Diplomová práce se zabývá školními zahradami, jejich významem, ale také historií, vývojem i současným stavem a přibližuje problematiku přírodních zahrad. Podrobně jsou rozebrány jednotlivé výukové prvky ve školních zahradách. Vysvětlen je také pojem aktivizační metody včetně uvedení vhodných metod pro výuku přírodopisu na druhém stupni základní školy. Čtyři školní zahrady plzeňského kraje byly analyzovány a na základě jejich praxe byl vytvořen návrh realizace venkovních prostor ZŠ a MŠ Osek. Práce obsahuje také sedm různých aktivit primárně určených do hodin přírodopisu ve školní zahradě, z toho dvě aktivity byly se žáky základní školy Osek otestovány a vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The thesis deals with school gardens, their importance, history, development and current state and approaches the issue of natural gardens. The individual teaching elements in school gardens are analyzed in detail. The concept of activation methods is also explained, including the introduction of suitable methods for teaching science in the upper primary school. Four school gardens of the Pilsen region were analyzed and on the basis of their practice was created design for implementation of outdoor areas of the Nursery and Elementary School of Osek. The thesis also contains seven different activities primarily intended for science lessons in the school garden, of which two activities were tested and evaluated with the pupils of the Osek elementary school.
Klíčová slova
školní zahrada, přírodní zahrada, výukové prvky, aktivizační metody, návrh realizace, základní škola a mateřská škola Osek, edukační materiály, přírodopis
Klíčová slova v angličtině
school garden, natural garden, teaching elements, activation methods, design of implementation, Nursery and Elementary School of Osek, educational materials, biology
Rozsah průvodní práce
67 s., xxxii.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá školními zahradami, jejich významem, ale také historií, vývojem i současným stavem a přibližuje problematiku přírodních zahrad. Podrobně jsou rozebrány jednotlivé výukové prvky ve školních zahradách. Vysvětlen je také pojem aktivizační metody včetně uvedení vhodných metod pro výuku přírodopisu na druhém stupni základní školy. Čtyři školní zahrady plzeňského kraje byly analyzovány a na základě jejich praxe byl vytvořen návrh realizace venkovních prostor ZŠ a MŠ Osek. Práce obsahuje také sedm různých aktivit primárně určených do hodin přírodopisu ve školní zahradě, z toho dvě aktivity byly se žáky základní školy Osek otestovány a vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The thesis deals with school gardens, their importance, history, development and current state and approaches the issue of natural gardens. The individual teaching elements in school gardens are analyzed in detail. The concept of activation methods is also explained, including the introduction of suitable methods for teaching science in the upper primary school. Four school gardens of the Pilsen region were analyzed and on the basis of their practice was created design for implementation of outdoor areas of the Nursery and Elementary School of Osek. The thesis also contains seven different activities primarily intended for science lessons in the school garden, of which two activities were tested and evaluated with the pupils of the Osek elementary school.
Klíčová slova
školní zahrada, přírodní zahrada, výukové prvky, aktivizační metody, návrh realizace, základní škola a mateřská škola Osek, edukační materiály, přírodopis
Klíčová slova v angličtině
school garden, natural garden, teaching elements, activation methods, design of implementation, Nursery and Elementary School of Osek, educational materials, biology
Zásady pro vypracování
Studium příkladů dobré praxe (školní zahrady, výukové areály, apod.).
Návrh využití v MŠ a ZŠ Osek.
Příprava edukačních materiálů.
Pilotní testování edukačních materiálů.
Zásady pro vypracování
Studium příkladů dobré praxe (školní zahrady, výukové areály, apod.).
Návrh využití v MŠ a ZŠ Osek.
Příprava edukačních materiálů.
Pilotní testování edukačních materiálů.
Seznam doporučené literatury
JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N.: Bádání na zahradě: metodická příručka ke kurzu badatelské činnosti na školní zahradě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2013. ISBN 978-80-7290-691-8.
CORNELL, J.: Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
ANDRESKOVÁ, J., KUBECOVÁ, M., KUKAČKOVÁ, M., SUCHARDOVÁ, L., ZEMANOVÁ, K.: Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Dr. Josef Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-355-1.
HORKÁ, H.: Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
Seznam doporučené literatury
JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N.: Bádání na zahradě: metodická příručka ke kurzu badatelské činnosti na školní zahradě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2013. ISBN 978-80-7290-691-8.
CORNELL, J.: Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
ANDRESKOVÁ, J., KUBECOVÁ, M., KUKAČKOVÁ, M., SUCHARDOVÁ, L., ZEMANOVÁ, K.: Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Dr. Josef Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-355-1.
HORKÁ, H.: Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3750-4.