|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / MOR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
MOR1
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Morfologie RJ 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako praktická propedeutika k Morfologii RJ a směřuje k vytvoření základního povědomí o ruské gramatice v porovnávacím rusko-českém plánu. Jeho cílem je především osvojení časování sloves (1.a 2. časování) a zvládnutí časování produktivních sloves (1.-5. produktivní třída). Průběžným praktickým procvičováním ve slovních spojeních a krátkých větách si studenti postupně automatizují rovněž skloňování substantiv a adjektiv (základních typů) a rozšiřují slovní zásobu v ruštině. Pozornost je věnována aktivnímu ovládnutí základní gramatické terminologie v ruském jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Tři průběžné zápočtové testy, závěrečný zápočtový test (75 % úspěšnosti).
|
Obsah
|
1.Morfologie-základní pojmy, vyjádření gramatického významu; slovní druhy a jejich problematika (kritéria klasifikace slov v ruském jazyce); morfém a morfematický rozbor slova.
2. Uvedení do problematiky tvoření slov v ruštině - základní způsoby tvoření slov (morfologický způsob a jeho podtypy). Morfematická struktura slova. Příbuzná slova. Kmen odvozený a odvozovací. Význam předpon a přípon.
3. Podstatné jméno a jeho lexikálně-gramatická charakteristika. Sémantická klasifikace substantiv; rod podstatných jmen v porovnání s češtinou.
4. Přechylování v rodě substantiv; kolísání v rodě, podstatná jména nesklonná a obourodá; kategorie životnosti.
5. Kategorie počitatelnosti a čísla podstatných jmen. Použití jednotného a množného čísla v porovnání s českým jazykem; singularia tantum, pluralia tantum, zvláštnosti tvoření plurálu v ruštině.
6.Skloňování podstatných jmen. Základní koncovky, varianty koncovek. I., II. a III. skloňování, přízvukové typy. Skloňování pomnožných substantiv. Neproduktivní typy skloňování. Tvoření substantiv. Slova složená. Zkratky.
7. Přídavná jména a jejich slovnědruhová charakteristika. Sémantická klasifikace jakostní, vztahová, přivlastňovací přídavná jména. Skloňování přídavných jmen, kategorie rodu, životnosti, čísla a pádu přídavných jmen.
8.Stupňování přídavných jmen tvoření analytických a syntetických tvarů komparativu a superlativu a jejich použití v porovnání s češtinou. Elativ. Tvoření a užití jmenných tvarů. Substantivace. Tvoření a pravopis adjektiv.
9. Sloveso a slovesné kategorie; tranzitivní, intranzitivní slovesa. Kategorie osoby a čísla v porovnání s českým jazykem. Neosobní slovesa. Časování sloves (1. a 2. časování, střídání kmenových souhlásek aj.).
10. Zvratná slovesa. Kategorie slovesného rodu. Produktivní a neproduktivní slovesné třídy a skupiny.
11. Slovesný vid - vidové dvojice, tvoření slovesného vidu. Obouvidová slovesa, zvláštnosti v použití slovesného vidu v porovnání s českým jazykem (děj opakovaný; vyjádření rady, varování, slovesný vid po záporu).
12. Kategorie slovesného času. Slovesa pohybu.
13. Kategorie slovesného způsobu. Časování neproduktivních sloves (výběrově).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-486-7.
-
Základní:
Doleželová, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1592-6.
-
Základní:
Žaža, Stanislav. Morfologie ruštiny I. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1454-7.
-
Základní:
Malyševa, J. G. Sovremennyj russkij jazyk: morfemika, slovoobrazovanije, morfologija: učebno-metodičeskij kompleks. Moskva: "Flinta", 2013. ISBN 978-5-9765-1630-4.
-
Základní:
Filippova, L. S. Sovremennyj russkij jazyk: morfemika, slovoobrazovanije: učebnoje posobije.. Moskva: "Flinta", 2009. ISBN 978-5-9765-0796-8.
-
Základní:
Šackaja, M. F. Sovremennyje problemy russkogo jazyka: slovoobrazovanije i morfologija: učebnoje posobije. Moskva: "Flinta", 2014. ISBN 978-5-9765-1587-1.
