Předložená bakalářská práce se zabývá vlivem plánovaného obchvatu města Plasy na fragmentaci krajiny, krajinný ráz a socioekonomické činnosti. Zhodnocení fragmentace krajiny proběhlo na základě výpočtu změny rozlohy nefragmentované oblasti, zobrazení zásahu silnice I/27 do územního systému ekologické stability (ÚSES) a posouzení přítomnosti migračních objektů podle dokumentace EIA. V krajinném rázu byl hodnocen zásah mostního oblouku do krajinné scenérie na základě vizualizace ve fotografiích. Pro určení potenciálních socioekonomických dopadů byl použit rozbor již fungujících obchvatů ve vybraných městech a strukturované šetření, které v některých případech probíhalo formou rozhovorů ve městech Plasy a Třemošná. Po výstavbě obchvatu zůstane daná oblast podle kritérií stále nefragmentovaná, i když dojde k snížení rozlohy UAT o 5 km2. Zásah původní a nové komunikace I/27 do ÚSES lze předpokládat shodný. Krajinný ráz bude mostním obloukem nejvíce narušen při sjezdu do obce Plasy od Plzně. Nepředpokládá se úbytek podnikatelských subjektů, naopak lze očekávat zvýšení návštěvnosti města. Občané se k plánovanému obchvatu vyjadřovali na veřejných jednáních a formou petice. V současné době nejsou známy žádné další připomínky.
Anotace v angličtině
Presented Bachelor thesis focuses on the impact of the planned bypass of the town of Plasy on landscape fragmentation, landscape character and socio-economic activities. Assessment of the landscape fragmentation was based on calculation of the change in the area of unfragmented landscape, display of the course of road I/27 in the Territorial system of ecological stability (TSES), and assessment of the distribution of wildlife passages according to the EIA documentation. The bridge vault and its impact on the landscape character was evaluated by using its visualisation in photographs. In order to identify the potential socio-economic impacts, the author used an analysis of already existing bypasses in selected cities and a structured survey, which had taken, in some cases, the form of interviews in Plasy and Třemošná. As far as the generally accepted criteria are concerned, the area shall still remain unfragmented after the bypass completion, even though the UAT extent decreases by 5 sq. km. The impact of the existing and planned road I/27 to the TSES can be assumed to be the same. The bridge vault will disturb the landscape character mainly at the exit to the town of Plasy from the direction of Pilsen. Reduction of the number of business entities cannot be expected; quite contrary, the number of tourists visiting the town may be expected to increase. Citizens expressed their opinion regarding the planned bypass at public hearings and petitions. No further comments are currently known.
Klíčová slova
doprava, krajinný ráz, fragmentace krajiny, územní plánování
Předložená bakalářská práce se zabývá vlivem plánovaného obchvatu města Plasy na fragmentaci krajiny, krajinný ráz a socioekonomické činnosti. Zhodnocení fragmentace krajiny proběhlo na základě výpočtu změny rozlohy nefragmentované oblasti, zobrazení zásahu silnice I/27 do územního systému ekologické stability (ÚSES) a posouzení přítomnosti migračních objektů podle dokumentace EIA. V krajinném rázu byl hodnocen zásah mostního oblouku do krajinné scenérie na základě vizualizace ve fotografiích. Pro určení potenciálních socioekonomických dopadů byl použit rozbor již fungujících obchvatů ve vybraných městech a strukturované šetření, které v některých případech probíhalo formou rozhovorů ve městech Plasy a Třemošná. Po výstavbě obchvatu zůstane daná oblast podle kritérií stále nefragmentovaná, i když dojde k snížení rozlohy UAT o 5 km2. Zásah původní a nové komunikace I/27 do ÚSES lze předpokládat shodný. Krajinný ráz bude mostním obloukem nejvíce narušen při sjezdu do obce Plasy od Plzně. Nepředpokládá se úbytek podnikatelských subjektů, naopak lze očekávat zvýšení návštěvnosti města. Občané se k plánovanému obchvatu vyjadřovali na veřejných jednáních a formou petice. V současné době nejsou známy žádné další připomínky.
Anotace v angličtině
Presented Bachelor thesis focuses on the impact of the planned bypass of the town of Plasy on landscape fragmentation, landscape character and socio-economic activities. Assessment of the landscape fragmentation was based on calculation of the change in the area of unfragmented landscape, display of the course of road I/27 in the Territorial system of ecological stability (TSES), and assessment of the distribution of wildlife passages according to the EIA documentation. The bridge vault and its impact on the landscape character was evaluated by using its visualisation in photographs. In order to identify the potential socio-economic impacts, the author used an analysis of already existing bypasses in selected cities and a structured survey, which had taken, in some cases, the form of interviews in Plasy and Třemošná. As far as the generally accepted criteria are concerned, the area shall still remain unfragmented after the bypass completion, even though the UAT extent decreases by 5 sq. km. The impact of the existing and planned road I/27 to the TSES can be assumed to be the same. The bridge vault will disturb the landscape character mainly at the exit to the town of Plasy from the direction of Pilsen. Reduction of the number of business entities cannot be expected; quite contrary, the number of tourists visiting the town may be expected to increase. Citizens expressed their opinion regarding the planned bypass at public hearings and petitions. No further comments are currently known.
Klíčová slova
doprava, krajinný ráz, fragmentace krajiny, územní plánování
Proveďte rozbor metodické a regionální literatury.
Stanovte metodiku výzkumu.
Proveďte rozbor územní dokumentace.
Proveďte mapování území a dopadů na obyvatele.
Výsledky zpracujte analytickými a syntetickými metodami.
Diskutujte výsledky práce.
Proveďte zhodnocení a shrnutí výsledků.
Zásady pro vypracování
Stanovte cíle práce.
Proveďte rozbor metodické a regionální literatury.
Stanovte metodiku výzkumu.
Proveďte rozbor územní dokumentace.
Proveďte mapování území a dopadů na obyvatele.
Výsledky zpracujte analytickými a syntetickými metodami.
Diskutujte výsledky práce.
Proveďte zhodnocení a shrnutí výsledků.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, Antonín a kol. Kapitoly z ekonomie přírodních zdrojů a oceňování životního prostředí. Praha: Oeconomica, 2007, 195 s. ISBN 978-80-245-1253-2.
JEŽEK, Jiří a kol. Strategické plánování obcí, měst a regionů: vybrané problémy, výzvy a možnosti řešení. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 214 s.
ISBN 978-80-7552-263-4.
MAIER, Karel a kol. Udržitelný rozvoj území. Praha: Grada, 2012, 253 s. ISBN 978-80-247-4198-7.
SCHILLER, Preston L., KENWORTHY, Jeffrey R. An introduction to sustainable transportation: policy, planning and implementation. London: Routledge/Taylor & Francis Group, 2018, 420 s. ISBN 978-1-138-18548-7.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, Antonín a kol. Kapitoly z ekonomie přírodních zdrojů a oceňování životního prostředí. Praha: Oeconomica, 2007, 195 s. ISBN 978-80-245-1253-2.
JEŽEK, Jiří a kol. Strategické plánování obcí, měst a regionů: vybrané problémy, výzvy a možnosti řešení. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 214 s.
ISBN 978-80-7552-263-4.
MAIER, Karel a kol. Udržitelný rozvoj území. Praha: Grada, 2012, 253 s. ISBN 978-80-247-4198-7.
SCHILLER, Preston L., KENWORTHY, Jeffrey R. An introduction to sustainable transportation: policy, planning and implementation. London: Routledge/Taylor & Francis Group, 2018, 420 s. ISBN 978-1-138-18548-7.