Tato bakalářská práce se zabývá pojem didaktický test a elektronickým testováním. Ze všeho nejvíce se zaměřuje na druhy testových úloh a na to, jak jednotlivé typy úloh správně vytvořit. Druhá část se věnuje aplikacím určeným k elektronickému testování. Podrobně se zabývá aplikacemi Kahoot!, SMART Notebook, Class Marker, Quizizz, Quizlet a Plickers. Autorka následně tvoří soubory úloh v jednotlivých aplikacích a zkoumá, jaké funkce autorovi testových úloh jednotlivé aplikace nabízí.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with a theory of creating the online tests of Czech language at school. The modern world brings a lot of opportunities in teaching. There is an interactive whiteboard in almost every classroom. Thanks to it every lesson may be more efficient.
The theoretical part deals with the term of didactic test. We determine its characteristics, differentiation and categories. We will focus on the types of test tasks, their characteristics and function and reveal the correct methodology of creation. This will be the resource of the practical part of the thesis.
In the next part we research the electronic testing possibilities and its strenghts and weaknesses. We introduce a few apps for creating tests; namely SMART Notebook for an interactive board SMART Board, Quizlet and Quizizz.
We will research in detail other apps Kahoot!, ClassMarker and Plickers. These are described in three individual chapters. We will describe test creating process, types of test tasks and feedback for the author.
Tato bakalářská práce se zabývá pojem didaktický test a elektronickým testováním. Ze všeho nejvíce se zaměřuje na druhy testových úloh a na to, jak jednotlivé typy úloh správně vytvořit. Druhá část se věnuje aplikacím určeným k elektronickému testování. Podrobně se zabývá aplikacemi Kahoot!, SMART Notebook, Class Marker, Quizizz, Quizlet a Plickers. Autorka následně tvoří soubory úloh v jednotlivých aplikacích a zkoumá, jaké funkce autorovi testových úloh jednotlivé aplikace nabízí.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with a theory of creating the online tests of Czech language at school. The modern world brings a lot of opportunities in teaching. There is an interactive whiteboard in almost every classroom. Thanks to it every lesson may be more efficient.
The theoretical part deals with the term of didactic test. We determine its characteristics, differentiation and categories. We will focus on the types of test tasks, their characteristics and function and reveal the correct methodology of creation. This will be the resource of the practical part of the thesis.
In the next part we research the electronic testing possibilities and its strenghts and weaknesses. We introduce a few apps for creating tests; namely SMART Notebook for an interactive board SMART Board, Quizlet and Quizizz.
We will research in detail other apps Kahoot!, ClassMarker and Plickers. These are described in three individual chapters. We will describe test creating process, types of test tasks and feedback for the author.
1. Provést soupis portálů obsahujících interaktivní testy pro výuku českého jazyka a aplikace určené pro jejich tvorbu.
2. Stanovit kritéria hodnocení těchto testů.
3. Porovnat testy na různých portálech z hlediska stanovených hodnoticích kritérií.
4. Navrhnout příklady testů vytvořených pomocí různých aplikací.
5. Porovnat výhody a nevýhody jednotlivých aplikací určených k tvorbě testů.
Research Plan
1. Provést soupis portálů obsahujících interaktivní testy pro výuku českého jazyka a aplikace určené pro jejich tvorbu.
2. Stanovit kritéria hodnocení těchto testů.
3. Porovnat testy na různých portálech z hlediska stanovených hodnoticích kritérií.
4. Navrhnout příklady testů vytvořených pomocí různých aplikací.
5. Porovnat výhody a nevýhody jednotlivých aplikací určených k tvorbě testů.
Recommended resources
BYČKOVSKÝ, Petr. Základy měření výsledků výuky. Praha : Výzkumný ústav inženýrského studia při ČVUT, 1982.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy, příručka pro učitele a studenty učitelství. 1. vydání. Brno : Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
JEŘÁBEK, Ondřej a Martin BÍLEK. Teorie a praxe tvorby didaktických testů [online]. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. Dostupné z http://zvyp.upol.cz/publikace/bilek_jerabek.pdf. ISBN 978-80-244-2494-1.
KOMENDA, Martin a Andrea POKORNÁ. Benefity a úskalí elektronického testování [online]. Brno : Masarykova univerzita, 2011, dostupné z http://www.mefanet.cz/index.php?pg=publikace-reporty--souborne-prace&prid=31.
SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. 1. vydání Praha : centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006, 86 s. ISBN 80-239-7111-5. Dostupné z http://www.cermat.cz/rukovet-autora-testovych-uloh-1404034186.html
ŠKODA, Jiří, DOULÍK, Pavel, HAJEROVÁ-MÜLLEROVÁ, Lenka. Zásady správné tvorby, použití a hodnocení didaktických testů v přípravě budoucích učitelů. Dostupné z http://cvicebnice.ujep.cz/cvicebnice/FRVS1973F5d/
Recommended resources
BYČKOVSKÝ, Petr. Základy měření výsledků výuky. Praha : Výzkumný ústav inženýrského studia při ČVUT, 1982.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy, příručka pro učitele a studenty učitelství. 1. vydání. Brno : Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
JEŘÁBEK, Ondřej a Martin BÍLEK. Teorie a praxe tvorby didaktických testů [online]. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. Dostupné z http://zvyp.upol.cz/publikace/bilek_jerabek.pdf. ISBN 978-80-244-2494-1.
KOMENDA, Martin a Andrea POKORNÁ. Benefity a úskalí elektronického testování [online]. Brno : Masarykova univerzita, 2011, dostupné z http://www.mefanet.cz/index.php?pg=publikace-reporty--souborne-prace&prid=31.
SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. 1. vydání Praha : centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006, 86 s. ISBN 80-239-7111-5. Dostupné z http://www.cermat.cz/rukovet-autora-testovych-uloh-1404034186.html
ŠKODA, Jiří, DOULÍK, Pavel, HAJEROVÁ-MÜLLEROVÁ, Lenka. Zásady správné tvorby, použití a hodnocení didaktických testů v přípravě budoucích učitelů. Dostupné z http://cvicebnice.ujep.cz/cvicebnice/FRVS1973F5d/