-
Rozšiřující:
Kozílková, J. Cvičebnice ruské morfologie. Olomouc 1991, 1991.
-
Rozšiřující:
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské slovotvorby. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-192-X.
-
Rozšiřující:
Grenarová Renée. Morfologie ruštiny v přehledech a cvičeních. Podstatná jména. PF MU Brno, 2005. ISBN 80-210-3625-7.
-
Rozšiřující:
Švedova, N. Russkaja grammatika. I. Moskva, 1980.
-
Rozšiřující:
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
Doporučená:
Mistrová, V., Oganesjanová, D., Tregubová, J. Cvičebnice ruské gramatiky. Praha, 2004. ISBN 8086195295.
-
Doporučená:
Skvorcova, G. L. Glagoly dviženija - bez ošibok: posobije dlja studentov, izučajuščich russkij jazyk kak inostrannyj. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2008. ISBN 978-5-88337-058-7.
-
Doporučená:
Mrhačová, E. Morfologie ruského jazyka - jmenná flexe. Ostrava, 1977.
-
Doporučená:
Mrhačová, E. Morfologie ruského jazyka - slovesná flexe. Ostrava, 1987.
-
Doporučená:
Adamec, Přemysl. Morfologie ruštiny II. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3145-X.
-
Doporučená:
Panova, G. I. Morfologija russkogo jazyka: enciklopedičeskij slovar´-spravočnik. Moskva: KomKniga, 2010. ISBN 978-5-484-01157-5.
-
Doporučená:
Remčukova, J. N. Morfologija sovremennogo russkogo jazyka: kategorija vida glagola.. Moskva: "Flinta", 2004. ISBN 5-89349-565-9.
-
Doporučená:
Kopeckij, Leontij Vasiljevič. Morfologija sovremennogo russkogo literaturnogo jazyka. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
Žaža, S. Paradigmatika a akcentace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů.. Brno, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
-
Doporučená:
ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů.. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
-
Doporučená:
Havránek, B. Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy. I.. Praha, 1966.
-
Doporučená:
Vinogradov, V. V. Russkij jazyk. Grammatičeskoje učenije o slove. Moskva, 2001. ISBN 978-5-9551-0327-3.
-
Doporučená:
Musatov, V. N. Russkij jazyk: morfemika, morfonologija, slovobrazovanije.. Moskva: "Flinta", 2010. ISBN 978-5-9765-0798-2.
-
Doporučená:
Nikolina, N. A. Sovremennyj russkij jazyk: morfemika. Moskva: "Flinta", 2013. ISBN 978-5-9765-1425-6.
-
Doporučená:
Zemskaja, E. A. Sovremennyj russkij jazyk: slovoobrazovanije: učebnoje posobije.. Moskva: "Flinta", 2013. ISBN 978-5-89349-634-5.
-
Doporučená:
BRČÁKOVÁ, Dagmar, MISTROVÁ, Veronika, STIESSOVÁ, Jitka. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 2000. ISBN 80-7184-396-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit místo morfologie mezi ostatními jazykovými podsystémy |
definovat základní pojmy v oblasti morfematické struktury slova a tvoření slov |
definovat základní gramatické pojmy vybraných slovních druhů (substantiva, adjektiva, slovesa) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
určit morfematickou strukturu slova |
rozpoznat základní gramatické kategorie substantiv, adjektiv a sloves |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit a provést morfematický rozbor slova |
vysvětlit paradigmatiku substantiv podle ruských a českých učebnic |
porovnat kategorii čísla (tvoření a použití) a kategorii rodu v ruštině a češtině včetně přechylování |
objasnit klasifikaci, skloňování a stupňování adjektiv, jmenné tvary |
objasnit časování produktivních sloves a tvoření gramatických kategorií slovesného vidu (v porovnání s češtinou), slovesného způsobu a rodu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést morfematický a slovotvorný rozbor slova |
prezentovat paradigmatiku substantiv, adjektiv a produktivních sloves |
správně tvořit a používat plurál substantiv, stupňování adjektiv, jmenné tvary, slovesné kategorie v porovnání s češtinou |
rozpoznat přízvukové typy a derivaci substantiv |
aplikovat základní ortografická pravidla (substantiva, adjektiva a slovesa)
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|