Práce přináší zhodnocení dostupných učebních materiálů ve výuce češtiny pro cizince. Rozebírá metody vhodné pro výuku cizích jazyků. Shrnuje lingvodidaktické poznatky o výuce cizích jazyků. Zabývá se konkrétněji didaktickými postupy ve výuce slovní zásoby pro potřeby komunikace zahraničních zaměstnanců pracujících ve zpracovatelském průmyslu. Seznamuje s možnostmi tvorby didaktických pomůcek. Dále také popisuje statistická data o zaměstnanosti cizinců na území České republiky a uvádí specifika výuky dospělých.
Annotation in English
The thesis communicates the evaluation of available teaching sources in teaching of Czech language for foreigners. It analyses the appropriate methods for teaching of foreign languages. It describes linguo-didactical knowledge about teaching of foreign languages. Specifically, the thesis deals with didactical procedures in teaching of vocabulary for the communication needs of foreign employees working in the manufacturing industry. It introduces the possibilities of creating teaching aids. Moreover, it summarizes data about the employment rate in the area of the Czech Republic and it presents particularities in teaching for adults
Keywords
čeština jako cizí jazyk, čeština pro cizince, zaměstnanost cizinců, andragogika, učebnice čc, didaktika slovní zásoby, lingvodidaktika, komunikační metoda, SERR
Keywords in English
Czech as a foreign language, Czech for foreigners, employment of foreigners, andragogy, textbooks of Czech language for foreigners, vocabulary didactics, linguo-didactics, communication method, CEFR
Length of the covering note
76
Language
CZ
Annotation
Práce přináší zhodnocení dostupných učebních materiálů ve výuce češtiny pro cizince. Rozebírá metody vhodné pro výuku cizích jazyků. Shrnuje lingvodidaktické poznatky o výuce cizích jazyků. Zabývá se konkrétněji didaktickými postupy ve výuce slovní zásoby pro potřeby komunikace zahraničních zaměstnanců pracujících ve zpracovatelském průmyslu. Seznamuje s možnostmi tvorby didaktických pomůcek. Dále také popisuje statistická data o zaměstnanosti cizinců na území České republiky a uvádí specifika výuky dospělých.
Annotation in English
The thesis communicates the evaluation of available teaching sources in teaching of Czech language for foreigners. It analyses the appropriate methods for teaching of foreign languages. It describes linguo-didactical knowledge about teaching of foreign languages. Specifically, the thesis deals with didactical procedures in teaching of vocabulary for the communication needs of foreign employees working in the manufacturing industry. It introduces the possibilities of creating teaching aids. Moreover, it summarizes data about the employment rate in the area of the Czech Republic and it presents particularities in teaching for adults
Keywords
čeština jako cizí jazyk, čeština pro cizince, zaměstnanost cizinců, andragogika, učebnice čc, didaktika slovní zásoby, lingvodidaktika, komunikační metoda, SERR
Keywords in English
Czech as a foreign language, Czech for foreigners, employment of foreigners, andragogy, textbooks of Czech language for foreigners, vocabulary didactics, linguo-didactics, communication method, CEFR
Research Plan
1. Nastínit vývoj zaměstnávání cizinců v ČR za posledních 30 let.
2. Seznámit se specifiky vzdělávání dospělých.
3. Popsat pojetí a prezentaci slovní zásoby češtiny pro cizince v popisech dle SERR (úroveň A1 a A2).
4. Analyzovat a komentovat lingvodidaktickou prezentaci lexika ve vybraných učebních materiálech.
5. Navrhnout lingvodidaktická doporučení.
6. Vytvořit doplňkové materiály k učebnicím češtiny pro cizince.
Research Plan
1. Nastínit vývoj zaměstnávání cizinců v ČR za posledních 30 let.
2. Seznámit se specifiky vzdělávání dospělých.
3. Popsat pojetí a prezentaci slovní zásoby češtiny pro cizince v popisech dle SERR (úroveň A1 a A2).
4. Analyzovat a komentovat lingvodidaktickou prezentaci lexika ve vybraných učebních materiálech.
5. Navrhnout lingvodidaktická doporučení.
6. Vytvořit doplňkové materiály k učebnicím češtiny pro cizince.
Recommended resources
ADAMOVIČOVÁ, A.; IVANOVOVÁ, D. Basic Czech I. Praha: Karolinum, 2006.
CVEJNOVÁ, J. Česky, prosím I. Praha: Karolinum, 2008.
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština: řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 2002.
HOLÁ, L. Česky krok za krokem 1: A1-A2. Praha: Akropolis, 2017.
KARLÍK, P.; NEKULA, M.; RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995.
REMEDIOSOVÁ, H.; ČECHOVÁ, E. Chcete mluvit česky? - Do you want to speak czech? Text Book 1. Liberec: Harry Puttz, 2005.
BOCCOU KESTŘÁNKOVÁ, M.; ŠTĚPÁNKOVÁ, D.; VODIČKOVÁ, K. Čeština pro cizince : úroveň A1 a A2. Brno: Edika, 2017.
ČADSKÁ, M.; BIDLAS, V.; CONFORTIOVÁ, H.; TURZÍKOVÁ, M. Čeština jako cizí jazyka - úroveň A2. Praha: MŠMT ČR a Tauris, 2005.
HALLET, W.; KÖNIGS, F.G. Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Klett, Kallmeyer, 2010.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010.
HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002.
HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum, 2009.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia, 2006.
MALIŠ, O.; MACHOVÁ, S. Současný český jazyk. Praha: Karolinum, 1992.
MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005.
TRIM, J.L.M.; NORTH, B. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 1. české vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
HÁDKOVÁ, M.; LÍNEK, J.; VLASÁKOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk, úroveň A1. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005.
Recommended resources
ADAMOVIČOVÁ, A.; IVANOVOVÁ, D. Basic Czech I. Praha: Karolinum, 2006.
CVEJNOVÁ, J. Česky, prosím I. Praha: Karolinum, 2008.
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština: řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 2002.
HOLÁ, L. Česky krok za krokem 1: A1-A2. Praha: Akropolis, 2017.
KARLÍK, P.; NEKULA, M.; RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995.
REMEDIOSOVÁ, H.; ČECHOVÁ, E. Chcete mluvit česky? - Do you want to speak czech? Text Book 1. Liberec: Harry Puttz, 2005.
BOCCOU KESTŘÁNKOVÁ, M.; ŠTĚPÁNKOVÁ, D.; VODIČKOVÁ, K. Čeština pro cizince : úroveň A1 a A2. Brno: Edika, 2017.
ČADSKÁ, M.; BIDLAS, V.; CONFORTIOVÁ, H.; TURZÍKOVÁ, M. Čeština jako cizí jazyka - úroveň A2. Praha: MŠMT ČR a Tauris, 2005.
HALLET, W.; KÖNIGS, F.G. Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Klett, Kallmeyer, 2010.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010.
HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002.
HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum, 2009.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia, 2006.
MALIŠ, O.; MACHOVÁ, S. Současný český jazyk. Praha: Karolinum, 1992.
MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005.
TRIM, J.L.M.; NORTH, B. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 1. české vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
HÁDKOVÁ, M.; LÍNEK, J.; VLASÁKOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk, úroveň A1. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005.