|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / OBOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
OBOP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná botanika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
63 / -
|
0 / -
|
0 / 20
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 20
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/OBOP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s anatomií a morfologií rostlin, především cévnatých.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních, vypracování protokolů z praktických cvičení.
Prokázání znalosti přednášené látky formou písemné zkoušky.
|
Obsah
|
1. Úvod do botaniky
2. Rostlinná buňka 1. část: struktura
3. Rostlinná buňka 2. část: procesy na úrovni buňky
4. Histologie
5. Morfologie úvod. Kořen
6. Stonek
7. Pupen. List 1. část
8. List 2. část
9. Morfologie květu
10. Květenství. Opylení, oplození. Embryo
11. Semeno, plod
12. Anatomie a morfologie: mechorosty, kapraďorosty, nahosemenné. Ontogenetické cykly rostlin
13. Nepohlavní rozmnožování. Životní formy. Biomy, biogeografické oblasti - úvod. Symbiotické vztahy rostlin
Cvičení:
1. Úvodní cvičení (botanická literatura, obecný popis symetrií a směrů, latinské názvosloví, herbář)
2. Výtrusné a nahosemenné rostliny (ukázka anatomických a morfologických specifik výtrusných a nahosemenných rostlin)
3. Rostlinná buňka
4. Histologie 1 (parenchym vč. prosenchymu a aerenchymu, kolenchym, sklerenchym, meristémy)
5. Histologie 2 (epidermis vč. trichomů, různé typy listů z hlediska anatomické stavby a ontogenetického vývoje listu)
6. Cévní svazky a stélé (struktura vodivých elementů, typy cévních svazků, typy stélé)
7. Primární a sekundární rostlinné tělo (primární versus sekundární anatomická stavba stonku a kořene)
8. Morfologie kořene, stonku (kořenové zóny, typy stonků dle celkové stavby, dle průřezu, dle vystoupání a dle větvení, metamorfózy stonku)
9. Morfologie listu (odbočování c.s. do listu, přisedání listu, části listu, složené listy)
10. Květ (květní části květů s rozlišenými a s nerozlišenými květními obaly, květní vzorec a diagram, typy srůstu korun/okvětí, typy semeníku, stavba tyčinky, pylové zrno)
11. Květenství a semeno (racemózní a cymózní květenství, embryogeneze, semeno, ariloidy)
12. Plod (apokarpní, cenokarpní, nepravé plody, plodenství a souplodí)
13. Zápočty
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály a všechny informace na Coursewaru daného předmětu a v Moodlu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Linda Koutová (100%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. ,
-
Examinátoři:
Mgr. Linda Koutová,
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D.,
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát stavbu rostlinné buňky na gymnaziální úrovni |
znát rostlinná pletiva na gymnaziální úrovni |
znát morfologii rostlinných orgánů na gymnaziální úrovni |
znát ontogenezi rostlin a jejich rozmnožování na gymnaziální úrovni |
znát zásady systematiky na gymnaziální úrovni |
znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět pracovat s mikroskopem a binokulární lupou |
na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát stavbu a procesy v rostlinné buňce |
znát anatomickou stavbu primárního i sekundárního rostlinného těla |
znát morfologické struktury rostlin využívané v systematice rostlin jako determinační znaky |
znát různé možné způsoby rozmnožování rostlin |
znát ontogenetický vývoj rostlin s ohledem na významné velké systematické skupiny |
znát běžně užívané odborné termíny popisující obecně rostlinné tělo, ekologickou funkci rostlin v ekosystému, fylogenetické a ekologické vztahy rostlin |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět užívat latinské odborné názvosloví rostlin bez chyb ústně i písemně |
umět odvozovat názvy vyšších taxonomických jednotek v češtině i latině |
umět pozorovat, poznat a popsat struktury rostlinné buňky pozorovatelné ve světelném i elektronovém mikroskopu |
pozorovat na předloženém rostlinném materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni anatomické a morfologické struktury primárního i sekundárního rostlinného těla, které jsou významnými determinačními znaky |
poznat a správně pojmenovat na předloženém rostlinném materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni anatomické a morfologické struktury primárního i sekundárního rostlinného těla, které jsou významnými determinačními znaky |
umět charakterizovat významné anatomické a morfologické struktury rostlinného těla, které jsou užívány jako determinační znaky, s ohledem na jejich funkci a vztah k podobným, ale fylogeneticky odlišným, strukturám |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|