Diplomová práce se zaměřuje na žáky druhé třídy základní školy, kteří mají specifické poruchy učení a na úroveň jejich jemné motoriky a prostorové orientace a možný následný rozvoj. Práce zjišťuje jejich zručnost při práci s různými materiály a předměty, což testujeme několika úkoly, které jsou měřeny na čas a počítány pokusy testovaných osob. Praktická část obsahuje ještě pracovní listy, které jsou zaměřeny na správné vyřešení úkolů. Samotné testování doplňují rozhovory, v nichž zjišťujeme, jak moc se u žáků rozvíjí jemná motorika a prostorová orientace v jejich rodinném prostředí, jestli se rodiče žákům doma věnují a v rozvoji jim pomáhají.
Hlavním myšlenkou práce je zjistit, zda jsou žáci již od nižších ročníků základní školy dostatečně rozvíjeni v oblastech, které budou v životě potřebovat.
Annotation in English
The diploma thesis focuses not only on the primary school second grade pupils with specific learning disabilities but also on the level of their fine motor skills, on orientation in space and on the possible subsequent development. Moreover, the thesis tries to determine the pupils' skills in working with various materials and objects which are tested by carrying out various tasks during which the time and number of pupils' attempts are measured. Practical part of the thesis contains worksheets which are focused on the correct solution to the tasks. The testing itself is complemented by interviews which help to find out how well the pupils' motor skills and space orientation are developed taking into account their family environment and how it affects pupils' development; whether the parents take care of the pupils and help them develop or not. The main aim of this work is to find out whether the lower grade students of primary school are sufficiently developed in areas needed in their life.
Keywords
Specifické poruchy učení, Jemná motorika, Prostorová orientace, Lehké mozkové postižení, Rozvoj poruch učení
Keywords in English
specific learning disabilities, fine motor skills, orientation in space, mild brain damage, development of learning disabilities.
Length of the covering note
57 s.(13470), XVI s. (4032)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zaměřuje na žáky druhé třídy základní školy, kteří mají specifické poruchy učení a na úroveň jejich jemné motoriky a prostorové orientace a možný následný rozvoj. Práce zjišťuje jejich zručnost při práci s různými materiály a předměty, což testujeme několika úkoly, které jsou měřeny na čas a počítány pokusy testovaných osob. Praktická část obsahuje ještě pracovní listy, které jsou zaměřeny na správné vyřešení úkolů. Samotné testování doplňují rozhovory, v nichž zjišťujeme, jak moc se u žáků rozvíjí jemná motorika a prostorová orientace v jejich rodinném prostředí, jestli se rodiče žákům doma věnují a v rozvoji jim pomáhají.
Hlavním myšlenkou práce je zjistit, zda jsou žáci již od nižších ročníků základní školy dostatečně rozvíjeni v oblastech, které budou v životě potřebovat.
Annotation in English
The diploma thesis focuses not only on the primary school second grade pupils with specific learning disabilities but also on the level of their fine motor skills, on orientation in space and on the possible subsequent development. Moreover, the thesis tries to determine the pupils' skills in working with various materials and objects which are tested by carrying out various tasks during which the time and number of pupils' attempts are measured. Practical part of the thesis contains worksheets which are focused on the correct solution to the tasks. The testing itself is complemented by interviews which help to find out how well the pupils' motor skills and space orientation are developed taking into account their family environment and how it affects pupils' development; whether the parents take care of the pupils and help them develop or not. The main aim of this work is to find out whether the lower grade students of primary school are sufficiently developed in areas needed in their life.
Keywords
Specifické poruchy učení, Jemná motorika, Prostorová orientace, Lehké mozkové postižení, Rozvoj poruch učení
Keywords in English
specific learning disabilities, fine motor skills, orientation in space, mild brain damage, development of learning disabilities.
Research Plan
1. Senzomotorické dovednosti u dětí mladšího školního věku se zaměřením
na jemnou motoriku a prostorovou orientaci
2. Obsah ŠVP z hlediska rozvoje jemné motoriky a prostorové orientace u žáků s SPU
3. Specifické poruchy učení žáků ZŠ
4. Zjišťování úrovně dovedností a schopností jemné motoriky žáků s SPU a jejich rozvoj
5. Zjišťování úrovně prostorové orientace žáků s SPU a její rozvoj
Research Plan
1. Senzomotorické dovednosti u dětí mladšího školního věku se zaměřením
na jemnou motoriku a prostorovou orientaci
2. Obsah ŠVP z hlediska rozvoje jemné motoriky a prostorové orientace u žáků s SPU
3. Specifické poruchy učení žáků ZŠ
4. Zjišťování úrovně dovedností a schopností jemné motoriky žáků s SPU a jejich rozvoj
5. Zjišťování úrovně prostorové orientace žáků s SPU a její rozvoj
Recommended resources
VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika: vývoj,
motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada, 2013.
ISBN 978-80-247-4698-2.
JANDERKOVÁ, D., KENDÍKOVÁ, J., KLÉGROVÁ, J.,
STRNADOVÁ, I., SWIERKOSZOVÁ, J., ŽENATOVÁ, Z. SPU a ADHD.
Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 9788074962158.
DVOŘÁKOVÁ, H., KUKAČKOVÁ, M., LIETAVCOVÁ, M.,
NÁDVORNÍKOVÁ, H., SVOBODOVÁ, E. Rozvíjíme dovednosti hrubé
a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání.
Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech
předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8.
Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie.
Brno: Edika, 2014. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 9788026606000.
Recommended resources
VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika: vývoj,
motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada, 2013.
ISBN 978-80-247-4698-2.
JANDERKOVÁ, D., KENDÍKOVÁ, J., KLÉGROVÁ, J.,
STRNADOVÁ, I., SWIERKOSZOVÁ, J., ŽENATOVÁ, Z. SPU a ADHD.
Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 9788074962158.
DVOŘÁKOVÁ, H., KUKAČKOVÁ, M., LIETAVCOVÁ, M.,
NÁDVORNÍKOVÁ, H., SVOBODOVÁ, E. Rozvíjíme dovednosti hrubé
a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání.
Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech
předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8.
Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie.
Brno: Edika, 2014. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 9788026606000.