Cílem této bakalářské práce je zkoumání efektivity zkráceného příběhu s názvem Dobrodružství na rybách. Práce má zásadním způsobem přispět k dosud nestudované problematice edukačních intervencí týkajících se epilepsie u dětí v mateřských školách.Teoretická část uvádí do problematiky epilepsie. Práce je zaměřena na předškolní období. Proto jsou zde obsažené důležité informace, které by měl učitel mateřské školy vědět, pokud by se s dítětem s epilepsií setkal. Teoretická část také seznamuje s významem čtení pohádek u dětí. Praktická část se zabývá vzdělávací intervencí v 64. mateřské škole v Plzni. Je zde popisována výzkumná část, která obsahuje charakteristiku souboru respondentů, metodologii, popis sbírání dat, výsledky výzkumu a následné ověřování hypotéz.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to research the effectiveness of an abbreviated story called Adventure on Fish. This work has to make an essential contribution to the previously unstudied issue of educational interventions relating to epilepsy in children attending kindergartens.The introduction of the issue of the epilepsy is covered in the theoretical part. The thesis is focused on the pre-school period. Therefore, there is important information contained here that every kindergarten teacher should know should he encounter a child with epilepsy. The importance of reading fairy tales to children is also introduced in the theoretical part of this thesis.The practical part deals with educational intervention in 64th kindergarten in Pilsen. The researching part is also described here, which contains the characteristics of a set of respondents, methodology, description of data collection, outcomes of researches, and sunsequent verification of hypotheses.
Klíčová slova
epilepsie, dítě, mateřská škola, intervence
Klíčová slova v angličtině
epilepsy, child, kindergarten, intervention
Rozsah průvodní práce
57 s. (74 320 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zkoumání efektivity zkráceného příběhu s názvem Dobrodružství na rybách. Práce má zásadním způsobem přispět k dosud nestudované problematice edukačních intervencí týkajících se epilepsie u dětí v mateřských školách.Teoretická část uvádí do problematiky epilepsie. Práce je zaměřena na předškolní období. Proto jsou zde obsažené důležité informace, které by měl učitel mateřské školy vědět, pokud by se s dítětem s epilepsií setkal. Teoretická část také seznamuje s významem čtení pohádek u dětí. Praktická část se zabývá vzdělávací intervencí v 64. mateřské škole v Plzni. Je zde popisována výzkumná část, která obsahuje charakteristiku souboru respondentů, metodologii, popis sbírání dat, výsledky výzkumu a následné ověřování hypotéz.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to research the effectiveness of an abbreviated story called Adventure on Fish. This work has to make an essential contribution to the previously unstudied issue of educational interventions relating to epilepsy in children attending kindergartens.The introduction of the issue of the epilepsy is covered in the theoretical part. The thesis is focused on the pre-school period. Therefore, there is important information contained here that every kindergarten teacher should know should he encounter a child with epilepsy. The importance of reading fairy tales to children is also introduced in the theoretical part of this thesis.The practical part deals with educational intervention in 64th kindergarten in Pilsen. The researching part is also described here, which contains the characteristics of a set of respondents, methodology, description of data collection, outcomes of researches, and sunsequent verification of hypotheses.
Klíčová slova
epilepsie, dítě, mateřská škola, intervence
Klíčová slova v angličtině
epilepsy, child, kindergarten, intervention
Zásady pro vypracování
Studium domácí a zahraniční literatury
Zpracování teoretické části - představení problematiky epilepsie
Zpracování praktické části - ověření efektivity vzdělávací intervence skrze čtený příběh (výzkumný vzorek bude tvořen z dětí předškolního věku, které navštěvují poslední ročník MŠ; efektivita intervence bude ověřena standardizovaným rozhovorem)
Interpretace a diskuze výsledků, závěr
Zásady pro vypracování
Studium domácí a zahraniční literatury
Zpracování teoretické části - představení problematiky epilepsie
Zpracování praktické části - ověření efektivity vzdělávací intervence skrze čtený příběh (výzkumný vzorek bude tvořen z dětí předškolního věku, které navštěvují poslední ročník MŠ; efektivita intervence bude ověřena standardizovaným rozhovorem)
Interpretace a diskuze výsledků, závěr
Seznam doporučené literatury
BENEŠOVÁ Michaela. Vzdělávací intervence v problematice epilepsie v mateřských školách Plzeň, 2018. Bakalářská práce. Západočeské univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická.
