Diplomová práce je zaměřená na zpracování analyticko-syntetické metody čtení v učebnicích od nakladatelství NOVÁ ŠKOLA, Fraus a Studio 1+1. Práce je rozdělena do dvou částí. První, teoretická část, je věnována historickému vývoji slabikáře a vysvětlení metod čtení. V praktické části práce bylo provedeno srovnání učebnic českého jazyka pro 1. ročník od zmíněných nakladatelství podle vlastních kritérií. Všechna uvedená nakladatelství se ve svých publikacích držela postupného vyvozování písmen a hlásek a respektovala tři po sobě jdoucí období výuky čtení analyticko-syntetickou metodou. Další částí byl dotazník pro učitele 1. tříd. Cílem dotazníku bylo zjistit požadavky učitelů na učebnice. Výsledky šetření prokázaly, že současné moderní publikace splňují očekávání učitelů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on processing of analytical-synthetic method of reading in textbooks by publishing house NOVÁ ŠKOLA, Fraus and Studio 1 + 1. The thesis is divided into two parts. The first theoretical part is devoted to the historical development of the spelling books and the explanation of the reading methods. In the practical part of the thesis, a comparison of Czech language textbooks was made. They were the textbooks for kids in their first year of primary school by the mentioned publishing houses and the comparison was made based on my own criteria. All the publishing houses follow the gradual deduction of letters and sounds in their publications and they respect the three consecutive periods of reading by analyticalsynthetic method. The next part was a questionnaire for teachers of the first year in primary schools. The aim of the questionnaire was to find out the teachers' requirements for textbooks. The results of the survey showed that current modern publications meet teachers' expectations.
Klíčová slova
analyticko-syntetická metoda čtení, slabikář, český jazyk, učebnice, elementární čtení, struktura a analýza učebnice, 1. stupeň
Klíčová slova v angličtině
analytical-synthetic method of reading, syllabus, Czech language, textbooks, elementary reading, structure and analysis of textbook, 1st level
Rozsah průvodní práce
75 s. (93 327 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na zpracování analyticko-syntetické metody čtení v učebnicích od nakladatelství NOVÁ ŠKOLA, Fraus a Studio 1+1. Práce je rozdělena do dvou částí. První, teoretická část, je věnována historickému vývoji slabikáře a vysvětlení metod čtení. V praktické části práce bylo provedeno srovnání učebnic českého jazyka pro 1. ročník od zmíněných nakladatelství podle vlastních kritérií. Všechna uvedená nakladatelství se ve svých publikacích držela postupného vyvozování písmen a hlásek a respektovala tři po sobě jdoucí období výuky čtení analyticko-syntetickou metodou. Další částí byl dotazník pro učitele 1. tříd. Cílem dotazníku bylo zjistit požadavky učitelů na učebnice. Výsledky šetření prokázaly, že současné moderní publikace splňují očekávání učitelů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on processing of analytical-synthetic method of reading in textbooks by publishing house NOVÁ ŠKOLA, Fraus and Studio 1 + 1. The thesis is divided into two parts. The first theoretical part is devoted to the historical development of the spelling books and the explanation of the reading methods. In the practical part of the thesis, a comparison of Czech language textbooks was made. They were the textbooks for kids in their first year of primary school by the mentioned publishing houses and the comparison was made based on my own criteria. All the publishing houses follow the gradual deduction of letters and sounds in their publications and they respect the three consecutive periods of reading by analyticalsynthetic method. The next part was a questionnaire for teachers of the first year in primary schools. The aim of the questionnaire was to find out the teachers' requirements for textbooks. The results of the survey showed that current modern publications meet teachers' expectations.
Klíčová slova
analyticko-syntetická metoda čtení, slabikář, český jazyk, učebnice, elementární čtení, struktura a analýza učebnice, 1. stupeň
Klíčová slova v angličtině
analytical-synthetic method of reading, syllabus, Czech language, textbooks, elementary reading, structure and analysis of textbook, 1st level
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Slabikář a jeho historie.
3. Analyticko-syntetická metoda čtení.
4. Zpracování této metody v jednotlivých učebních materiálech pro 1. ročník ZŠ
od vybraných nakladatelství (Fraus, Nová škola, Studio 1+1).
5. Vyhodnocení; porovnání.
6. Doporučení k jednotlivým učebnicím; případně vlastní návrhy úloh a cvičení.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Slabikář a jeho historie.
3. Analyticko-syntetická metoda čtení.
4. Zpracování této metody v jednotlivých učebních materiálech pro 1. ročník ZŠ
od vybraných nakladatelství (Fraus, Nová škola, Studio 1+1).
5. Vyhodnocení; porovnání.
6. Doporučení k jednotlivým učebnicím; případně vlastní návrhy úloh a cvičení.
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
KŘIVÁNEK, Z.; WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
KUTÁLKOVÁ, D. První třídou bez problémů : jak si usnadnit výuku čtení, psaní a počítání. Praha : Galén, 2004. ISBN 978-80-7262-267-2.
WAGNEROVÁ, J. Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Plzeň : ZČU, 2000. ISBN 80-7082-585-5.
WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : UK, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
KŘIVÁNEK, Z.; WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
KUTÁLKOVÁ, D. První třídou bez problémů : jak si usnadnit výuku čtení, psaní a počítání. Praha : Galén, 2004. ISBN 978-80-7262-267-2.
WAGNEROVÁ, J. Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Plzeň : ZČU, 2000. ISBN 80-7082-585-5.
WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : UK, 2002. ISBN 80-7290-103-6.