|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o oboru Geomatika
Název oboru
|
Geomatika
|
Zkratka oboru
|
GEMbk
|
Platnost
|
2003 -
|
Číslo oboru
|
3647R022
|
Číslo specializace
|
71
|
Forma studia
|
Kombinovaná
|
Typ studia
|
Bakalářský
|
Limit kreditů
|
180
|
St. délka studia
|
3
|
Max. délka studia
|
5
|
Počet etap
|
1
|
Garant oboru
|
Čerba Otakar, doc.Ing.Mgr. Ph.D.
|
Vzdělávací cíle
|
Absolventi prokazují znalosti a porozumění základních matematických technik (v kalkulu a analýze, lineární algebře, diskrétní matematice, pravděpodobnosti a statistice, numerických metodách), základů geomatiky (geodézie, fotogrammetrie, geografické informační systémy, kartografie, katastr nemovitostí, občanské právo) a základů informatiky a kybernetiky (znalosti počítačů, programovacích technik, základy kybernetiky, základy modelování systémů).
Absolventi jsou dále schopni samostatně pořizovat prostorová data klasickými i moderními metodami a prostorová data dále zpracovávat, ukládat, spravovat, aktualizovat a vizualizovat; používat geografické informační systémy; navrhnout a vytvářet základní i tematické mapy velkých i středních měřítek; samostatně vykonávat zeměměřické činnosti včetně interakce s katastrem nemovitostí; plánovat a zpracovat a vyhodnotit velký projekt (bakalářskou práci).
Absolventi mají středně pokročilou znalost angličtiny (min. na úrovni B1 společného evropského referenčního rámce pro jazyky).
Absolventi jsou schopni používat informační systémy; odborně se vyjadřovat v oblasti geomatiky; sepsat, ústně prezentovat a obhájit velký projekt (bakalářskou práci).
|
Profil specializace
|
Program je koncipován jako akademický, je tvořen bloky teoretických předmětů z oblasti matematických technik a základů geomatiky (geodézie, fotogrammetrie, geografické informační systémy, kartografie, katastr nemovitostí, občanské právo).
Zároveň obsahuje bloky předmětů zaměřených na využití teoretických poznatků v praxi/ na získání dovedností, které absolvent uplatní v oblasti geodézie a katastru nemovitostí při výkonu zeměměřických činností.
Absolvent je primárně připraven ke studiu navazujícího studijního programu Geomatika.
Absolventi se uplatní jako pracovníci vytvářející a aplikující databázové systémy a geografické informační systémy na katastrálních úřadech, ve veřejné správě, ve firmách vytvářejících GIS a internetové/webové aplikace, v krizovém managementu, jako poskytovatelé a správci dat a datových sad.
|
Řeší matematické problémy z oblasti matematické analýzy, numerické matematiky a geometrie na úrovni středoškolské látky.
Orientují se v problematice fyziky pevných, kapalných a plynných látek, geometrické optiky na základní úrovni.
Řeší problematiku užití výpočetní techniky a informačních technologií alespoň na uživatelské úrovni. |
Dosahují dobrého grafického projevu, na odpovídající úrovni středoškolského studia se vyjadřují slovem i odborným textem, vykazují dobrou prostorovou představivost. Dovedou se orientovat v odborném textu a jsou schopni odlišit podstatné informace od nepodstatných.
Orientují se pomocí map v terénu, dokáží z různých informačních zdrojů vytěžit a ověřit si relevantní zdroje informací.
Ovládají umění učit se. |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Vysvětlí interdisciplinaritu oboru v oblastech sběru, distribuce, ukládání, analýzy, zpracování a prezentací geoprostorových dat.
V oblasti geověd ovládá metody geodézie a kartografie, dálkového průzkumu Země (včetně fotogrammetrie), globálního určování prostorové polohy na zemském povrchu a geografických informačních systémů s tím, že tyto disciplíny jsou propojeny výpočetní technikou a současný sběr dat je založen na moderních elektronických měřících přístrojích s využitím např. GNSS a laserového měřického skenování.
V těchto geovědních disciplínách využívá poznatků vědních disciplín teoretického základu, kterým jsou matematika, informatika, kybernetika a teorie práva.
|
Pořizují, analyzují a interpretují data potřebná pro výkon zeměměřických činností ve veřejném zájmu i pro vlastní potřebu.
Vykonávají garantované činnosti pro orgány státní správy zeměměřictví a katastru nemovitostí České republiky, orgány Ministerstva obrany nebo jiné orgány státní správy a územní samosprávy.
Vykonávají zeměměřické činnosti pro soukromé subjekty a občany.
Vytváří a pořizují geoprostorová data pro infrastrukturu ČR i pro infrastrukturu prostorových informací v Evropském společenství. |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Studijní praxe, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Studijní praxe, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Číslo akreditace oboru
|
MSMT-7015/2016
|
Obor je akreditován od
|
15.10.2002
|
Obor je akreditován do
|
30.04.2024
|
|
|
|