Diplomová práce se zabývá tvorbou a následným ověřením výukové jednotky s použitím CLIL metody na téma Cestovní ruch a Instagram. Ověření proběhlo na vybrané ZŠ během synchronní distanční výuky. Výuková jednotka s CLILem přispěla k rozvoji a osvojení si nových znalostí z obou aplikovaných předmětů. Podle žákovského dotazníku byla CLIL výuka hodnocena pozitivně, přesto neplatí, že úspěšnější žáci hodnotili CLIL výuku kladně.
Na základě zkušeností získaných během aplikovaného CLILu byla také vytvořena revidovaná výuková CLIL jednotka pro synchronní distanční výuku. Na stejné téma bylo také navrženo 5 CLIL aktivit pro prezenční výuku vhodné jak pro výuku zeměpisu, tak i pro výuku německého jazyka.
Experimentální metodou se stal kvaziexperiment jedné skupiny s využitím pre - a posttestu (Campbell a Stanley, 1963). Na základě vytvořené CLIL výuky, která byla postavena na analýze fotografií, jazykových rámcích, řízeném čtení a diskusi, se porovnávaly znalosti žáků během experimentu. Vývoj znalostí žáků se zjišťoval pomocí pre - a posttestů, jejichž výsledky byly znázorněny do kvartilových a sloupcových grafů a statisticky zpracovány pomocí neparametrického párového Wilcoxonova testu a výpočtu procentuálního zlepšení. Hodnocení aplikované CLIL výuky z pohledu žáků proběhlo pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis occupies with design and subsequent verification of a teaching unit using the CLIL method on the topic of Tourism and Instagram. The verification took place at a selected primary school during synchronous distance learning. The teaching unit with CLIL contributed to the development and acquisition of new knowledge from both applied subjects. According to the student questionnaire, CLIL teaching was evaluated positively, however, it is not true that more successful students evaluated CLIL teaching positively.
Based on the experience gained during the applied CLIL, a revised CLIL teaching unit for synchronous distance learning was also created. On the same topic, 5 CLIL activities were also proposed for full-time teaching suitable for both teaching geography and teaching German.
A quasi-experiment of one group using pre- and posttest became an experimental method (Campbell and Stanley, 1963). Based on the created CLIL teaching, which was based on the analysis of photographs, language frameworks, guided reading and discussion, the students' knowledge was compared during the experiment. Pupils' knowledge development was determined using pre - and post - tests, the results of which were presented in quartile and bar graphs and statistically processed using a nonparametric paired Wilcoxon test and the calculation of percentage improvement. The evaluation of applied CLIL teaching from the point of view of pupils was carried out using a questionnaire survey.
Klíčová slova
CLIL metoda, kvaziexperiment jedné skupiny před-po s využitím pretestu a posttestu, cestovní ruch, Instagram, DaF výuka, výuka zeměpisu, základní škola
Klíčová slova v angličtině
CLIL method, quasi-experiment the one-group pretest-posttest design, tourist industry, Instagram, DaF classes, geography classes, elementary school
Rozsah průvodní práce
70 s. (103 366 znaků), XXXVI
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tvorbou a následným ověřením výukové jednotky s použitím CLIL metody na téma Cestovní ruch a Instagram. Ověření proběhlo na vybrané ZŠ během synchronní distanční výuky. Výuková jednotka s CLILem přispěla k rozvoji a osvojení si nových znalostí z obou aplikovaných předmětů. Podle žákovského dotazníku byla CLIL výuka hodnocena pozitivně, přesto neplatí, že úspěšnější žáci hodnotili CLIL výuku kladně.
Na základě zkušeností získaných během aplikovaného CLILu byla také vytvořena revidovaná výuková CLIL jednotka pro synchronní distanční výuku. Na stejné téma bylo také navrženo 5 CLIL aktivit pro prezenční výuku vhodné jak pro výuku zeměpisu, tak i pro výuku německého jazyka.
