Tato diplomová práce je zaměřena na kooperativní učení a na skupinovou práci (včetně práce ve dvojici) v hodinách anglického jazyka. V první kapitole se nacházejí základní informace o kooperativním učení, dále jsou zmíněny četné výhody kooperativního učení. Nevýhody kooperativního učení jsou také diskutovány, je zde i navrhnuto, jak tyto případné nevýhody vyřešit. Dále je vysvětleno, proč je vhodné používat kooperativní učení v hodinách anglického jazyka. Stejným způsobem je zpracována část diplomové práce týkající se skupinové práce. Velký důraz je kladen na rozdíly mezi kooperativním učením a skupinovou prací.
Cílem práce bylo zjistit, zda je skupinová práce jako organizační forma výuky používána ve výuce anglického jazyka a v jaké míře. Dále bylo zkoumáno, zda práce ve skupině obsahuje prvky kooperativního učení a zda se opravdu jedná o kooperativní učení. Pro získání dat byla použita metoda pozorování. Výzkum se konal ve 3 českých školách. V práci je kladen důraz na správné používání kooperativního učení, je zde vysvětleno, proč je lepší upřednostnit tuto učební strategii před tradiční skupinovou prací.
Anotace v angličtině
The thesis deals with cooperative learning and group work. Firstly, it provides a general theoretical introduction to cooperative learning. It contains basic information regarding cooperative learning principles, advantages and disadvantages of cooperative learning. An individual section is dedicated to cooperative learning in English language classes. The chapter focused on group work is written in the same way there is also basic information concerning group work and its advantages and disadvantages are discussed. It is explained why group work should be used in English lessons, too. The research was carried out through observation in three Czech schools. The goal of the research was to determine whether group work (including pair work) as an organizational form is used in English lessons and to what extent. Next part of the research was focused on whether group work activities can be considered cooperative learning activities. The research has shown that group work as an organizational form was used in two thirds of the visited English lessons. Nevertheless, based on the evaluated data, not each group work activity can be considered cooperative learning activity and not all necessary principles for cooperative learning were fulfilled.
Klíčová slova
kooperativni učení, práce ve skupině, kooperativní učební skupina, tradiční učební skupina
Klíčová slova v angličtině
cooperative learning, group work, cooperative learning group, traditional learning group
Rozsah průvodní práce
55 stran
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na kooperativní učení a na skupinovou práci (včetně práce ve dvojici) v hodinách anglického jazyka. V první kapitole se nacházejí základní informace o kooperativním učení, dále jsou zmíněny četné výhody kooperativního učení. Nevýhody kooperativního učení jsou také diskutovány, je zde i navrhnuto, jak tyto případné nevýhody vyřešit. Dále je vysvětleno, proč je vhodné používat kooperativní učení v hodinách anglického jazyka. Stejným způsobem je zpracována část diplomové práce týkající se skupinové práce. Velký důraz je kladen na rozdíly mezi kooperativním učením a skupinovou prací.
Cílem práce bylo zjistit, zda je skupinová práce jako organizační forma výuky používána ve výuce anglického jazyka a v jaké míře. Dále bylo zkoumáno, zda práce ve skupině obsahuje prvky kooperativního učení a zda se opravdu jedná o kooperativní učení. Pro získání dat byla použita metoda pozorování. Výzkum se konal ve 3 českých školách. V práci je kladen důraz na správné používání kooperativního učení, je zde vysvětleno, proč je lepší upřednostnit tuto učební strategii před tradiční skupinovou prací.
Anotace v angličtině
The thesis deals with cooperative learning and group work. Firstly, it provides a general theoretical introduction to cooperative learning. It contains basic information regarding cooperative learning principles, advantages and disadvantages of cooperative learning. An individual section is dedicated to cooperative learning in English language classes. The chapter focused on group work is written in the same way there is also basic information concerning group work and its advantages and disadvantages are discussed. It is explained why group work should be used in English lessons, too. The research was carried out through observation in three Czech schools. The goal of the research was to determine whether group work (including pair work) as an organizational form is used in English lessons and to what extent. Next part of the research was focused on whether group work activities can be considered cooperative learning activities. The research has shown that group work as an organizational form was used in two thirds of the visited English lessons. Nevertheless, based on the evaluated data, not each group work activity can be considered cooperative learning activity and not all necessary principles for cooperative learning were fulfilled.
Klíčová slova
kooperativni učení, práce ve skupině, kooperativní učební skupina, tradiční učební skupina
Klíčová slova v angličtině
cooperative learning, group work, cooperative learning group, traditional learning group
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu. Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu. Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
Dörnyei, Z., & Murphey, T. (2004). Group dynamics in the language classroom.
Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Johnson Holubec, E. (1990). Circles of learning.
Cooperation in the classroom. Edina: Interaction Book Company.
Kasíková, H. (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.