|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / TVPB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
TVPB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Tvorba vnitřního prostředí budov
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je propojit znalosti studenta z oblastí stavebních konstrukcí, stavební fyziky, požární bezpečnosti, TZB a životního prostředí tak, aby byl schopen provést integrovaný návrh systémů zajišťujících požadovanou kvalitu vnitřního prostředí. Důraz je kladen na vyhodnocení často protichůdných požadavků a následné nalezení kompromisního všeobecně akceptovatelného řešení tak, aby byly splněny veškeré požadavky na vnitřní prostředí dle platné legislativy a zároveň byly interiéry komfortní pro uživatele budov v závislosti na způsobu užívání. Student bude schopen správně aplikovat dosud získané teoretické poznatky z výše uvedených odborností oborů pro návrh optimálních typů vnitřního prostředí a navrhnout technická řešení pro jeho dosažení. Zásadním úkolem je ukázat studentovi potřebu týmové práce a důležitost koordinace činnosti jednotlivých profesí.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet:
Vypracování semestrální práce.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost přednášené a procvičované látky a schopnost aplikovat na řešení konkrétních úloh.
|
Obsah
|
1. Parametry vnitřního prostředí budov v závislosti na jejich účelu a potřebách jejích uživatelů. Dynamika vývoje vlastností vnitřního prostředí. Subjektivní pocitová pohoda člověka.
2. Struktura energetické potřeby budov pro dosažení požadované kvality vnitřního prostředí. Tepelně technický posudek stavby. Energetický audit. Průkaz energetické náročnosti stavby.
3. Solární zisky interiéru budov. Studie proslunění interiéru. Technická opatření proti přehřívání interiéru.
4. Vlhkost vnitřního prostředí budov, specifické typy staveb (bazény, wellness, léčebny). Udržování a eliminace zvýšené vlhkosti vnitřního vzduchu. Technická řešení. Tepelně vlhkostní studie interiéru.
5. Význam denního osvětlení interiéru budov, typy budov se specifickou náročností (mateřské školy, léčebny, zrakově náročné činnosti). Studie denního osvětlení interiéru. Problematika stínících zařízení a clon.
6. Akustické zatížení vnitřního prostředí, vliv hluku v budovách na pohodu, výkonnost a zdraví uživatelů. Akustická studie interiéru.
7. Parametry vnitřního prostředí budov se zvýšeným rizikem vzniku požáru nebo výbuchu. Požárně bezpečnostní řešení budov specifického účelu a jeho vliv na tvorbu vnitřního prostředí.
8. Vliv rozvinutého požáru na vnitřní prostředí budovy. Obnova a tvorba vnitřního prostředí budovy zasaženého požárem. Studie kontaminace interiéru zplodinami hoření a hasicími látkami.
9. Lokální topidla na pevná paliva v budovách a další zdroje odéru v budovách. Zásady návrhu vzduchotechniky v závislosti na odérové zátěži vnitřního prostředí.
10. Řešení konfliktů v protichůdných požadavcích na zajištění kvality vnitřního prostředí. Syndrom nemocných budov, jeho důsledky a prevence.
11. Aktivní a pasivní stínící systémy vs. klimatizace a přirozené osvětlení - analýza, návrh a provoz.
12. Vytápění budov a vlhkost vnitřního vzduchu vs. přirozené a nucené větrání s rekuperací tepla - analýza, návrh a provoz.
13. Umělé osvětlení interiéru různých typů budov, elektrické spotřebiče a zdroje v budovách nebo jejich okolí vs. akustická pohoda a elektrosmog. Clonění budov proti elektromagnetickému znečištění - analýza, návrh a provoz.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Daniela Bošová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. Ing. Daniela Bošová, Ph.D. (50%),
Ing. Libor Kubina, CSc. (50%),
Doc. Ing. Lenka Prokopová, Ph.D. (100%),
Ing. Luděk Vochoc, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Daniela Bošová, Ph.D. (50%),
Ing. Libor Kubina, CSc. (50%),
Doc. Ing. Lenka Prokopová, Ph.D. (100%),
Ing. Luděk Vochoc, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ČSN EN ISO 10077-1 Tepelné chování oken, dveří a okenic - Výpočet součinitele prostupu tepla - Část 1: Obecně; Část 2: Výpočtová metoda pro rámy. 2018..
