Bakalářská práce se zabývá metodou Persona Dolls a jejím přínosem k rozvoj klíčových kompetencí dětí předškolního věku.
Teoretická část popisuje základní charakteristiku předškolního období a faktory, které dítě formují. Poukazuje na nenahraditelný význam rodiny pro zdravý vývoj dítěte a vliv mateřské školy pro celkový rozvoj osobnosti a orientaci ve společenském prostředí a hodnotách. Přibližuje potenciál metody Persona Dolls pro předškolního pedagoga v mateřské škole, zejména ve vztahu k rozvoji klíčových kompetencí a vědomé práce s předsudky.
Praktická část zaznamenává zavedení metody Persona Dolls do výchovně vzdělávací práce v jednotřídní mateřské škole. Zrealizované výstupy jsou metodicky popsány a zhodnoceny. Metoda Persona Dolls se ukazuje jako vhodná metoda k rozvoji klíčových kompetencí v mateřské škole a to zejména kompetence komunikativní a kompetence sociální a personální.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the Persona Dolls method and its contribution to the development of key competences of preschool children.
The theoretical part describes the basic characteristics of the pre-school period and the factors that shape a child. It points out the irreplaceable importance of the family for the healthy development of a child and the influence of a kindergarten for the overall development of the personality and orientation in the social environment and values. It describes the potential of the Persona Dolls method for a preschool teacher in a kindergarten, especially in relation to the development of the key competences and conscious work with prejudice.
The practical part records the introduction of the Persona Dolls method into the educational work in a one-class kindergarten. The implemented outputs are methodically described and evaluated. The Persona Dolls method proves to be a suitable method for developing key competences in kindergarten, especially communicative, social and personal competences.
Klíčová slova
metoda Persona Dolls, dítě předškolního věku, rodina, mateřská škola, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
Persona Dolls method, preschool child, family, kindergarten, Framework education program for preschool education, key competences
Rozsah průvodní práce
66 s. (92 739), přílohy 13 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá metodou Persona Dolls a jejím přínosem k rozvoj klíčových kompetencí dětí předškolního věku.
Teoretická část popisuje základní charakteristiku předškolního období a faktory, které dítě formují. Poukazuje na nenahraditelný význam rodiny pro zdravý vývoj dítěte a vliv mateřské školy pro celkový rozvoj osobnosti a orientaci ve společenském prostředí a hodnotách. Přibližuje potenciál metody Persona Dolls pro předškolního pedagoga v mateřské škole, zejména ve vztahu k rozvoji klíčových kompetencí a vědomé práce s předsudky.
Praktická část zaznamenává zavedení metody Persona Dolls do výchovně vzdělávací práce v jednotřídní mateřské škole. Zrealizované výstupy jsou metodicky popsány a zhodnoceny. Metoda Persona Dolls se ukazuje jako vhodná metoda k rozvoji klíčových kompetencí v mateřské škole a to zejména kompetence komunikativní a kompetence sociální a personální.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the Persona Dolls method and its contribution to the development of key competences of preschool children.
The theoretical part describes the basic characteristics of the pre-school period and the factors that shape a child. It points out the irreplaceable importance of the family for the healthy development of a child and the influence of a kindergarten for the overall development of the personality and orientation in the social environment and values. It describes the potential of the Persona Dolls method for a preschool teacher in a kindergarten, especially in relation to the development of the key competences and conscious work with prejudice.
The practical part records the introduction of the Persona Dolls method into the educational work in a one-class kindergarten. The implemented outputs are methodically described and evaluated. The Persona Dolls method proves to be a suitable method for developing key competences in kindergarten, especially communicative, social and personal competences.
Klíčová slova
metoda Persona Dolls, dítě předškolního věku, rodina, mateřská škola, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
Persona Dolls method, preschool child, family, kindergarten, Framework education program for preschool education, key competences
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
FELCMANOVÁ, Alena a kol. Persona Dolls - panenky s osobností. Jak rozvíjet prosociální postoje dětí. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., Vzdělávací program Varianty, 2015. ISBN 978-80-87456-62-0.\\
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.\\
VOLKMEROVÁ, Hana a kol. Loutka jako nástroj výchovy a vzdělávání. Ostrava: Theatr ludem, 2014. ISBN 978-80-260-5861-8.\\
Seznam doporučené literatury
FELCMANOVÁ, Alena a kol. Persona Dolls - panenky s osobností. Jak rozvíjet prosociální postoje dětí. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., Vzdělávací program Varianty, 2015. ISBN 978-80-87456-62-0.\\
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.\\
VOLKMEROVÁ, Hana a kol. Loutka jako nástroj výchovy a vzdělávání. Ostrava: Theatr ludem, 2014. ISBN 978-80-260-5861-8.\\