|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / ODFOT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
ODFOT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny fotografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
14 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/ODFOT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta znalostmi historického vývoje fotografie od jejích počátků až po současnost a to jak po stránce technické, tak i obsahové a umělecké.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná, nejméně 75% účast na přednáškách
- zpracování seminární práce na zadané nebo předem konzultované téma, případné přednesení ve formě referátu v termínech stanovených vyučujícím
- úspěšné absolvování písemného testu na 65 %
- aktivní zapojení v diskuzích, vycházejících z jednotlivých témat
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu
- ústní zkouška v rozsahu znalostí probírané látky a studijní literatury.
|
Obsah
|
1. Přehled přednášek, bibliografie, seminární práce.
2. 19. století.
3. Malířství a fotografie, Piktorialismus, Secese.
4. Futurismus, Konstruktivismus.
5. Straight photography / Nová věcnost.
6. Dada Surrealismus.
7. Lidské tělo ve fotografii I.
8. Lidské tělo ve fotografii II.
9. Módní fotografie I.
10.Portrét I.
11.Dokumentární a žurnalistická fotografie I.
12.Dokumentární a žurnalistická fotografie II.
13. Test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Příslušný kurz v LMS Moodle
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
L.Hlaváč. Dějiny fotografie. Osveta, 1987.
-
Doporučená:
Birgus, Vladimír; Mlčoch, Jan. Akt v české fotografii = The nude in Czech photography. Praha : Kant, 2001. ISBN 80-86217-35-3.
-
Doporučená:
Ateliér : čtrnáctideník současného výtvarného umění : fortnightly journal of contemporary art.
-
Doporučená:
Mrázková Daniela, Remeš Vladimír. Cesty československé fotografie : Vyprávění o historii čs. fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů vybraných osobností a mezních vývojových okamžiků..
-
Doporučená:
Lábová A. Dějiny československé fotožurnalistiky. skripta FŽ UK, SNP, 1977.
-
Doporučená:
Skopec R. Dějiny fotografie od nejstarších dob k dnešku. Orbis, 1963.
-
Doporučená:
Hlaváč L. Dějiny slovenskej fotografie. Osveta, 1989.
-
Doporučená:
Fotografie magazín : měsíčník pro klasickou a digitální fotografii. Praha : Časopisy pro volný čas, 1994..
-
Doporučená:
Birgus V., Scheufler. P. Fotografie v českých zemích 1839 - 1999.
-
Doporučená:
Mrázková, Daniela. Příběh fotografie : Vyprávění o historii světové fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů významných osobností a mezních vývojových okamžiků. Praha : Mladá fronta, 1986.
-
Doporučená:
J. Anděl. Vybrané kapitoly z dějin fotografie, Skripta ÚKVC, Praha, 1978, V. Birgus, P. Scheufler : Fotografie v českých zemích 1839 - 1999, Grada Publishing, 1999, L. Hlaváč : Dějiny slovenskej fotografie, Osveta, 1989,L. Hlaváč : Dějiny fotografie, Osveta, 1987, D. Mrázková, V. Remeš : Cesty československé fotografie, Mladá fronta, 1989, D. mrázková, V. Remeš : Příběh fotografie, Mladá fronta, 1985, R. Skopec : Dějiny fotografie od nejstarších dob k dnešku, Orbis, 1963, A. Lábová : Dějiny československé fotožurnalistiky, Skripta ŽF UK, SNP, 1977, V. Birgus, J. Mlčoch : Akt v české fotografii, KANT. 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech ve fotografii analogové a později digitální,
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi,
ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti fotografie a jejích různých metod,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
důležitých aspektů formujících fotografii od jejích počátků až po současnost (vynález fotografie, zakladatele a osobnosti české i světové fotografie, historické souvislosti s dalšími výtvarnými disciplinami),
vývoje fotografických technologií a aparátů,
role a umístění fotografie ve společnosti, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
charakterizovat a analyzovat počátky české a světové fotografie, srovnat podobu jejích dnešních a starších forem tvorby,
využití možností různých dnešních a historických forem a metod pro svou tvorbu,
popsat a vysvětlit specifika různých forem fotografie a jejich možností pro vlastní tvorbu s odkazem na příklady a ukázky, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|