BRABCOVÁ, Dana, KOHOUT, Jiří, WEBEROVÁ, Veronika a KOMÁREK, Vladimír. Educational video and story as effective interventions reducing epilepsy-related stigma among children measured by the verified Czech version of Stigma scale of epilepsy. Epilepsy & Behavior, 2017, 69, 12-17. ISSN 1525-5050.
BRABCOVÁ, Dana, LOVASOVÁ, Vladimíra, KOHOUT, Jiří, ZÁRUBOVÁ, Jana a KOMÁREK, Vladimír. Improving the knowledge of epilepsy and reducing epilepsy-related stigma among children using educational video and educational drama - A comparison of the effectiveness of both interventions. Seizure - European Journal of Epilepsy, 22, 179-184. ISSN 1059-1311.
FIEST KIRSEN., el al. Stigma in epilepsy. Current Neurology and Neuroscience Reports, 2014, 14:444:1-6.
HERRMANN, Lynn K., et al. Epilepsy misconceptions and stigma reduction: current status in Western countries. Epilepsy & Behavior, 2016, 60, 165-173.
KRŠEK, Pavel et al. Epilepsie a škola, souhrnný průvodce tématikou pro učitele. Praha: Občanské sdružení EpiStop, 2012. ISBN: 978-80-903979-5-8.
OŠLEJŠKOVÁ, Hana, et al. Naše dítě má epilepsii. Adéla, 2009
STEHLÍKOVÁ, Petra a MODRÁ, Eva. Epilepsie a dítě. 1. vyd. Praha: Společnost "E", 2017. ISBN 978-80-906432-2-2.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073677749.
TREMLOVÁ, Kateřina. Vzdělávací intervence v problematice epilepsie v mateřských školách prostřednictvím čteného příběhu. Plzeň, 2018. Bakalářská práce. Západočeské univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická.
Seznam doporučené literatury
BENEŠOVÁ Michaela. Vzdělávací intervence v problematice epilepsie v mateřských školách Plzeň, 2018. Bakalářská práce. Západočeské univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická.
BRABCOVÁ, Dana, KOHOUT, Jiří, WEBEROVÁ, Veronika a KOMÁREK, Vladimír. Educational video and story as effective interventions reducing epilepsy-related stigma among children measured by the verified Czech version of Stigma scale of epilepsy. Epilepsy & Behavior, 2017, 69, 12-17. ISSN 1525-5050.
BRABCOVÁ, Dana, LOVASOVÁ, Vladimíra, KOHOUT, Jiří, ZÁRUBOVÁ, Jana a KOMÁREK, Vladimír. Improving the knowledge of epilepsy and reducing epilepsy-related stigma among children using educational video and educational drama - A comparison of the effectiveness of both interventions. Seizure - European Journal of Epilepsy, 22, 179-184. ISSN 1059-1311.
FIEST KIRSEN., el al. Stigma in epilepsy. Current Neurology and Neuroscience Reports, 2014, 14:444:1-6.
HERRMANN, Lynn K., et al. Epilepsy misconceptions and stigma reduction: current status in Western countries. Epilepsy & Behavior, 2016, 60, 165-173.
KRŠEK, Pavel et al. Epilepsie a škola, souhrnný průvodce tématikou pro učitele. Praha: Občanské sdružení EpiStop, 2012. ISBN: 978-80-903979-5-8.
OŠLEJŠKOVÁ, Hana, et al. Naše dítě má epilepsii. Adéla, 2009
STEHLÍKOVÁ, Petra a MODRÁ, Eva. Epilepsie a dítě. 1. vyd. Praha: Společnost "E", 2017. ISBN 978-80-906432-2-2.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073677749.
TREMLOVÁ, Kateřina. Vzdělávací intervence v problematice epilepsie v mateřských školách prostřednictvím čteného příběhu. Plzeň, 2018. Bakalářská práce. Západočeské univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická.