Bakalářské práce se zabývá počátečním vývojem pravolevé a prostorové orientace v předškolním věku. Je rozdělena do teoretické a praktické části. Kapitoly teoretické části vysvětlují základní pojmy, činitele, vývoj jak pravolevé, tak prostorové orientace. Dále se zabývají problémy, které mohou vzniknout nedostatečným rozvíjením této oblasti, aktivitami vhodnými pro rozvoj, obsažením pravolevé a prostorové orientace v kurikulárních dokumentech a spojitostí se školní zralostí. Cílem praktické části bylo zjistit, na jaké úrovni je zvolený vzorek dětí předškolního věku s pravolevou a prostorovou orientací, jaké jsou rozdíly mezi určenými věkovými skupinami, jak se děti zlepšily či zhoršily mezi dvěma časovými obdobími a jakým způsobem a jak často rozvíjejí učitelky s dětmi pravolevou a prostorovou orientaci.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with initial development of right-left and spatial orientation of children at pre-school age. The thesis is divided into theoretical and practical part. The chapters of theoretical part explain basic terms, factors and development of right-left and spatial orientation, problems which could be caused by insufficient development of this domain, with activities appropriate for development of right-left and spatial orientation. Next chapters deal with curricular documents and their content and connection between school maturity and right-left and spatial orientation. The goal of practical part was to find out the level of right-left and spatial orientation of chosen sample of pre-school children, the difference between selected groups, how children improved or impair got worse 2 given periods of time and the ways of supporting of right-left and spatial orientation of children at nursery school.
Bakalářské práce se zabývá počátečním vývojem pravolevé a prostorové orientace v předškolním věku. Je rozdělena do teoretické a praktické části. Kapitoly teoretické části vysvětlují základní pojmy, činitele, vývoj jak pravolevé, tak prostorové orientace. Dále se zabývají problémy, které mohou vzniknout nedostatečným rozvíjením této oblasti, aktivitami vhodnými pro rozvoj, obsažením pravolevé a prostorové orientace v kurikulárních dokumentech a spojitostí se školní zralostí. Cílem praktické části bylo zjistit, na jaké úrovni je zvolený vzorek dětí předškolního věku s pravolevou a prostorovou orientací, jaké jsou rozdíly mezi určenými věkovými skupinami, jak se děti zlepšily či zhoršily mezi dvěma časovými obdobími a jakým způsobem a jak často rozvíjejí učitelky s dětmi pravolevou a prostorovou orientaci.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with initial development of right-left and spatial orientation of children at pre-school age. The thesis is divided into theoretical and practical part. The chapters of theoretical part explain basic terms, factors and development of right-left and spatial orientation, problems which could be caused by insufficient development of this domain, with activities appropriate for development of right-left and spatial orientation. Next chapters deal with curricular documents and their content and connection between school maturity and right-left and spatial orientation. The goal of practical part was to find out the level of right-left and spatial orientation of chosen sample of pre-school children, the difference between selected groups, how children improved or impair got worse 2 given periods of time and the ways of supporting of right-left and spatial orientation of children at nursery school.
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Orientace v prostoru a čase pro děti od 4 do 6 let: kdy to bylo, kde se stalo, medvídě se zatoulalo. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0.\\
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.\\
JANEČKOVÁ, Daniela. Hry pro pravo-levou orientaci (a pro radost). Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 80-7311-024-5.\\
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0405-3.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Cvičení pro dyslektiky. VI. Cvičení pravo-levé orientace. Praha: DYS, 2000. ISBN 80-902065-22.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.\\
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Orientace v prostoru a čase pro děti od 4 do 6 let: kdy to bylo, kde se stalo, medvídě se zatoulalo. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0.\\
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.\\
JANEČKOVÁ, Daniela. Hry pro pravo-levou orientaci (a pro radost). Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 80-7311-024-5.\\
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0405-3.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Cvičení pro dyslektiky. VI. Cvičení pravo-levé orientace. Praha: DYS, 2000. ISBN 80-902065-22.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.\\