Bakalářská práce se zaměřuje na možnosti interpretace dětského výtvarného projevu. Teoretická část je věnována vývojovým charakteristikám výtvarného projevu u dětí předškolního věku. Dětský výtvarný projev je zde popsán jako forma vyjadřování s využitím specifických výtvarných prostředků.
Praktická část obsahuje kvalitativní výzkumnou sondu v mateřské škole s cílem zjistit, jak děti v mateřské škole dokáží interpretovat svou vlastní kresbu vytvořenou na základě pohádkového příběhu, kresbu vrstevníka v porovnání se svou vlastní představou a obraz dospělého ilustrátora pohádkové knihy. V textu jsou popsány čtyři případové studie, které mapují přístup jednotlivých dětí k tvorbě a interpretaci obrazu. Součástí praktické části práce je rovněž návrh výtvarných aktivit, které u dětí rozvíjí komunikační dovednosti důležité pro interpretaci obrazu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the possibilities of interpreting children's artistic expression. The theoretical section is composed of the developmental characteristics of artistic expression in preschool children. Children's artistic expression is described here as a form of expression using specific artistic means.
The practical section consists of qualitative research investigation in kindergarten in order to find out how children in kindergarten can interpret their own drawing based on a fairy tale, peer drawing in comparison with their own idea, and the image of an adult illustrator of a fairy tale book. The text describes four case studies that map the approach of individual children to the creation and interpretation of the image. Part of the practical section of the work is also the design of art activities that develop children's communication skills important for the interpretation of the image.
Preschool age, artistic means of expression, children's artistic expression, image interpretation, communication skills.
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na možnosti interpretace dětského výtvarného projevu. Teoretická část je věnována vývojovým charakteristikám výtvarného projevu u dětí předškolního věku. Dětský výtvarný projev je zde popsán jako forma vyjadřování s využitím specifických výtvarných prostředků.
Praktická část obsahuje kvalitativní výzkumnou sondu v mateřské škole s cílem zjistit, jak děti v mateřské škole dokáží interpretovat svou vlastní kresbu vytvořenou na základě pohádkového příběhu, kresbu vrstevníka v porovnání se svou vlastní představou a obraz dospělého ilustrátora pohádkové knihy. V textu jsou popsány čtyři případové studie, které mapují přístup jednotlivých dětí k tvorbě a interpretaci obrazu. Součástí praktické části práce je rovněž návrh výtvarných aktivit, které u dětí rozvíjí komunikační dovednosti důležité pro interpretaci obrazu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the possibilities of interpreting children's artistic expression. The theoretical section is composed of the developmental characteristics of artistic expression in preschool children. Children's artistic expression is described here as a form of expression using specific artistic means.
The practical section consists of qualitative research investigation in kindergarten in order to find out how children in kindergarten can interpret their own drawing based on a fairy tale, peer drawing in comparison with their own idea, and the image of an adult illustrator of a fairy tale book. The text describes four case studies that map the approach of individual children to the creation and interpretation of the image. Part of the practical section of the work is also the design of art activities that develop children's communication skills important for the interpretation of the image.
Preschool age, artistic means of expression, children's artistic expression, image interpretation, communication skills.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci studentka popíše možnosti vyjadřování dítěte prostřednictvím výtvarné tvorby. S oporou o odbornou literaturu objasní, jakou roli může výtvarné vyjadřování při vzdělávání dítěte předškolního věku sehrávat a zaměří se na komunikativní funkci dětského výtvarného projevu. V praktické části studentka provede kvalitativní výzkumnou sondu v mateřských školách zaměřenou na pozorování dětí při výtvarné tvorbě (spontánní i navozené) s cílem zjistit, jaká sdělení může obsahovat dětský výtvarný projev. Svá zjištění studentka v bakalářské práci prezentuje 3 - 5 případovými studiemi.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci studentka popíše možnosti vyjadřování dítěte prostřednictvím výtvarné tvorby. S oporou o odbornou literaturu objasní, jakou roli může výtvarné vyjadřování při vzdělávání dítěte předškolního věku sehrávat a zaměří se na komunikativní funkci dětského výtvarného projevu. V praktické části studentka provede kvalitativní výzkumnou sondu v mateřských školách zaměřenou na pozorování dětí při výtvarné tvorbě (spontánní i navozené) s cílem zjistit, jaká sdělení může obsahovat dětský výtvarný projev. Svá zjištění studentka v bakalářské práci prezentuje 3 - 5 případovými studiemi.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. 2005. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-237-7.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2011. 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN isbn80-210-3360-6.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN isbn80-7178-599-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 9788074963339.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. 2005. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-237-7.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2011. 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN isbn80-210-3360-6.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN isbn80-7178-599-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 9788074963339.