|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / HGCRS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
HGCRS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Humánní a regionální geografie ČR
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
50 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KGE/GČRB a KGE/HGCRZ
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student získá základní informace o poloze České republiky, jejím obyvatelstvu a hospodářství a je schopen s nimi dále pracovat. Uvědomuje si vzájemné vazby a souvislosti fyzickogeografickými poměry ČR a jejím hospodářstvím a mezi jednotlivými hospodářskými odvětvími země navzájem, je schopen je vysvětlovat. Dokáže podat humánně-geografickou charakteristiku menších územních celků (krajů, jinak definovaných regionů).
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška: ústní
Zápočet: portfolio
- semestrální práce
- seminární úkoly
- diskuze
- test.
|
Obsah
|
Poloha a tvar Česka, základní charakteristika Česka
Česko na mapách
Obyvatelstvo v Česku
Sídla v Česku
Hospodářství Česka
Zemědělství
Těžba a průmysl
Doprava
Cestovní ruch a obchod
Vzdělanost obyvatelstva Česka
Zdravotní stav České populace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. ,
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.
-
Základní:
Základní informace o socioekonomické sféře ČR z internetových stránek ČSÚ a ministerstev průmyslu a obchodu, zemědělství a dopravy (výběr dle pokynů ve výuce).
-
Doporučená:
Hrnčiarová T., Mackovčin, P., Zvara, I. Atlas krajiny České republiky. Průhonice, 2010.
-
Doporučená:
Ouředníček, Martin,; Temelová, Jana,; Pospíšilová, Lucie. Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky = Atlas of socio-spatial differentiation of the Czech Republic. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1889-0.
-
Doporučená:
Atlasy České republiky, mapy různých měřítek a různě tematicky zaměřené.
-
Doporučená:
Toušek, Václav. Czech Republic : Portraits of regions. Praha : Ministry for Regional Development of the Czech Republic, 2005. ISBN 80-239-6346-5.
-
Doporučená:
Häufler, Vlastislav. Ekonomická geografie Československa. Praha : Academia, 1984.
-
Doporučená:
Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. 1. vyd. Praha : DemoArt, 1996. ISBN 80-902154-2-4.
-
Doporučená:
Kopp, Jan; Novotná, Marie. Geografické metody výzkumu malé oblasti. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-321-6.
-
Doporučená:
ŘEHOŘOVÁ, P. Geografie České republiky.. Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-633-1.
-
Doporučená:
Bašovský, Oliver; Demek, Jaromír;, Misteřa, Ludvík. Geografie Československé socialistické republliky. Praha: SPN, 1985.
-
Doporučená:
Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. I., Geografická regionalizace. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-333-X.
-
Doporučená:
Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. II., Regiony ČR. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-334-8.
-
Doporučená:
Bárta, František,; Němec, Jan,; Pojer, František. Krajina v České republice. Praha : Consult, 2007. ISBN 80-903482-3-8.
-
Doporučená:
Oficiální stránky ČSÚ.
-
Doporučená:
Pavlík, Zdeněk; Kučera, Milan. Populační vývoj České republiky. 2000. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-5-X.
-
Doporučená:
Hampl, Martin. Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-6-8.
-
Doporučená:
Jančák, Vít; Götz, Antonín. Územní diferenciace českého zemědělství a její vývoj. Praha : Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát problematiku fyzické a humánní geografie v rozsahu bakalářského studia |
Aktivně diskutovat a argumentovat.
Využít zdroje dat a informací pro tvorbu výstupů a jejich obhájení či prezentaci.
Samostatně prezentovat výsledky pomocí vizuálních výstupů (grafy, tabulky, mapy atd.) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní dovednosti z obecné fyzické a humánní geografie |
Práce v MS Excel a MS Word.
Základy statistiky, zejména deskriptivní statistika. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit informace o poloze, obyvatelstvu, sídelním systému a hospodářství České republiky |
znát zdroje statistických dat o ČR |
aplikovat obecné informace o ČR na vybrané regiony |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pracovat s různými druhy map ČR včetně digitálních |
vyhledávat různá statistická a jiná data o ČR, analyzovat je a vyvozovat z nich různé výsledky |
zvládat výběr informací o ČR pro potřeby didaktické transformace učiva na úrovni SŠ (v případě přípravy na učitelskou dráhu) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|