-
Základní:
ČSN EN ISO 10211 Tepelné mosty ve stavebních konstrukcích - Tepelné toky a povrchové teploty - Podrobné výpočty. 2018..
-
Základní:
ČSN EN ISO 13370 Tepelné chování budov - Přenos tepla zeminou - Výpočtové metody. 2018..
-
Základní:
ČSN EN ISO 13788 Tepelně-vlhkostní chování stavebních dílců a stavebních prvků - Vnitřní povrchová teplota pro vyloučení kritické povrchové vlhkosti a kondenzace uvnitř konstrukce - Výpočtové metody. 2013..
-
Základní:
ČSN EN ISO 13789 Tepelné chování budov - Měrné tepelné toky prostupem tepla a větráním - Výpočtová metoda. 2018..
-
Základní:
ČSN EN ISO 140 - Akustika - Měření zvukové izolace stavebních konstrukcí a v budovách.
-
Základní:
ČSN EN ISO 14683 Tepelné mosty ve stavebních konstrukcích - Lineární činitel prostupu tepla - Zjednodušené metody a orientační hodnoty. 2018..
-
Základní:
ČSN EN ISO 6946 Stavební prvky a stavební konstrukce - Tepelný odpor a součinitel prostupu tepla - Výpočtová metoda. 2018..
-
Základní:
ČSN EN ISO 717 - Akustika - Hodnocení zvukové izolace stavebních konstrukcí a v budovách.
-
Základní:
ČSN EN ISO 9612 - Akustika - Určení expozice hluku na pracovišti - Technická metoda.
-
Základní:
ČSN EN 730540-1 Tepelná ochrana budov - Část 1: Terminologie. 2005..
-
Základní:
ČSN ISO 1996 - Akustika. Popis, měření a hodnocení hluku prostředí.
-
Základní:
ČSN 73 0540-2 Tepelná ochrana budov - Část 2: Požadavky. 2012..
-
Základní:
ČSN 73 0540-3 Tepelná ochrana budov - Část 3: Návrhové hodnoty veličin. 2005..
-
Základní:
ČSN 73 0540-4 Tepelná ochrana budov - Část 4: Výpočtové metody. 2005..
-
Základní:
ČSN 730532 - Akustika - Ochrana proti hluku v budovách.
-
Základní:
ČSN 730580 - 1 Denní osvětlení budov. Část1:Základní požadavky. 2007.
-
Základní:
ČSN 730580 - 2 Denní osvětlení budov. Část2:Denní osvětlení obytných budov.
-
Základní:
ČSN 730580 - 3 Denní osvětlení budov. Část3:Denní osvětlení škol.
-
Základní:
ČSN 730580 - 4 Denní osvětlení budov. Část4:Denní osvětlení průmyslových budov.
-
Základní:
ČSN 730581 Oslunení budov a venkovních prostor - Metoda stanovení hodnot..
-
Základní:
ČSN 730802 Požární bezpečnost staveb - Nevýrobní objekty.
-
Základní:
ČSN 730804 Požární bezpečnost staveb - Výrobní objekty.
-
Základní:
ČSN 730833 Požární bezpečnost staveb - Obsazení objektu osobami.
-
Základní:
ČSN 734301 Obytné budovy.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
78
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
188
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit principy stavební tepelné techniky |
vysvětlit principy stavební akustiky |
vysvětlit principy denního osvětlení a oslunění interiéru budov |
orientovat se v technických zařízeních budov |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
charakterizovat tepelně technické parametry budovy |
charakterizovat rizika akustické pohody v interiéru budovy |
posoudit požadavky na denní osvětlení a oslunění budovy |
navrhnout koncepci technických zařízení budovy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat komplexní požadavky vnitřního prostředí budovy |
rozpoznat možné protichůdné požadavky jednotlivých parametrů ovlivňujících kvalitu vnitřního prostředí |
vysvětlit souvislosti mezi účelem budovy, použitým technickým a technologickým řešením a kvalitou vnitřního prostředí budovy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat komplexní souvislosti při tvorbě kvalitního vnitřního prostředí budovy |
integrovat komplexní požadavky stavební tepelné techniky při návrhu systémů HVAC |
integrovat koncepci technických zařízení budovy a koncepci stavebně technického řešení stavby s respektem k požadavkům na způsob využití budovy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|