|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DIDSŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DIDSŠ
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Didaktika literatury pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
27 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předat studentům teoretický základ současné moderní didaktiky literární výchovy na SŠ a základ praktických dovedností učitele literární výchovy, utvořit kladný postoj studentů k učitelské profesi češtináře/ky a k dalšímu sebevzdělávání v oborové didaktice. Formovat schopnosti kontextově transformovat poznatky věd, především disciplín literární vědy (a lingvistiky), vývojové a pedagogické psychologie a obecné didaktiky a v neposlední řadě teorie pubescentního čtenářství se zaměřením koncipovat literární výchovu v duchu RVPG (a perspektivně RVPSŠ) a při respektu k estetickovýchovné kvalitě literární složky předmětu Čj. Seznámit je s poznatky o strategii literárněvýchovné práce (metodách a organizačních formách výuky) a vybavit je schopností tvořivě tyto poznatky aplikovat v ovládnutí řídicí pozice v modelových komunikačních situacích literárního vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
1. Průběžná aktivní práce v semináři, samostatná individuální práce nebo týmové řešení problémů
2. Student/ka individuálně nebo jako člen/ka dvou- až tříčlenného týmu zhodnotí kritérii vyplývajícími z požadavků RVPG (SŠ) buď zvolenou učebnici pro literární výchovu na SŠ (koncepce učebnice, kvalita textů a kompozice celku z hlediska reprezentativnosti ve vztahu k literárnímu kontextu a funkčnosti z hlediska požadavků vzdělávacího programu a kontextu učiva) , nebo individuálně podrobně zpracuje vybraný tematický celek učiva z aspektu sledovaných kompetencí a očekávaných výstupů žáka. Výsledky hodnocení budou předneseny formou referátu v semináři.
3. a/ Student/ka individuálně vypracuje semestrovou práci písemnou: Příprava na vyučovací hodinu literární výchovy. Dominantní vyučovací metodou bude didaktická interpretace textu. Student/ka si zvolí typ školy, ročník, tematický celek učiva, téma hodiny, místo vyučovací jednotky v tematickém celku dotovaném více hodinami a vyučovací metody. Tyto informace budou explicite uvedeny v záhlaví práce, rovněž výčet sledovaných kompetencí a očekávaných výstupů žáka jako cíle tematického celku, ale i dané konkrétní hodiny.
b/ Alternativa: Jako člen/ka 2-3 členného týmu zpracuje
zvolené literárněvýchovné téma jako projekt literárně - hudebně -
výtvarný či filmový, s užitím metod tvořivé dramatiky (recitace, vstup do role,
návrh na výtvarné řešení scény, kostýmů postav..., s možností literární exkurze) a jeho scénář přednese v semináři, s názornými ukázkami realizace.
|
Obsah
|
1. Předmět oborové didaktiky literární výchovy, vztah k jiným vědám, zvláště k obecné didaktice a literárněkomunikační teorii recepce, metody vědecké práce
2. Literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, jeho činitelé (žák, učitel, učivo, literární umění, koncepce vyučování) a jejich specifika a vzájemné vztahy ve vyučování
3. Čtenářské kompetence pubescentů a adolescentů jako determinanta literární výchovy
4. Vztah literární vzdělanosti a učiva literární výchovy jako složky vyučovacího předmětu Čj, specifičnost a konkretizace klíčových kompetencí a očekávaných výstupů žáka SŠ, resp. G,
5. Specifičnost didaktických principů v literární výchově, zvláště zásady přiměřenosti, názornosti, kreativity a vědeckosti v procesu osvojování učiva, akcent na zásadu integrity všech složek předmětu
6. Literárněvýchovné strategie, zvláště metody motivační a interpretační; podoby frontální, individuální a týmové práce žáků, místo písemné samostatné práce v literární výchově
7.Didaktická interpretace textu, její funkce, determinanty a modifikace, vztah standardizované a tzv. skandální interpretace, principy didaktické interpretace textu; rozvíjení čtenářské aktivity žáka ve všech fázích recepce při práci s textem syžetovým, lyrickým a v jednotlivých žánrech literárních druhů
8. Metodika rozvoje konkretizační fáze žákovské recepce v interpretačně - produkčních slovesných aktivitách. Metody osvojování učiva o literatuře v historických periodách vývoje literatury starší (v evropském a světovém kontextu (expoziční metodika ? problémový výklad, vztah demonstrace textem, ilustrace textem a interpretace textu)
9. Metody osvojování učiva o směrech a stylech literatury moderní v 19., 20. a 21. století (didaktická interpretace textu jako metoda problémového výkladu)
10. Metody tvořivé dramatiky, vstup do role a jeho didaktické funkce, výrazné čtení jako interpretační metoda a zároveň cíl interpretace, metodika výrazného čtení žáka a pokusů o umělecký přednes
11. Struktura tematického celku učiva, vztah vyučovací jednotky a tematického celku, typy vyučovacích hodin na SŠ, divadelní a filmová výchova, literární výchova v mezipředmětových vztazích; fáze přípravy učitele na vyučování
12. Učebnice pro literární výchovu na SŠ (zvláště čítanky - didaktická kritéria jejich hodnocení a kvalifikovaná klasifikace), multimediální učebnice pro literární výchovu, práce s interaktivní tabulí, další pomůcky (druhy, funkce)
13. Diagnostické a evaluační metody
Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. ,
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II.. Plzeň: ZČU, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
Základní:
KOŽMÍN, Z. Interpretace básní: určeno pro učitele českého jazyka a literární výchovy na SŠ.. Praha: SPN, 1986.
