Tato diplomová práce se zabývá identitou nejvěrnějších fotbalových fanoušků týmu AC Sparta Praha. Pro její popis byl zvolen koncept Richarda Giulianottiho, jenž identitu dělí na sémantickou a syntaktickou. Sémantická část identity odpovídá na otázku kdo jsme. Určuje tak typické vlastnosti, které by měl správný příznivec Sparty mít a vytváří kategorie fotbalových fanoušků. Syntaktická část identity poté říká kdo nejsme a vytváří hranice mezi My a Oni. Ve výzkumu je použita jako hlavní metodologie etnografie.
Anotace v angličtině
This work deals with identity of the most faithful football fans of the team AC Sparta Praha. In connection to that it was described the processes of creation of identity using concept of Richard Giulianotti who divides identity on semantic and syntactic. Semantic part of identity says who we are. It makes typical properties which the real fan of Sparta has to have and creates variety of football fans. Syntactic part of identity says who we are not and make borders between We and They. As the main methodology is used ethnography.
Klíčová slova
Identita, sport, fotbal, ultras, hooligans, mcdonaldizace, média
Klíčová slova v angličtině
Identity, sport, football, ultras, hooligans, mcdonaldization, media
Rozsah průvodní práce
85 s. (157 017 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá identitou nejvěrnějších fotbalových fanoušků týmu AC Sparta Praha. Pro její popis byl zvolen koncept Richarda Giulianottiho, jenž identitu dělí na sémantickou a syntaktickou. Sémantická část identity odpovídá na otázku kdo jsme. Určuje tak typické vlastnosti, které by měl správný příznivec Sparty mít a vytváří kategorie fotbalových fanoušků. Syntaktická část identity poté říká kdo nejsme a vytváří hranice mezi My a Oni. Ve výzkumu je použita jako hlavní metodologie etnografie.
Anotace v angličtině
This work deals with identity of the most faithful football fans of the team AC Sparta Praha. In connection to that it was described the processes of creation of identity using concept of Richard Giulianotti who divides identity on semantic and syntactic. Semantic part of identity says who we are. It makes typical properties which the real fan of Sparta has to have and creates variety of football fans. Syntactic part of identity says who we are not and make borders between We and They. As the main methodology is used ethnography.
Klíčová slova
Identita, sport, fotbal, ultras, hooligans, mcdonaldizace, média
Klíčová slova v angličtině
Identity, sport, football, ultras, hooligans, mcdonaldization, media
Zásady pro vypracování
Fotbalové fanouškovství má v České republice dlouhodobou tradici, ale zájem je dominantně soustředěn na skupinu hooligans. Nicméně fanoušci jsou kategorií zahrnující širší spektrum jedinců, kteří se identifikují s konkrétním fotbalovým klubem. V rámci této diplomové práce se zaměřím primárně na skupinu fanoušků ultras, jenž jsou silně emočně spojeni s konkrétním fotbalovým týmem, v mém případě to bude tým AC Sparta Praha, a jsou koncentrováni ve specifickém prostoru fotbalových stadiónů - kotli. Pomocí výzkumu chci objasnit identitu těchto fanoušků, ukázat na rozdíly mezi různými typy fanoušků, poukázat na význam fanouškovství v životě jedince a jeho sociálního kontextu, poodhalit provázání jedinců se sportovním klubem, ale také poukázat na vztah těchto ultras a médií.
Jako hlavní metodologie bude zvolena etnografie, kdy pomocí zúčastněného pozorování během zápasu v kotli Sparty a hloubkových rozhovorů s min. 10 fanoušky ultras budu zjišťovat výše uvedené otázky. Rozhovor bude také proveden se zástupcem týmu AC Sparta Praha, který mi poskytne pohled klubu na tento typ fanoušků a poodhalí provázání klubu a těchto jedinců. Jako poslední typ dat poté bude použita obsahová analýza sportovních časopisů a internetových stránek, které se zaobírají touto tématikou.
Naplánování a harmonogram práce je následující:
31. 12. 2013 - dokončen sběr dat
1. 2. 2014 - odevzdání první verze práce
30. 3. 2014 - odevzdání finální verze práce.
Zásady pro vypracování
Fotbalové fanouškovství má v České republice dlouhodobou tradici, ale zájem je dominantně soustředěn na skupinu hooligans. Nicméně fanoušci jsou kategorií zahrnující širší spektrum jedinců, kteří se identifikují s konkrétním fotbalovým klubem. V rámci této diplomové práce se zaměřím primárně na skupinu fanoušků ultras, jenž jsou silně emočně spojeni s konkrétním fotbalovým týmem, v mém případě to bude tým AC Sparta Praha, a jsou koncentrováni ve specifickém prostoru fotbalových stadiónů - kotli. Pomocí výzkumu chci objasnit identitu těchto fanoušků, ukázat na rozdíly mezi různými typy fanoušků, poukázat na význam fanouškovství v životě jedince a jeho sociálního kontextu, poodhalit provázání jedinců se sportovním klubem, ale také poukázat na vztah těchto ultras a médií.
Jako hlavní metodologie bude zvolena etnografie, kdy pomocí zúčastněného pozorování během zápasu v kotli Sparty a hloubkových rozhovorů s min. 10 fanoušky ultras budu zjišťovat výše uvedené otázky. Rozhovor bude také proveden se zástupcem týmu AC Sparta Praha, který mi poskytne pohled klubu na tento typ fanoušků a poodhalí provázání klubu a těchto jedinců. Jako poslední typ dat poté bude použita obsahová analýza sportovních časopisů a internetových stránek, které se zaobírají touto tématikou.
Naplánování a harmonogram práce je následující:
31. 12. 2013 - dokončen sběr dat
1. 2. 2014 - odevzdání první verze práce
30. 3. 2014 - odevzdání finální verze práce.
Seznam doporučené literatury
Dunning, Eric. 1999. Sport matters. Sociological studies of sport, violence and civilisation. London: Routledge.
Giddens, Anthony. 1991. Modernity and self-identity. Cambridge: Polity Press.
Goffman, Erving. [1959]1999. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon.
Mareš, Miroslav, Josef Smolík, a Marek Suchánek. 2004. Fotbaloví chuligáni: evropská dimenze subkultury. Brno: Centrum strategických studií.
Sekot, Aleš. 2008. Sociologické problémy sportu. Praha: Grada.
Smolík, Josef. 2008. Fotbalové chuligánství. Historie, teorie a politizace fenoménu. Karlovy Vary: VNP.
Seznam doporučené literatury
Dunning, Eric. 1999. Sport matters. Sociological studies of sport, violence and civilisation. London: Routledge.
Giddens, Anthony. 1991. Modernity and self-identity. Cambridge: Polity Press.
Goffman, Erving. [1959]1999. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon.
Mareš, Miroslav, Josef Smolík, a Marek Suchánek. 2004. Fotbaloví chuligáni: evropská dimenze subkultury. Brno: Centrum strategických studií.
Sekot, Aleš. 2008. Sociologické problémy sportu. Praha: Grada.
Smolík, Josef. 2008. Fotbalové chuligánství. Historie, teorie a politizace fenoménu. Karlovy Vary: VNP.