Tato bakalářská práce se zabývá korelací předsudků žáků gymnázia a učiliště v jednom městě ČR. Práce se věnuje tomu, jak předsudky vůči opačné škole narušují jejich sociální kapitál. Výzkum je založen na propojení kvantitativního dotazníkového šetření a kvalitativních rozhovorů. Jinými slovy smíšený sběr dat. Z výsledných dat vyplývá, že předsudky napříč školami existují, ale počet vazeb není dobrým prediktorem pro měření předsudků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the correlations of prejudices of gymnasium and vocational school students in one city in the Czech Republic. The thesis examines how prejudices face the other school threatening their social capital. The research is based on the connection of a quantitative questionnaire survey and qualitative interviews. In other words, mixed data collection. From the resulting data, it is clear that prejudices across school exist, but the number of social ties is not a good predictor of measuring prejudices.
Klíčová slova
Předsudky, sociální kapitál, vazby, gymnázium a učiliště, žáci
Klíčová slova v angličtině
Prejudices, social capital, ties, gymnasium and vocational school, pupils
Rozsah průvodní práce
61 s. (109 005 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá korelací předsudků žáků gymnázia a učiliště v jednom městě ČR. Práce se věnuje tomu, jak předsudky vůči opačné škole narušují jejich sociální kapitál. Výzkum je založen na propojení kvantitativního dotazníkového šetření a kvalitativních rozhovorů. Jinými slovy smíšený sběr dat. Z výsledných dat vyplývá, že předsudky napříč školami existují, ale počet vazeb není dobrým prediktorem pro měření předsudků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the correlations of prejudices of gymnasium and vocational school students in one city in the Czech Republic. The thesis examines how prejudices face the other school threatening their social capital. The research is based on the connection of a quantitative questionnaire survey and qualitative interviews. In other words, mixed data collection. From the resulting data, it is clear that prejudices across school exist, but the number of social ties is not a good predictor of measuring prejudices.
Klíčová slova
Předsudky, sociální kapitál, vazby, gymnázium a učiliště, žáci
Klíčová slova v angličtině
Prejudices, social capital, ties, gymnasium and vocational school, pupils
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na vliv předsudků na budování sociálního kapitálu u středoškoláků, jejich silných a slabých vazeb. Se sociálním kapitálem bude studující pracovat v intencích Pierra Bourdie a zaměří se na jedince, kteří studují na gymnáziu, nebo učilišti z předposledních ročníků, kteří tráví většinu času ve škole v jedné třídě, která je samostatným fyzickým i sociálním celkem, tudíž žáci by měli rozeznávat nerovnosti v kontextu jejich třídy.
Nejprve studující provede kvantitativní dotazníkové šetření, kde bude obecně zjišťovat předsudky participantů, které doplní o jejich socioekonomické postavení a postavení rodičů. Šetření později doplní dle potřeby, buď o rozhovory, Q metodu nebo experiment, podle toho, jaká metoda se ukáže nejvhodnější po vyhodnocení dotazníkového šetření. Studující připraví dotazník ve spolupráci s vyučujícím a samostatně jej bude distribuovat na vybrané školy. Návaznou metodu bude studující konzultovat s vyučujícím, stejně jako postup analýz a sepisování práce. Mezi zadáním BP a odevzdáním konečné verze práce bude studující s vyučujícím alespoň třikrát konzultovat postup svých prací.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na vliv předsudků na budování sociálního kapitálu u středoškoláků, jejich silných a slabých vazeb. Se sociálním kapitálem bude studující pracovat v intencích Pierra Bourdie a zaměří se na jedince, kteří studují na gymnáziu, nebo učilišti z předposledních ročníků, kteří tráví většinu času ve škole v jedné třídě, která je samostatným fyzickým i sociálním celkem, tudíž žáci by měli rozeznávat nerovnosti v kontextu jejich třídy.
