Diplomová práce se zabývá dílem Jiřího Hájíčka, jeho etickými aspekty a využitím ve výuce Českého jazyka a literatury. Analyzuje Hájíčkovo dílo z hlediska etického a zvažuje, jak texty efektivně využít při výuce literatury na středních školách.
Anotace v angličtině
Thesis is dedicated to Jiří Hájíček's work and it's aspects of moral philosophy. It also analyses proper use of Hájíček's work in lessons of Czech literature. This thesis also contain analysis of textbooks on Czech literature for senior year of high school.
Klíčová slova
česká literatura, Jiří Hájíček, etika, morálka, výuka literatury, práce s textem
Klíčová slova v angličtině
Czech literature, Jiří Hájíček, ethics, moral philosophy, teaching literature
Rozsah průvodní práce
45 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá dílem Jiřího Hájíčka, jeho etickými aspekty a využitím ve výuce Českého jazyka a literatury. Analyzuje Hájíčkovo dílo z hlediska etického a zvažuje, jak texty efektivně využít při výuce literatury na středních školách.
Anotace v angličtině
Thesis is dedicated to Jiří Hájíček's work and it's aspects of moral philosophy. It also analyses proper use of Hájíček's work in lessons of Czech literature. This thesis also contain analysis of textbooks on Czech literature for senior year of high school.
Klíčová slova
česká literatura, Jiří Hájíček, etika, morálka, výuka literatury, práce s textem
Klíčová slova v angličtině
Czech literature, Jiří Hájíček, ethics, moral philosophy, teaching literature
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné tituly vztahující se k tématu
diplomové práce.
2. Krátce pohovořit o autorovi.
3. V opoře o filosoficky relevantní četbu (např. Jana Sokola) se zamyslet nad etickými problémy
(svědomí jednotlivce versus mínění společnosti; svobodné rozhodnutí versus odpovědnost;
odplata a vyrovnávání; dobro a zlo v nás).
4. Provést analýzu autorovy tvorby se zaměřením na etické otázky (viz bod 3).
5. Provést výzkum učebnic a čítanek pro 4. ročník středních škol. Kterými tituly je v učebnicích
a čítankách reprezentována současná česká literatura? Je v těchto edukačních materiálech
zmíněno dílo Jiřího Hájíčka?
6. Zamyslet se nad knihami Jiřího Hájíčka z didaktického aspektu. Je autorova tvorba vhodná
pro výuku na gymnáziu nebo na střední škole? Dokáže oslovit současné teenagery? Pokud ano,
vybrat jeden autorův titul a z něj konkrétní textovou pasáž, která by mohla fungovat jako
čítanková. Odůvodnit tuto volbu. Zhodnotit didaktický (příp. i estetický) potenciál vybrané
ukázky a ve vztahu k ní vytknout učivo.
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné tituly vztahující se k tématu
diplomové práce.
2. Krátce pohovořit o autorovi.
3. V opoře o filosoficky relevantní četbu (např. Jana Sokola) se zamyslet nad etickými problémy
(svědomí jednotlivce versus mínění společnosti; svobodné rozhodnutí versus odpovědnost;
odplata a vyrovnávání; dobro a zlo v nás).
4. Provést analýzu autorovy tvorby se zaměřením na etické otázky (viz bod 3).
5. Provést výzkum učebnic a čítanek pro 4. ročník středních škol. Kterými tituly je v učebnicích
a čítankách reprezentována současná česká literatura? Je v těchto edukačních materiálech
zmíněno dílo Jiřího Hájíčka?
6. Zamyslet se nad knihami Jiřího Hájíčka z didaktického aspektu. Je autorova tvorba vhodná
pro výuku na gymnáziu nebo na střední škole? Dokáže oslovit současné teenagery? Pokud ano,
vybrat jeden autorův titul a z něj konkrétní textovou pasáž, která by mohla fungovat jako
čítanková. Odůvodnit tuto volbu. Zhodnotit didaktický (příp. i estetický) potenciál vybrané
ukázky a ve vztahu k ní vytknout učivo.
Seznam doporučené literatury
BĚLUNKOVÁ, L. Selský baroko. A2, 2005, roč. 1, č. 8, s. 28.
GILK, E. Dobrodruh vedlejšího proudu. Host, 2002, roč. 13, č. 19, s. 2.
HAMAN, A. Zaprášené příběhy o rozkulačování. Lidové noviny 1. 12. 2005, s. 18.
JUŘÍKOVÁ, E. Co s tou kolektivizací? Aneb případ zrádné Daniely aneb pokus o mamuta. Host, 2005, roč. 21, č. 8, s. 46-47.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010.
PALÁN, A. Rybí krev. Nový román Jiřího Hájíčka má od počátku rozměr antické tragédie. Hospodářské noviny 18. 6. 2012, s. 11.
SIROVÝ, A. Zločin a trest po jihočesku. Literární noviny, 2006, roč. 17, č. 17, s. 10.
SOKOL, J. Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii. Praha : Vyšehrad, 2014.
Seznam doporučené literatury
BĚLUNKOVÁ, L. Selský baroko. A2, 2005, roč. 1, č. 8, s. 28.
GILK, E. Dobrodruh vedlejšího proudu. Host, 2002, roč. 13, č. 19, s. 2.
HAMAN, A. Zaprášené příběhy o rozkulačování. Lidové noviny 1. 12. 2005, s. 18.
JUŘÍKOVÁ, E. Co s tou kolektivizací? Aneb případ zrádné Daniely aneb pokus o mamuta. Host, 2005, roč. 21, č. 8, s. 46-47.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010.
PALÁN, A. Rybí krev. Nový román Jiřího Hájíčka má od počátku rozměr antické tragédie. Hospodářské noviny 18. 6. 2012, s. 11.
SIROVÝ, A. Zločin a trest po jihočesku. Literární noviny, 2006, roč. 17, č. 17, s. 10.
SOKOL, J. Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii. Praha : Vyšehrad, 2014.