ANOTACE
Hlavním tématem bakalářské práce je využití netradičních nástrojů při hudebních činnostech v mateřské škole. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou.
V teoretické části se zabývám stručnou charakteristikou a rozdělením hudebních činností. Dále se věnuji hudebním nástrojům, jejich rozdělení a také návaznosti hudebních činností s RVP PV. Blíže specifikuji Orffův instrumentář, netradiční hudební nástroje a zabývám se teoretickými možnostmi instrumentálních činností pro osobnostní rozvoj dětí. Uvádím vznik a vymezení pojmu muzikofiletika, její cíle a principy. V závěru teoretické části se věnuji srovnání muzikofiletiky a hudební výchovy. (možná i srovnání s muzikoterapií).
Praktickou část práce tvoří hudební aktivity s využitím netradičních hudebních nástrojů v MŠ Merklín. Nejprve uvádím návrhy jednotlivých aktivit a dále komplexní hudební projekt využívající instrumentální činnosti k rozvoji komunikace a sebevyjádření. Tyto aktivity jsou realizované pomocí jednoduše ovladatelných nástrojů.
Anotace v angličtině
ANNOTATION
The main topic of the bachelor's thesis is the use of non-traditional instruments in music activities in kindergarten. The work consists of a theoretical part and a practical part.
In the theoretical part, I deal with a brief description and division of musical activities. We also deal with musical instruments, their division and also the habits of musical activities with FEP PV. I specify Orff's instrumentation, non-traditional musical instruments and deal with the theoretical possibilities of instrumental activities for the personal development of children. I present the origin and definition of the concept of music philetics, its goals and principles. At the end of the theoretical part, we dedicate a comparison of music philetics and music education. (possibly also a comparison with music therapy).
The practical part of the work consists of musical activities using non-traditional musical instruments in the Merklín Kindergarten. First, present proposals for individual activities and then a comprehensive music project using instrumental activities to develop communication and self-expression. These activities are implemented using regularly controllable tools.
Klíčová slova
Klíčová slova: předškolní věk, instrumentální činnosti, jednoduše ovladatelné nástroje, muzikofiletika, netradiční nástroje, rozvoj osobnosti, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Keywords: preschool age, instrumental activity, regularly controllable instruments, music philetics, non-traditional instruments, personality development, communication
Rozsah průvodní práce
65 s. (93 354 zn.), přílohy iv
Jazyk
CZ
Anotace
ANOTACE
Hlavním tématem bakalářské práce je využití netradičních nástrojů při hudebních činnostech v mateřské škole. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou.
V teoretické části se zabývám stručnou charakteristikou a rozdělením hudebních činností. Dále se věnuji hudebním nástrojům, jejich rozdělení a také návaznosti hudebních činností s RVP PV. Blíže specifikuji Orffův instrumentář, netradiční hudební nástroje a zabývám se teoretickými možnostmi instrumentálních činností pro osobnostní rozvoj dětí. Uvádím vznik a vymezení pojmu muzikofiletika, její cíle a principy. V závěru teoretické části se věnuji srovnání muzikofiletiky a hudební výchovy. (možná i srovnání s muzikoterapií).
Praktickou část práce tvoří hudební aktivity s využitím netradičních hudebních nástrojů v MŠ Merklín. Nejprve uvádím návrhy jednotlivých aktivit a dále komplexní hudební projekt využívající instrumentální činnosti k rozvoji komunikace a sebevyjádření. Tyto aktivity jsou realizované pomocí jednoduše ovladatelných nástrojů.
Anotace v angličtině
ANNOTATION
The main topic of the bachelor's thesis is the use of non-traditional instruments in music activities in kindergarten. The work consists of a theoretical part and a practical part.
In the theoretical part, I deal with a brief description and division of musical activities. We also deal with musical instruments, their division and also the habits of musical activities with FEP PV. I specify Orff's instrumentation, non-traditional musical instruments and deal with the theoretical possibilities of instrumental activities for the personal development of children. I present the origin and definition of the concept of music philetics, its goals and principles. At the end of the theoretical part, we dedicate a comparison of music philetics and music education. (possibly also a comparison with music therapy).
The practical part of the work consists of musical activities using non-traditional musical instruments in the Merklín Kindergarten. First, present proposals for individual activities and then a comprehensive music project using instrumental activities to develop communication and self-expression. These activities are implemented using regularly controllable tools.
Klíčová slova
Klíčová slova: předškolní věk, instrumentální činnosti, jednoduše ovladatelné nástroje, muzikofiletika, netradiční nástroje, rozvoj osobnosti, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Keywords: preschool age, instrumental activity, regularly controllable instruments, music philetics, non-traditional instruments, personality development, communication
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce, do srpna 2020 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce, do září 2020 3. Zpracování jednotlivých kapitol, do ledna 2021 4. Zpracování přílohové části, do března 2021 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce, do srpna 2020 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce, do září 2020 3. Zpracování jednotlivých kapitol, do ledna 2021 4. Zpracování přílohové části, do března 2021 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Seznam doporučené literatury
HURNÍK, Ilja, Petr EBEN. Česká Orffova škola: 1. Začátky. Praha: Supraphon, 1969.
KODEJŠKA, Miloš. Hudební výchova dětí předškolního věku II.Hudební prostředí v rodině a mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1991. ISBN 80-7066-488-6.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 80-86307-26-3.
MODR, Antonín. Hudební nástroje. Praha: Editio Bärenreiter Praha. 2010. ISBN 978-80-8638-512-9.
SEDLÁK, F. VÁŇOVÁ H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
SYNEK, J., COUFALOVÁ G., MEDEK, I. Hudební nástroje jinak. Praha: Janáčkova akademie múzických umění. 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze. (2016). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Seznam doporučené literatury
HURNÍK, Ilja, Petr EBEN. Česká Orffova škola: 1. Začátky. Praha: Supraphon, 1969.
KODEJŠKA, Miloš. Hudební výchova dětí předškolního věku II.Hudební prostředí v rodině a mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1991. ISBN 80-7066-488-6.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 80-86307-26-3.
MODR, Antonín. Hudební nástroje. Praha: Editio Bärenreiter Praha. 2010. ISBN 978-80-8638-512-9.
SEDLÁK, F. VÁŇOVÁ H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
SYNEK, J., COUFALOVÁ G., MEDEK, I. Hudební nástroje jinak. Praha: Janáčkova akademie múzických umění. 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze. (2016). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.