|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPG / SZPP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPG
/
SZPP
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
State exam in special education
|
Form of course completion
|
State Final Exam
|
Form of course completion
|
State Final Exam
|
Long Title
|
Educational and psychological propedeutics in special education
|
Accredited / Credits
|
Yes,
0
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The aim of the final state examination is to verify the students' ability to synthesize the knowledge of individual pedagogical and psychological disciplines passed and to apply them in solving a particular problem.
|
Requirements on student
|
Compliance with the prescribed number of credits within the structure of compulsory and compulsory optional subjects
|
Content
|
The content of the exam is based on generally formulated topics of the final state examination (http://fpe.zcu.cz/kpg/zaverecne-zkousky.html) and the application of pedagogical knowledge, skills and attitudes to the studied subject and the pedagogical practice of the elementary school are monitored. (submission of the student portfolio). Furthermore, the student's orientation in pedagogical, special pedagogical and psychological literature is examined.
The aim of the final state examination is to verify the students' ability to synthesize the knowledge of various subjects in the field of study of the given study program and to apply them in solving a particular problem or question. By successfully passing the exam students will demonstrate that they are able to identify the key knowledge of the field of study, put them in context and apply them to solving real problems.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Basic:
Pelikán, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
-
Basic:
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Basic:
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Basic:
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
Basic:
Vališová, A.; Kovaříková, M. Obecná didaktika: A její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
-
Basic:
Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Basic:
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Basic:
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
Basic:
Support for teachers in the inclusive education of pupils with special educational needs: experience from primary schools in the Czech Republic. European Journal of Special Needs Education,
(SLOWÍK, J., ŠAFRÁNKOVÁ, D., ZACHOVÁ, M.)
-
Basic:
Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
-
Extending:
časopis Sociální pedagogika
-
Recommended:
Slater, Alan (ed.). An introduction to developmental psychology. 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
-
Recommended:
Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
Recommended:
Kolář, Zdeněk; Frühaufová, Věra; Raudenská, Věra. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů : co by měl učitel znát a co by měl umět. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-361-8.
-
Recommended:
ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
-
Recommended:
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se specifickými potřebami v raném a přeškolním věku.. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
-
Recommended:
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMERÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-636-9.
-
Recommended:
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. Vyd. 1. Praha Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
-
Recommended:
Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
-
Recommended:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
-
Recommended:
Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
-
Recommended:
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Recommended:
NEUBAUER, K. Logopedie. učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-093-6.
-
Recommended:
Pecina, Pavel; Zormanová, Lucie. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8.
-
Recommended:
VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení.. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
-
Recommended:
Kaleja, Martin. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
-
Recommended:
Obst Otto. Obecná didaktika. Olpmouc, 2017. ISBN 978-80-244-54114-.
-
Recommended:
ZORMANOVÁ, LUCIE. Obecná didaktika.. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Recommended:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Recommended:
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
-
Recommended:
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie.. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
Recommended:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Recommended:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Recommended:
Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
-
Recommended:
Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
-
Recommended:
Nolen-Hoeksema, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
-
Recommended:
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Recommended:
Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
-
Recommended:
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie.. Praha: Portál, 2O12. ISBN 978-80-262-0084-0.
-
Recommended:
Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
Recommended:
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
-
Recommended:
MYERS, David G. Sociální psychologie. Brno, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
Recommended:
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 2014. ISBN 9788026206965.
-
Recommended:
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
Recommended:
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016.
-
Recommended:
HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání.. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
-
Recommended:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Recommended:
Jucovičová, Drahomíra; Žáčková, Hana. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování : (využitelné pro základní i střední školy). Vydání: první. 2017. ISBN 978-80-87295-25-0.
-
Recommended:
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Recommended:
Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
-
Recommended:
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neskyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. I. díl. Praha:, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
-
Recommended:
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
Recommended:
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Recommended:
MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar a kol. Výchova ke zdraví. 2. Aktualizované vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
Recommended:
Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
-
Recommended:
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
-
Recommended:
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Recommended:
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
Recommended:
MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Recommended:
Nakonečný, Milan. Základy psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. ISBN 80-85603-34-9.
-
Recommended:
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
-
Recommended:
Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
Obtaining specified of the number of credits in given structure obligatory and duly elective subject vindicate students' portfolios before board of examiners. |
Completion of the prescribed number of credits in the specified structure of compulsory and optionally elective subjects. |
Defend your student portfolio. |
To use professional pedagogical literature in the synthesis of knowledge. |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
Work independently with literature and study support. |
Integrate skills from pedagogical disciplines in the field of study. |
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
N/A |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
To synthesize the knowledge of various subjects of the study program of the given study program. |
Identify key knowledge of the field of study, put them in context and apply them to solving real problems. |
To integrate the knowledge, skills and attitudes of pedagogical disciplines in the field of study. |
Skills - skills resulting from the course: |
Apply pedagogical-psychological knowledge to pedagogical practice at the appropriate school level. |
Applying pedagogical theory is when solving a problem or question. |
Orient in pedagogical literature. |
Competences - competences resulting from the course: |
N/A |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Oral exam |
Practical exam |
Skills - skills achieved by taking this course are verified by the following means: |
Portfolio |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Skills demonstration |
Discussion |
Skills - the following training methods are used to achieve the required skills: |
Skills demonstration |
|
|
|
|