Experimentální metodou se stal kvaziexperiment jedné skupiny s využitím pre - a posttestu (Campbell a Stanley, 1963). Na základě vytvořené CLIL výuky, která byla postavena na analýze fotografií, jazykových rámcích, řízeném čtení a diskusi, se porovnávaly znalosti žáků během experimentu. Vývoj znalostí žáků se zjišťoval pomocí pre - a posttestů, jejichž výsledky byly znázorněny do kvartilových a sloupcových grafů a statisticky zpracovány pomocí neparametrického párového Wilcoxonova testu a výpočtu procentuálního zlepšení. Hodnocení aplikované CLIL výuky z pohledu žáků proběhlo pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis occupies with design and subsequent verification of a teaching unit using the CLIL method on the topic of Tourism and Instagram. The verification took place at a selected primary school during synchronous distance learning. The teaching unit with CLIL contributed to the development and acquisition of new knowledge from both applied subjects. According to the student questionnaire, CLIL teaching was evaluated positively, however, it is not true that more successful students evaluated CLIL teaching positively.
Based on the experience gained during the applied CLIL, a revised CLIL teaching unit for synchronous distance learning was also created. On the same topic, 5 CLIL activities were also proposed for full-time teaching suitable for both teaching geography and teaching German.
A quasi-experiment of one group using pre- and posttest became an experimental method (Campbell and Stanley, 1963). Based on the created CLIL teaching, which was based on the analysis of photographs, language frameworks, guided reading and discussion, the students' knowledge was compared during the experiment. Pupils' knowledge development was determined using pre - and post - tests, the results of which were presented in quartile and bar graphs and statistically processed using a nonparametric paired Wilcoxon test and the calculation of percentage improvement. The evaluation of applied CLIL teaching from the point of view of pupils was carried out using a questionnaire survey.
Klíčová slova
CLIL metoda, kvaziexperiment jedné skupiny před-po s využitím pretestu a posttestu, cestovní ruch, Instagram, DaF výuka, výuka zeměpisu, základní škola
Klíčová slova v angličtině
CLIL method, quasi-experiment the one-group pretest-posttest design, tourist industry, Instagram, DaF classes, geography classes, elementary school
Zásady pro vypracování
Studium literatury, kurikulárních dokumentů a učebnic.
Rozhovor s vyučujícími ZŠ a výběr tříd.
Tvorba výukových hodin - klasická a experimentální vyučovací hodina.
Volba testovacích a srovnávacích metod.
Provedení experimentu.
Analýza výsledků- rozdíly mezi klasickou vyučovací hodinou a hodinou s CLIL.
Shrnutí.
Zásady pro vypracování
Studium literatury, kurikulárních dokumentů a učebnic.
Rozhovor s vyučujícími ZŠ a výběr tříd.
Tvorba výukových hodin - klasická a experimentální vyučovací hodina.
Volba testovacích a srovnávacích metod.
Provedení experimentu.
Analýza výsledků- rozdíly mezi klasickou vyučovací hodinou a hodinou s CLIL.
Shrnutí.
Seznam doporučené literatury
BALADOVÁ, G. 2009. Výuka metodou CLIL[online]. Metodický portál. Inspirace a zkušenosti učitelů [cit. 20. 1. 2019]. Dostupné na WWW: .
GAVORA, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno.
ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister&Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.
CAMPBELL, D. T. & STANLEY, J. C. 1963. Experimental and quasi-experimental designs for research. In GAGE, L. N. (eds.). Handbook of Research on Teaching. Rand McNally, Chicago: 34-64.
ČÁBALOVÁ, D. 2011. Pedagogika. Grada, Praha. 272 pp.
Seznam doporučené literatury
BALADOVÁ, G. 2009. Výuka metodou CLIL[online]. Metodický portál. Inspirace a zkušenosti učitelů [cit. 20. 1. 2019]. Dostupné na WWW: .
GAVORA, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno.
ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister&Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.
CAMPBELL, D. T. & STANLEY, J. C. 1963. Experimental and quasi-experimental designs for research. In GAGE, L. N. (eds.). Handbook of Research on Teaching. Rand McNally, Chicago: 34-64.
ČÁBALOVÁ, D. 2011. Pedagogika. Grada, Praha. 272 pp.