Diplomová práce je zaměřena na inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oboru Český jazyk a literatura pro 1. stupeň ZŠ. Cílem je analyzovat a vyhodnotit dané individuální vzdělávací plány a následně je doplnit o vhodná podpůrná opatření pro vyučovací předmět Český jazyk.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of the Individual Learning Plan for Czech Language in Primary Education. The main aim is to analyse five plans, to find out quality and efficiency of these documents and to evaluate mentioned supporting measures. The theoretical background discusses knowledge concerning contemporary education concept, education of pupils with the special educational needs, supporting measures, inclusive education and Framework Education Programme for Elementary Education. Key section is focused on the description of individual learning plan. Realized research of five individual learning plans showed principal defect which consists in insufficient adjustment of the document for pupils' special needs education. In the place of supporting measures specification is written Annexe 1, which is thematic plan. But this document is not modified for the pupils with the special needs so there are not directly determined suitable methods for the education with them. Some suitable methods are suggested
Klíčová slova
žák se speciálními vzdělávacími potřebami, individuální vzdělávací plán, inkluzivní vzdělávání, analýza, podpůrná opatření, specifické poruchy učení, pedagogicko-psychologická poradna, pedagog, základní vzdělávání, výukové metody a postupy, sluchová percepce, vizuomotorika, grafomotorika
Klíčová slova v angličtině
Individual education plan, education of pupils with the special educational needs, inclusive education, Elementary Education, analysis, Czech Language in Primary Education, supporting measure, methods education
Rozsah průvodní práce
55 s. ( 113 495 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oboru Český jazyk a literatura pro 1. stupeň ZŠ. Cílem je analyzovat a vyhodnotit dané individuální vzdělávací plány a následně je doplnit o vhodná podpůrná opatření pro vyučovací předmět Český jazyk.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of the Individual Learning Plan for Czech Language in Primary Education. The main aim is to analyse five plans, to find out quality and efficiency of these documents and to evaluate mentioned supporting measures. The theoretical background discusses knowledge concerning contemporary education concept, education of pupils with the special educational needs, supporting measures, inclusive education and Framework Education Programme for Elementary Education. Key section is focused on the description of individual learning plan. Realized research of five individual learning plans showed principal defect which consists in insufficient adjustment of the document for pupils' special needs education. In the place of supporting measures specification is written Annexe 1, which is thematic plan. But this document is not modified for the pupils with the special needs so there are not directly determined suitable methods for the education with them. Some suitable methods are suggested
Klíčová slova
žák se speciálními vzdělávacími potřebami, individuální vzdělávací plán, inkluzivní vzdělávání, analýza, podpůrná opatření, specifické poruchy učení, pedagogicko-psychologická poradna, pedagog, základní vzdělávání, výukové metody a postupy, sluchová percepce, vizuomotorika, grafomotorika
Klíčová slova v angličtině
Individual education plan, education of pupils with the special educational needs, inclusive education, Elementary Education, analysis, Czech Language in Primary Education, supporting measure, methods education
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. IVP a legislativa.
3. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a IVP. Spolupráce rodiny a školy.
4. Český jazyk (příp. ČJL) v RVP.
5. Analýza konkrétních IVP.
6. Možnosti vzdělávání dětí se SVP; IVP pro rozvoj dílčích oblastí v rámci ČJ;
návrhy podpůrných opatření.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. IVP a legislativa.
3. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a IVP. Spolupráce rodiny a školy.
4. Český jazyk (příp. ČJL) v RVP.
5. Analýza konkrétních IVP.
6. Možnosti vzdělávání dětí se SVP; IVP pro rozvoj dílčích oblastí v rámci ČJ;
návrhy podpůrných opatření.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
HAVEL, J. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno : MSD, 2014. ISBN 978-80-210-7150-6.
HÁJKOVÁ, E. Český jazyk a školní kurikulum (se zaměřením na 1. stupeň ZŠ). Úvaly u Prahy : ALBRA, 2007. ISBN 978-80-7361-043-2.
JUCOVIČOVÁ, A.; ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-474-8.
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; BUDÍKOVÁ, J.; BARTOŠOVÁ, B.; ŠAUEROVÁ, A. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha : D + H, 2009. ISBN 978-80-87295-00-7.
Katalog podpůrných opatření. Olomouc : UPOL, 2015.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
HAVEL, J. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno : MSD, 2014. ISBN 978-80-210-7150-6.
HÁJKOVÁ, E. Český jazyk a školní kurikulum (se zaměřením na 1. stupeň ZŠ). Úvaly u Prahy : ALBRA, 2007. ISBN 978-80-7361-043-2.
JUCOVIČOVÁ, A.; ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-474-8.
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; BUDÍKOVÁ, J.; BARTOŠOVÁ, B.; ŠAUEROVÁ, A. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha : D + H, 2009. ISBN 978-80-87295-00-7.
Katalog podpůrných opatření. Olomouc : UPOL, 2015.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.