Tato bakalářská práce pojednává o problematice lidské tvárnosti. Práce je členěna na dvě části. První část je zaměřena na teorii a filozofii výchovy a její možnosti v kulturním a sociálním kontextu. Druhá část je vedena v psychobiologické rovině. Kapitoly se zaměřují obzvlášť na psychologickou tvárnost na pozadí genů, a to od početí až po dospělost. Přiblíženy jsou také biologické aspekty dědičnosti. Poslední kapitoly jsou věnovány problematice transgeneračního přenosu v kulturním a historickém kontextu.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, I focused on the topic of human plasticity from a biological, psychological and philosophical perspective. The work is divided into two parts. The first part delineates the theory and philosophy of upbringing and its possibilities in cultural and social contexts. The second part is conducted on a psycho-biological level. Its chapters concentrate especially on psychological formability against genetic background from conception to adulthood. The biological aspects of heredity are mentioned as well. The last chapters are dedicated to the issue of transgenerational transmission in cultural and historical context.
Tato bakalářská práce pojednává o problematice lidské tvárnosti. Práce je členěna na dvě části. První část je zaměřena na teorii a filozofii výchovy a její možnosti v kulturním a sociálním kontextu. Druhá část je vedena v psychobiologické rovině. Kapitoly se zaměřují obzvlášť na psychologickou tvárnost na pozadí genů, a to od početí až po dospělost. Přiblíženy jsou také biologické aspekty dědičnosti. Poslední kapitoly jsou věnovány problematice transgeneračního přenosu v kulturním a historickém kontextu.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, I focused on the topic of human plasticity from a biological, psychological and philosophical perspective. The work is divided into two parts. The first part delineates the theory and philosophy of upbringing and its possibilities in cultural and social contexts. The second part is conducted on a psycho-biological level. Its chapters concentrate especially on psychological formability against genetic background from conception to adulthood. The biological aspects of heredity are mentioned as well. The last chapters are dedicated to the issue of transgenerational transmission in cultural and historical context.
Zvolené téma se bude vztahovat k části SZZ: Filozofie.
Cílem práce je v přiměřené obecnosti posoudit otázky lidské "plasticity", resp. toho, do jaké míry a čím lze člověka utvářet, v komparaci v souvislostitradičních otázek lidské podstaty a vychovatelnosti a
současných poznatků neuropsychologie a neurologie o "plasticitě" lidského mozku.
Práce bude obsahovat exposé problému v podobě zachycení toho, jaké jsou zkušenosti a výsledky současných metod a praktik výchovy, resp. formování dětí co do jejich talentu i konkrétních schopností
(např. ohledně psychofyzických i osobnostních). Druhá část práce bude věnována velmi výběrovému nastínění v zásadě filosoficko-antropologických koncepcí člověka a jeho podstaty
v souvulosti s jeho jednak "podstatou" a jednak formovatelností "výchovou" (zejména Platon, Rousseau), případně jeho tvárnosti jako lidské bytosti.
Třetí část práce pak představí některé současné poznatky o tvárnosti lidského organismu, speciálně mozku, v dílech F. Koukolíka a dalších autorů.
V závěru práce bude hodnoceno, nakolik, resp. v čem tyto (vědecké) poznatky o lidské tvárnosti korespondují s koncepcemi minulosti i se současnými praktickými zkušenostmi.
METODY PRÁCE:
Práce bude využívat kompilaci a kritickou komparaci a interpretaci textů.
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ:
Během září a října budou zpracovávány textové podklady. Během dalších měsíců pak bude postupně zpracován text kapitol a předkládán ke konzultaci vedoucímu práce.
Vypracovaná práce bude předložena na přelomu února a března 2019, aby bylo možno včas text ještě doplnit a upravit.
BP bude vypracována v souladu s platným Rozhodnutím děkana o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se bude vztahovat k části SZZ: Filozofie.
Cílem práce je v přiměřené obecnosti posoudit otázky lidské "plasticity", resp. toho, do jaké míry a čím lze člověka utvářet, v komparaci v souvislostitradičních otázek lidské podstaty a vychovatelnosti a
současných poznatků neuropsychologie a neurologie o "plasticitě" lidského mozku.
Práce bude obsahovat exposé problému v podobě zachycení toho, jaké jsou zkušenosti a výsledky současných metod a praktik výchovy, resp. formování dětí co do jejich talentu i konkrétních schopností
(např. ohledně psychofyzických i osobnostních). Druhá část práce bude věnována velmi výběrovému nastínění v zásadě filosoficko-antropologických koncepcí člověka a jeho podstaty
v souvulosti s jeho jednak "podstatou" a jednak formovatelností "výchovou" (zejména Platon, Rousseau), případně jeho tvárnosti jako lidské bytosti.
Třetí část práce pak představí některé současné poznatky o tvárnosti lidského organismu, speciálně mozku, v dílech F. Koukolíka a dalších autorů.
V závěru práce bude hodnoceno, nakolik, resp. v čem tyto (vědecké) poznatky o lidské tvárnosti korespondují s koncepcemi minulosti i se současnými praktickými zkušenostmi.
METODY PRÁCE:
Práce bude využívat kompilaci a kritickou komparaci a interpretaci textů.
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ:
Během září a října budou zpracovávány textové podklady. Během dalších měsíců pak bude postupně zpracován text kapitol a předkládán ke konzultaci vedoucímu práce.
Vypracovaná práce bude předložena na přelomu února a března 2019, aby bylo možno včas text ještě doplnit a upravit.
BP bude vypracována v souladu s platným Rozhodnutím děkana o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
Darwin, Ch. O původu člověka. Academia, 2006. ISBN:80-200-1423-3.
Koukolík, F. Lidství: neuronální koreláty. Praha: Galén, 2010. 257 s. Makropulos. ISBN: 978-80-7262-654-0.
Koukolík, F. Před úsvitem, po ránu : eseje o dětech a rodičích. Praha: Karolinum, 2008. ISBN: 978-80-246-1496-0.
Koukolík, F. Sociální mozek. Praha: Karolinum, 2006. 269 s. ISBN 80-246-1242-9, dotisk 2007: 978-80-246-1242-3.
Pelcová, N. Vzorce lidství. Portál, 2012. ISBN: 978-80-7367-756-5.
Ramachandran, V. S. Mozek a jeho tajemství aneb Pátrání neurologů po tom, co nás činí lidmi. Dybbuk, 2011. ISBN :978-80-7438-080-8.
Sokol, J. Človek jako osoba. Filosofická antropologie. Vyšehrad, 2016. ISBN: 978-80-7367-422-9.
Stark, S. Filozofie člověka v historickém kontextu. Západočeská univerzita, 2008. ISBN: 978-80-7043-711-7.
Seznam doporučené literatury
Darwin, Ch. O původu člověka. Academia, 2006. ISBN:80-200-1423-3.
Koukolík, F. Lidství: neuronální koreláty. Praha: Galén, 2010. 257 s. Makropulos. ISBN: 978-80-7262-654-0.
Koukolík, F. Před úsvitem, po ránu : eseje o dětech a rodičích. Praha: Karolinum, 2008. ISBN: 978-80-246-1496-0.
Koukolík, F. Sociální mozek. Praha: Karolinum, 2006. 269 s. ISBN 80-246-1242-9, dotisk 2007: 978-80-246-1242-3.
Pelcová, N. Vzorce lidství. Portál, 2012. ISBN: 978-80-7367-756-5.
Ramachandran, V. S. Mozek a jeho tajemství aneb Pátrání neurologů po tom, co nás činí lidmi. Dybbuk, 2011. ISBN :978-80-7438-080-8.
Sokol, J. Človek jako osoba. Filosofická antropologie. Vyšehrad, 2016. ISBN: 978-80-7367-422-9.
Stark, S. Filozofie člověka v historickém kontextu. Západočeská univerzita, 2008. ISBN: 978-80-7043-711-7.