska pro výzkumné šetření. Autorka se bude věnovat problematice nudy ve škole. Budou prezentovány výchozí teoretické a praktické poznatky. Praktická část bude zaměřena na zmapování příčin studijního neúspěchu na VŠ. Dalším výzkumným cílem je popsat specifika prožívané nudy na VŠ z pohledu studentů.
Postup a metody práce:
Studium odborných pramenů; vymezení (stanovení) základních teoretických východisek; zpracování projektu výzkumu; realizace výzkumného šetření, sběr dat; analýza a interpretace dat; vypracování práce, závěr, doporučení.
Zásady pro vypracování:
Bakalářská práce bude pravidelně konzultována s vedoucí práce.
Bakalářská/diplomová práce bude vypracována v souladu s platnou vyhláškou děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech.
Studentka se zavazuje při práci dodržovat citační standardy (vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje se svým vedoucím).
Toto zadání nahrazuje původní na základě žádosti o změnu tématu schválené 13.12.2023.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je identifikovat příčiny studijní neúspěšnosti na VŠ a faktory podmiňující vznik nudy u VŠ studentů.
Práce bude členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se bude zaměřovat na tematiku studijní neúspěšnosti. Budou prezentovány aktuální výzkumy, studie, které se zabývají studijní neúspěšností na VŠ. Budou reflektovány aktuální východiska pro výzkumné šetření. Autorka se bude věnovat problematice nudy ve škole. Budou prezentovány výchozí teoretické a praktické poznatky. Praktická část bude zaměřena na zmapování příčin studijního neúspěchu na VŠ. Dalším výzkumným cílem je popsat specifika prožívané nudy na VŠ z pohledu studentů.
Postup a metody práce:
Studium odborných pramenů; vymezení (stanovení) základních teoretických východisek; zpracování projektu výzkumu; realizace výzkumného šetření, sběr dat; analýza a interpretace dat; vypracování práce, závěr, doporučení.
Zásady pro vypracování:
Bakalářská práce bude pravidelně konzultována s vedoucí práce.
Bakalářská/diplomová práce bude vypracována v souladu s platnou vyhláškou děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech.
Studentka se zavazuje při práci dodržovat citační standardy (vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje se svým vedoucím).
Toto zadání nahrazuje původní na základě žádosti o změnu tématu schválené 13.12.2023.
Seznam doporučené literatury
BOHÁČOVÁ, Aneta. Osobnostně-situační konstelace nudy. Praha, 2022. Dizertační práce, vedoucí Pavelková, Isabella. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost.
KUBÍKOVÁ, Kateřina; BOHÁČOVÁ, Aneta; PAVELKOVÁ, Isabella a ŠTECH, Stanislav. Příčiny (ne)úspěchu na vysoké škole. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3165-5.
PAVELKOVÁ, Isabella a Denisa URBANOVÁ. Nuda v edukačním kontextu: teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie. 2018, LXII(4), 350 -365.
SVENDSEN, Lars Fr. H., Malá filozofie nudy. Přeložil Ondřej Vimr. Zlín: Kniha Zlín, 2011. ISBN 978-80-87162-14-9.
URBANOVÁ, Denisa. Copingové strategie u nudy. Praha, 2018. Diplomová práce, vedoucí Pavelková, Isabella. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie.
Seznam doporučené literatury
BOHÁČOVÁ, Aneta. Osobnostně-situační konstelace nudy. Praha, 2022. Dizertační práce, vedoucí Pavelková, Isabella. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost.
KUBÍKOVÁ, Kateřina; BOHÁČOVÁ, Aneta; PAVELKOVÁ, Isabella a ŠTECH, Stanislav. Příčiny (ne)úspěchu na vysoké škole. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3165-5.
PAVELKOVÁ, Isabella a Denisa URBANOVÁ. Nuda v edukačním kontextu: teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie. 2018, LXII(4), 350 -365.
SVENDSEN, Lars Fr. H., Malá filozofie nudy. Přeložil Ondřej Vimr. Zlín: Kniha Zlín, 2011. ISBN 978-80-87162-14-9.
URBANOVÁ, Denisa. Copingové strategie u nudy. Praha, 2018. Diplomová práce, vedoucí Pavelková, Isabella. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie.