VLČEK, Zdeněk. Postava vodníka v české autorské pohádce. Plzeň: Pedagogická fakulta, Západočeská univerzita v Plzni, 2021. 52 s. Diplomová práce.
Diplomová práce se zabývá postavou vodníka v české autorské pohádce. Práce je rozdělena do několika kapitol. Úvodní teoretická část se zabývá komparací lidové a autorské pohádky, dále postavou vodníka jako takovou a rozdíly v jeho pojetí v obou zmiňovaných typech pohádek. Hlavní část práce porovnává postavy vodníků různých autorů především z hlediska vývoje času a české společnosti. Dále se zaměřuje na žánrovou charakteristiku pohádky, její vývoj a typologii. Praktická část práce je věnována přípravě na hodinu literatury zaměřenou na práci s pohádkovými postavami a dále na interpretaci Vodnické pohádky od Karla Čapka. Cílem diplomové práce je sledovat vývoj tradiční české pohádkové postavy souběžně s vývojem české společnosti přibližně od poloviny 19. století až do současnosti.
Klíčová slova: vodník, česká autorská pohádka, Vodnická pohádka, Karel Čapek.
Anotace v angličtině
VLČEK, Zdeněk. The character of a waterman in a Czech modern fairy tales. Pilsen: Faculty of Education, University of West Bohemia in Pilsen, 2021. 52 pp. Diploma thesis.
The diploma thesis deals with the character of a waterman in a Czech author's fairy tale. The work is divided into several chapters. The introductory theoretical part deals with the comparison of folk and author's fairy tales, then the character of the waterman as such and the differences in his conception in both types of fairy tales. The main part of the work compares the characters of watermen of various authors, especially in terms of the development of time and Czech society. It also focuses on the genre characteristics of the fairy tale, its development and typology. The practical part of the work is devoted to the preparation for a lesson of literature focused on working with fairy tale characters and further on the interpretation of the Vodnická fairy tale by Karel Čapek. The aim of the diploma thesis is to follow the development of a traditional Czech fairy tale character in parallel with the development of Czech society from approximately the middle of the 19th century to the present.
Klíčová slova
vodník, česká autorská pohádka, Vodnická pohádka, Karel Čapek
Klíčová slova v angličtině
Waterman, Czech author's fairy tale, Vodnická fairy tale, Karel Čapek
Rozsah průvodní práce
54s.
Jazyk
CZ
Anotace
VLČEK, Zdeněk. Postava vodníka v české autorské pohádce. Plzeň: Pedagogická fakulta, Západočeská univerzita v Plzni, 2021. 52 s. Diplomová práce.
Diplomová práce se zabývá postavou vodníka v české autorské pohádce. Práce je rozdělena do několika kapitol. Úvodní teoretická část se zabývá komparací lidové a autorské pohádky, dále postavou vodníka jako takovou a rozdíly v jeho pojetí v obou zmiňovaných typech pohádek. Hlavní část práce porovnává postavy vodníků různých autorů především z hlediska vývoje času a české společnosti. Dále se zaměřuje na žánrovou charakteristiku pohádky, její vývoj a typologii. Praktická část práce je věnována přípravě na hodinu literatury zaměřenou na práci s pohádkovými postavami a dále na interpretaci Vodnické pohádky od Karla Čapka. Cílem diplomové práce je sledovat vývoj tradiční české pohádkové postavy souběžně s vývojem české společnosti přibližně od poloviny 19. století až do současnosti.
Klíčová slova: vodník, česká autorská pohádka, Vodnická pohádka, Karel Čapek.
Anotace v angličtině
VLČEK, Zdeněk. The character of a waterman in a Czech modern fairy tales. Pilsen: Faculty of Education, University of West Bohemia in Pilsen, 2021. 52 pp. Diploma thesis.
The diploma thesis deals with the character of a waterman in a Czech author's fairy tale. The work is divided into several chapters. The introductory theoretical part deals with the comparison of folk and author's fairy tales, then the character of the waterman as such and the differences in his conception in both types of fairy tales. The main part of the work compares the characters of watermen of various authors, especially in terms of the development of time and Czech society. It also focuses on the genre characteristics of the fairy tale, its development and typology. The practical part of the work is devoted to the preparation for a lesson of literature focused on working with fairy tale characters and further on the interpretation of the Vodnická fairy tale by Karel Čapek. The aim of the diploma thesis is to follow the development of a traditional Czech fairy tale character in parallel with the development of Czech society from approximately the middle of the 19th century to the present.
Klíčová slova
vodník, česká autorská pohádka, Vodnická pohádka, Karel Čapek
Klíčová slova v angličtině
Waterman, Czech author's fairy tale, Vodnická fairy tale, Karel Čapek
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné tituly vztahující se k tématu
diplomové práce (dále jen DP).
2. Charakterizovat žánr autorské pohádky, vysvětlit rozdíl mezi pohádkou lidovou a autorskou,
zvláště pak v koncepci kouzelné postavy.
3. Porovnat vzhled a chování vodníka z folklorních látek (netradiční u F. Zvěřiny z Ruhewaldu)
s postavami vodníků v českých autorských pohádkách (např. K. Čapek, J. Lada, V. Čtvrtek,
M. Macourek, M. Wagnerová, M. Kubátová, F. Nepil, J. Mejzlík).
4. Vybrat jednu vodnickou pohádku do výuky literární výchovy, zhodnotit ji v intencích učiva
(poznatkového, komunikativního i formativního). Navrhnout didaktickou (literárněvýchovnou)
interpretaci dané pohádky (zvoleného úryvku). V případě odučené přípravy doplnit DP o žákovské
výstupy, provést komparaci jejich obsahu s výstupy očekávanými, vyvodit závěry.
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné tituly vztahující se k tématu
diplomové práce (dále jen DP).
2. Charakterizovat žánr autorské pohádky, vysvětlit rozdíl mezi pohádkou lidovou a autorskou,
zvláště pak v koncepci kouzelné postavy.
3. Porovnat vzhled a chování vodníka z folklorních látek (netradiční u F. Zvěřiny z Ruhewaldu)
s postavami vodníků v českých autorských pohádkách (např. K. Čapek, J. Lada, V. Čtvrtek,
M. Macourek, M. Wagnerová, M. Kubátová, F. Nepil, J. Mejzlík).
4. Vybrat jednu vodnickou pohádku do výuky literární výchovy, zhodnotit ji v intencích učiva
(poznatkového, komunikativního i formativního). Navrhnout didaktickou (literárněvýchovnou)
interpretaci dané pohádky (zvoleného úryvku). V případě odučené přípravy doplnit DP o žákovské
výstupy, provést komparaci jejich obsahu s výstupy očekávanými, vyvodit závěry.
Seznam doporučené literatury
ČEŇKOVÁ, J. Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 80-7319-067-2.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
ŠIDÁK, P. Mokře chodí v suše: vodník v české literatuře. Praha: Academia, 2018. ISBN 978-80-200-2827-3.
ŠUBRTOVÁ, M. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990 - 2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.
URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-9.
VAŘEJKOVÁ, V. Pohádky Karla Čapka. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0932-2.
VAŘEJKOVÁ, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005. ISBN 80-210-3860-8.
Seznam doporučené literatury
ČEŇKOVÁ, J. Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 80-7319-067-2.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
ŠIDÁK, P. Mokře chodí v suše: vodník v české literatuře. Praha: Academia, 2018. ISBN 978-80-200-2827-3.
ŠUBRTOVÁ, M. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990 - 2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.
URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-9.
VAŘEJKOVÁ, V. Pohádky Karla Čapka. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0932-2.
VAŘEJKOVÁ, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005. ISBN 80-210-3860-8.