-
Základní:
NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy: čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií: z praxe pro praxi.. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-160-5.
-
Základní:
KOLEKTIV. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
-
Základní:
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
-
Základní:
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře.. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Doporučená:
časopis Český jazyk a literatura.
-
Doporučená:
časopis Host, příloha Host do školy.
-
Doporučená:
Čechová, M. a kol. Čeština a její vyučování. Praha 1998. Macháčková, I. - Vejvodová, J.: Práce s učebnicemi českého jazyka na 1. stupni ZŠ. 1. díl. Plzeň 1996. Macháčková, I. - Vejvodová, J.: Práce s učebnicemi českého jazyka na 1. stupni ZŠ. 2. díl. Plzeň, 1997.
-
Doporučená:
Kamiš Karel, Hanzová Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124.
-
Doporučená:
Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
-
Doporučená:
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých.. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
-
Doporučená:
HOZNAUER, M. Dobrodružství s literaturou: vybrané texty k výuce literatury na literární semináře.. Praha: SON, 1993. ISBN 80-04-26046-2.
-
Doporučená:
POSLEDNÍ. P. Hledání tvaru: současná literární kultura na gymnáziu.. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-435-9.
-
Doporučená:
Pravdová, Markéta,; Beneš, Martin. Jsme v češtině doma?. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2146-5.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
-
Doporučená:
GERMUŠKOVÁ, M. Literárny text v didaktickej komunikácii.. Prešov: FHPV PU, 2003., 2003.
-
Doporučená:
Šrámková, Vítězslava; Hůrková-Novotná, Jiřina. Mluvený projev a přednes : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. škol a pro učitele gymnázií pro nepovinný předmět Umělecký přednes. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Adam, Robert; Bozděchová, Ivana,; Dittmann, Robert,; Andrlová Fidlerová, Alena,; Chromý, Jan,; Mareš, Petr,; Rejzek, Jiří,; Synková, Pavlína; Šormová, Kateřina. O jazyce bez hranic : a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. 2017. ISBN 978-80-7422-516-1.
-
Doporučená:
Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Doporučená:
Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
-
Doporučená:
BERÁNKOVÁ, E. KOSTEČKA, J. Přečtěte si s námi: literární interpretace pro vyučovací praxi.. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Doporučená:
Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích: sborník z mezinárodního semináře.. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-767-2.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat a charakterizovat základní didaktické zásady |
charakterizovat základní psychologické poznatky o věkových specifikách vnímání a učení žáků |
vysvětlit vybrané učivo po odborné stránce, vysvětlit složitost a problémové stránky tématu, jeho důležitost a důvod jeho zařazení do školní výuky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledat potřebné informace, využít k tomu odbornou literaturu, periodika, knihovny, studovny, internet |
vytvořit částečně připravený mluvený projev, užít vhodné prostředky neverbální komunikace |
vytvořit jednoduchou multimediální podporu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
uvést základní cíle a smysl výuky literatury na SŠ a vysvětlit jejich důležitost a význam |
rozlišit sumu odborných informací a poznatků k vybranému tématu a okruh informací a poznatků relevantních pro tvorbu programu vyučovací jednotky pro konkrétní ročník a věk studentů |
charakterizovat některé výhody a nevýhody nejrozšířenějších učebnic, antologií, učebních opor aj., zdůvodnit výběr jedné z nich |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
připravit program vyučovací jednotky/bloku/projekt |
vybrat oblast informací a vhodných komunikátů (odpovídající typu školy a věku studentů) pro použití ve výuce |
provést didaktické zpracování učiva (na konkrétní téma, pro konkrétní ročník/věk žáků) |
vytvořit program učební jednotky včetně motivačních a aktivizačních prvků, samostatné a skupinové práce, částečného přihlédnutí k některým zvláštním potřebám |
zvolit způsob měření/hodnocení výsledků učení pro konkrétní aktivitu a výběr zdůvodnit |
realizovat samostatný řečnický/komunikátorský výkon (přednést krátký nepřipravený projev, moderovat krátkou diskusi, tvořit vhodné otázky, prezentovat informace s multimediální podporou |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|