Tato práce zkoumá spojení mezi čtením fikce a rozvojem kulturní inteligence a empatie, lépe řečeno, zda existuje nějaké spojení mezi čtením fikce a zvýšením kulturní inteligence a empatie u čtenáře. Práce je rozdělena na tři kapitoly, první kapitola nabízí teoretický přehled pojmů, kterými se bude v pozdějších kapitolách zabývat.
V druhé části se nachází rozbor tří vybraných prací, pomocí kterého je demonstrováno jak tyto konkrétní knihy a povídka můžou posloužit při rozvoji kulturní inteligence a empatie.
Poslední část práce se zabývá problematikou využití fikce a příběhů při hodinách, zvláště pak při učení cizího jazyka a u mladších žáků, kterým čtení ve škole pomáhá vyvinout si k ní lepší vztah a pomáhá jim také lépe se učit nový jazyk.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to examine the connection between reading fiction literature and CQ and empathy. This work provides theoretical background on cultural intelligence, empathy and fiction. It describes the requirements a work of fiction should meet in order to help with increasing CQ and empathy and in the second part an examination of three works that meet these requirements. The last part discusses the usefulness of reading fiction in the classroom.
Klíčová slova
kulturní inteligence, empatie, fikce, literatura, čtení
Klíčová slova v angličtině
cultural intelligence, empathy, fiction, reading
Rozsah průvodní práce
30 s. (65 000 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce zkoumá spojení mezi čtením fikce a rozvojem kulturní inteligence a empatie, lépe řečeno, zda existuje nějaké spojení mezi čtením fikce a zvýšením kulturní inteligence a empatie u čtenáře. Práce je rozdělena na tři kapitoly, první kapitola nabízí teoretický přehled pojmů, kterými se bude v pozdějších kapitolách zabývat.
V druhé části se nachází rozbor tří vybraných prací, pomocí kterého je demonstrováno jak tyto konkrétní knihy a povídka můžou posloužit při rozvoji kulturní inteligence a empatie.
Poslední část práce se zabývá problematikou využití fikce a příběhů při hodinách, zvláště pak při učení cizího jazyka a u mladších žáků, kterým čtení ve škole pomáhá vyvinout si k ní lepší vztah a pomáhá jim také lépe se učit nový jazyk.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to examine the connection between reading fiction literature and CQ and empathy. This work provides theoretical background on cultural intelligence, empathy and fiction. It describes the requirements a work of fiction should meet in order to help with increasing CQ and empathy and in the second part an examination of three works that meet these requirements. The last part discusses the usefulness of reading fiction in the classroom.
Klíčová slova
kulturní inteligence, empatie, fikce, literatura, čtení
Klíčová slova v angličtině
cultural intelligence, empathy, fiction, reading
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce v průběhu jejího psaní
Vyhledání, shromáždění a následné studium uvedené relevantní odborné literatury
Analýza získaných dat a jejich začlenění do bakalářské práce
Sjednocení poznatků a vyvození závěrů v rámci daných norem
Před odevzdáním bude celá práce předložena vedoucímu k posouzení, a to s dostatečným předstihem, který určí vedoucí
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce v průběhu jejího psaní
Vyhledání, shromáždění a následné studium uvedené relevantní odborné literatury
Analýza získaných dat a jejich začlenění do bakalářské práce
Sjednocení poznatků a vyvození závěrů v rámci daných norem
Před odevzdáním bude celá práce předložena vedoucímu k posouzení, a to s dostatečným předstihem, který určí vedoucí
Seznam doporučené literatury
Livermore, D. A. (2009). Cultural intelligence: Improving your CQ to engage our multicultural world. Grand Rapids, MI: Baker Academic.
Kidd, D. C., & Castano, E. (2013). Reading literary fiction improves theory of mind. Science, 342(6156), 377-380. doi:10.1126/science.1239918
Carruthers, P., & Smith, P. K. (2010). Theories of theories of mind. Cambridge: Cambridge University Press.
Bal P. M., & Veltkamp, M. (2013). How does fiction reading influence empathy? An Experimental investigation on the role of emotional transportation. PLoS ONE, 8(1). doi:10.1371/journal.pone.0055341
Keen, S. (2014). Empathy and the novel. Oxford: Oxford University Press.
Hogan, P. C. (2010). Fictions and feelings: On the place of literature in the study of emotion. Emotion Review, 2(2), 184-195. doi:10.1177/1754073909352874
Seznam doporučené literatury
Livermore, D. A. (2009). Cultural intelligence: Improving your CQ to engage our multicultural world. Grand Rapids, MI: Baker Academic.
Kidd, D. C., & Castano, E. (2013). Reading literary fiction improves theory of mind. Science, 342(6156), 377-380. doi:10.1126/science.1239918
Carruthers, P., & Smith, P. K. (2010). Theories of theories of mind. Cambridge: Cambridge University Press.
Bal P. M., & Veltkamp, M. (2013). How does fiction reading influence empathy? An Experimental investigation on the role of emotional transportation. PLoS ONE, 8(1). doi:10.1371/journal.pone.0055341
Keen, S. (2014). Empathy and the novel. Oxford: Oxford University Press.
Hogan, P. C. (2010). Fictions and feelings: On the place of literature in the study of emotion. Emotion Review, 2(2), 184-195. doi:10.1177/1754073909352874