|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / BACL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
BACL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biologie pro antropology
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujícího/magisterského studia oboru Antropologie populací minulosti. Cílem kurzu je seznámit studenty se základy vzniku lidské variability a jejích projevů do funkční anatomie a fyziologie člověka. Důraz je v kurzu kladen na genetické mechanismy vzniku variability (skrze stavbu DNA, replikaci, transkripci, translaci), včetně Mendelovské a populační genetiky, na vztah dědičnosti vůči prenatální a postnatální ontogenezi a vlivů prostředí. V kurzu jsou tyto mechanismy vzniku variability dále vztaženy a zasazeny do kontextu fungování lidského těla jako celku (regulační mechanismy, homeostáza, hormonální, nervový a imunitní systém) a odlišností v anatomických a fyziologických aspektech různých lidských populací.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška (3 otázky zaměřené jednak na genetiku, jednak ontogenezi a dále na tělesnou stavbu). Zkoušku mohou po dohodě s přednášejícím složit přímo ti studenti, kteří absolvovali BIA1 a BIA3 v rámci bakalářského studia (obojí s hodnocením výborně či velmi dobře).
|
Obsah
|
Obsah 1. Úvod do studia APM a do biologie člověka, obsah předmětu BACL. 2. Úvod do materiálních základů lidské dědičnosti a vzniku variability (struktura DNA, replikace, transkripce, introny a exony, splicing, mRNA, translace, tRNA, triplety a kódování aminokyselin, proteosyntéza, primární až kvartérní struktura bílkovin, funkce bílkovin a vztah ke genetickému kódu). 3. Genetické mechanismy vzniku variability (chromozomy, mutace, genetická vazba, crossing over, postreprodukční zdroje genetické variability). 4. Mendelistická dědičnost a její projevy ve fenotypu. 5. Populační genetika, rozložení alel, polymorfismus, vztah k mikroevolučním silám. 6. Buňka, buněčný cyklus, mitotické dělení a vztah fungování buňky k základům dědičnosti. 7. Pohlavní soustava, meiotické dělení a vznik pohlavních buněk, oplození a jejich propojení s genetickými mechanismy vzniku variability člověka. 8. Prenatální ontogeneze, porod, růst a postnatální vývoj v různých prostředích. 9. Hormonální regulace fyziologických procesů. Imunitní reakce organismu. 10. Nervová regulace (reflexní oblouk, od neuronu k míše). 11. Mozek, evoluce mozku a evoluční význam jednotlivých mozkových struktur. 12. Populační specificita oběhového systému v závislosti na prostředí. 13. Trávicí, dýchací a vylučovací soustava a jejich provázanost s regulačními mechanismy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vacek, Zdeněk. Embryologie pro pediatry : učebnice pro lékařské fakulty. 2.vyd., dopl. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-562-9.
-
Základní:
Rokyta, Richard. Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Vyd. 1. Praha : ISV, 2000. ISBN 80-85866-45-5.
-
Základní:
Nečásek, Jan. Genetika. 1. vyd. Praha : Scientia, 1993. ISBN 80-85827-04-2.
-
Základní:
Šmahel, Zbyněk. Principy, teorie a metody auxologie. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0295-4.
-
Doporučená:
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka : 6. vydání, zcela přepracované a rozšířené. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0630-X.
-
Doporučená:
Machová, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0.
-
Doporučená:
Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-924-0.
-
Doporučená:
ŠMARDA, J. Člověk v proudu dědičnosti, geny v lidském zdraví a nemoci. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Brdička, Radim. Lidský genom na rozhraní tisíciletí. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0118-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
odborné znalosti je nepředpokládají |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a charakterizovat základy anatomie a fyziologie člověka |
charakterizovat a popsat zdroje variability člověka |
popsat a vysvětlit biologické podmínění některých společenských jevů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vysvětlit principy lidské biologie a genetiky včetně jejich realizace v ontogenezi |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|