Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s průběhem výuky dějepisu na 2. stupni základní školy. Náslechová praxe je orientována především na analytické pozorování. Ze široké problematiky, kterou představuje didaktika dějepisu, jde především o sledování a hodnocení vyučovacích a učebních metod, a to s ohledem na aktivizační a moderní přístup, dále o sledování výběru dějepisného učiva, uplatnění zásad kurikulární reformy a v neposlední řadě sledování atmosféry a potřeb současného školství. Ve strukturovaném formuláři k náslechové praxi studenti analyzují tematické a edukační cíle vyučovací hodiny, obsahová a tematická specifika, hodnotí efektivitu jednotlivých aktivit, vyučovacích metod a forem práce, pozorují využití učebních pomůcek a didaktických prostředků a reflektují osobnost učitele i žáka a charakterizují atmosféru ve třídě. Reflexe a hodnocení kvality výuky proběhne v předmětech pedagogicko-psychologického bloku Reflexe a hodnocení kvality výuky, oborových didaktikách Didaktika dějepisu 1, Didaktika dějepisu 3 a dále v odborných předmětech KHI (Pravěk pro učitele, Starověk pro učitele).
|
Požadavky na studenta
|
- Didaktická analýza náslechových hodin v požadované písemné formě (dokumentace KHI).
- Ústní (individuální, eventuelně skupinová) konzultace nad výsledky rozboru hodin náslechové praxe.
|
Obsah
|
Student(ka)
- hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu na 2. stupni základní školy
- při analytickém pozorování činnosti učitele a žáků aplikuje poznatky získané v předmětech didaktika dějepisu, pedagogika a psychologie
- absolvuje skupinový rozbor hospitovaných hodin s učitelem ZŠ (SŠ)
- sestaví písemný systematický rozbor hospitovaných hodin
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Učebnice a metodické příručky, literatura uvedená v rámci didaktiky předmětu (didaktiky dějepisu). Student´s textbooks and teacher´s books, reference sources listed within the methodology of the subject (history methodology)..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
10
|
Celkem
|
33
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- analyzovat různé výukové situace na základě faktografie a teoretické průpravy v předmětu DID1Z |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- sledovat edukační proces a smysluplně hodnotit různé výukové situace z hlediskka obsahového i formálního |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- rozlišit a charakterizovat různé etapy vyučovacího procesu z hlediska předpokládaných záměrů a práce učitele |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- sestavit didaktickou analýzu náslechové hodiny
- uplatnit vlastní didakticky přesvědčivou argumentaci v hodnocení náslechové hodiny
- argumentovat uplatnění zásad kurikulární reformy v náslechové hodině |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Skupinová konzultace, |
|