Nejprve studující provede kvantitativní dotazníkové šetření, kde bude obecně zjišťovat předsudky participantů, které doplní o jejich socioekonomické postavení a postavení rodičů. Šetření později doplní dle potřeby, buď o rozhovory, Q metodu nebo experiment, podle toho, jaká metoda se ukáže nejvhodnější po vyhodnocení dotazníkového šetření. Studující připraví dotazník ve spolupráci s vyučujícím a samostatně jej bude distribuovat na vybrané školy. Návaznou metodu bude studující konzultovat s vyučujícím, stejně jako postup analýz a sepisování práce. Mezi zadáním BP a odevzdáním konečné verze práce bude studující s vyučujícím alespoň třikrát konzultovat postup svých prací.
Seznam doporučené literatury
Allport, W. G. 1954. The Nature of Prejudice. Basic Books.; Granovetter, M. S. 1973. "The Strength of Weak Ties". American Journal of Sociology 78 (6): 1360 - 1380.; Jarkovská, Lucie, Lišková Kateřina. "Genderové aspekty českého školství". Sociologický časopis, Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2008, roč. 44, č. 4, s. 683-701. ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/7-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-4-2008/74; Jarkovská, Lucie. 2009. "Školní třída pod genderovou lupou." Sociologický časopis / Czech Sociological Review 45 (4): 727-752. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/107-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-4-2009/1923; Macek, Petr, ed. a Lacinová, Lenka, ed. Vztahy v dospívání. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2006. 196 s. ISBN 80-7364-034-1.; MŠMT. 2010. Statistická ročenka školství - výkonové ukazatele 2010/1. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 20.4. 2019]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/statisticka-rocenka-skolstvi-vykonove-ukazatele-2010-11; Rabušicová M. 1996. Školní úspěšnost žáka v kontextu vzdělanostních nerovností. Sborník prací filosofické fakulty Brněnské univerzity. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/104560/U_Paedagogica_01-1996-1_3.pdf; Schuman, Howard, and Jacqueline Scott. "Generations and Collective Memories." American Sociological Review 54, no. 3 (1989): 359-81. http://www.jstor.org/stable/2095611.; Sedláčková M., J. Šafr. 2005. "Měření sociálního kapitálu." Sociologický ústav AV ČR. (1): 4-11. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1423/jaro2011/SOC731/um/SDAi0501_sedlackova_safr_pub.pdf; West, Candace, and Sarah Fenstermaker. 1995. "Doing difference". Gender & Society 9: 8-37.
Seznam doporučené literatury
Allport, W. G. 1954. The Nature of Prejudice. Basic Books.; Granovetter, M. S. 1973. "The Strength of Weak Ties". American Journal of Sociology 78 (6): 1360 - 1380.; Jarkovská, Lucie, Lišková Kateřina. "Genderové aspekty českého školství". Sociologický časopis, Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2008, roč. 44, č. 4, s. 683-701. ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/7-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-4-2008/74; Jarkovská, Lucie. 2009. "Školní třída pod genderovou lupou." Sociologický časopis / Czech Sociological Review 45 (4): 727-752. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/107-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-4-2009/1923; Macek, Petr, ed. a Lacinová, Lenka, ed. Vztahy v dospívání. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2006. 196 s. ISBN 80-7364-034-1.; MŠMT. 2010. Statistická ročenka školství - výkonové ukazatele 2010/1. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 20.4. 2019]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/statisticka-rocenka-skolstvi-vykonove-ukazatele-2010-11; Rabušicová M. 1996. Školní úspěšnost žáka v kontextu vzdělanostních nerovností. Sborník prací filosofické fakulty Brněnské univerzity. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/104560/U_Paedagogica_01-1996-1_3.pdf; Schuman, Howard, and Jacqueline Scott. "Generations and Collective Memories." American Sociological Review 54, no. 3 (1989): 359-81. http://www.jstor.org/stable/2095611.; Sedláčková M., J. Šafr. 2005. "Měření sociálního kapitálu." Sociologický ústav AV ČR. (1): 4-11. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1423/jaro2011/SOC731/um/SDAi0501_sedlackova_safr_pub.pdf; West, Candace, and Sarah Fenstermaker. 1995. "Doing difference". Gender & Society 9: 8-37.