Diplomová práce pojednává o využívání metod dramatické výchovy v práci učitele první třídy pro úspěšnou adaptaci žáků na vstup do ZŠ a o jejich dopadu na děti.
Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické.
V teoretické části jsou objasněny základní pojmy - adaptace, dramatická výchova (vznik, podstata, pojetí a cíle), bezpečné klima (co je třídní klima, možnosti vtahů ve třídě, metody zkoumání klimatu), kooperativní dovednosti (spolupráce, kooperace, kooperativní vyučování, role ve skupině). V praktické části je představen způsob využití těchto metod dramatické výchovy při adaptaci žáků na školní prostředí a vstup do 1. třídy vůbec.
Anotace v angličtině
This diploma thesis uses effective adaptive methods from drama in education, for teachers working with first graders.
This work is dividend into both theoretical and practical parts.
The first part clarifies basic concepts - adaptation, drama education (formation, substance, approaches and goals), safe climate (climate of the class, possibilities of relationships in the classroom, methods for climate study), cooperative skills (cooperation, cooperative teaching, roles in the group). The practical part includes how to use the methods from drama for children adapting for the firt time in the school environment.
Klíčová slova
adaptace, mladší školní věk, bezpečné klima, dramatická výchova, metody dramatické výchovy, spolupráce, role ve skupině
Klíčová slova v angličtině
adaptation, younger school age, safe clima, drama education, methods of drama education, cooperation, role in the group
Rozsah průvodní práce
65 s., 5 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o využívání metod dramatické výchovy v práci učitele první třídy pro úspěšnou adaptaci žáků na vstup do ZŠ a o jejich dopadu na děti.
Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické.
V teoretické části jsou objasněny základní pojmy - adaptace, dramatická výchova (vznik, podstata, pojetí a cíle), bezpečné klima (co je třídní klima, možnosti vtahů ve třídě, metody zkoumání klimatu), kooperativní dovednosti (spolupráce, kooperace, kooperativní vyučování, role ve skupině). V praktické části je představen způsob využití těchto metod dramatické výchovy při adaptaci žáků na školní prostředí a vstup do 1. třídy vůbec.
Anotace v angličtině
This diploma thesis uses effective adaptive methods from drama in education, for teachers working with first graders.
This work is dividend into both theoretical and practical parts.
The first part clarifies basic concepts - adaptation, drama education (formation, substance, approaches and goals), safe climate (climate of the class, possibilities of relationships in the classroom, methods for climate study), cooperative skills (cooperation, cooperative teaching, roles in the group). The practical part includes how to use the methods from drama for children adapting for the firt time in the school environment.
Klíčová slova
adaptace, mladší školní věk, bezpečné klima, dramatická výchova, metody dramatické výchovy, spolupráce, role ve skupině
Klíčová slova v angličtině
adaptation, younger school age, safe clima, drama education, methods of drama education, cooperation, role in the group
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.\\
MARUŠÁK, R., O. KRÁLOVÁ a V. RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.\\
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. ISBN 978-80-7068-298-2.\\
WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.\\
MACHKOVÁ, Eva. Dramatika, hra a tvořivost. Jinočany: H & H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.\\
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2038-8.\\
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.\\
MARUŠÁK, R., O. KRÁLOVÁ a V. RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.\\
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. ISBN 978-80-7068-298-2.\\
WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.\\
MACHKOVÁ, Eva. Dramatika, hra a tvořivost. Jinočany: H & H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.\\
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2038-8.\\