V rámci této bakalářské práce jsem se věnovala problematice propagandy v současné ruské populární kultuře. Cílem práce bylo analyzovat propagandu, která je použita k legitimizaci moci současného režimu. Zaměřila jsem se na propagandu obsaženou zejména ve filmech, hudbě a na sociálních sítích. Z každého z těchto médií jsem vybrala několik příkladů, zveřejněných v posledních deseti letech, přičemž jsem je krátce popsala a zdůraznila propagandistické motivy v nich. Vysvětlila jsem také, jak jsou tyto příklady propojeny s kultem osobnosti ruského prezidenta Vladimira Putina.
Annotation in English
In this thesis, I dealt with the issue of propaganda usage in contemporary Russian popular culture. The work aimed to analyze the propaganda that is used to legitimize the power of the current regime. Especially, I focused on propaganda in movies, music, and social networks, targeting primarily the interval of the last decade. From each of the mentioned media, I choose several examples and I shortly described them emphasizing the motives of propaganda. I also explained how these examples are linked to the cult of personality of Russian President Vladimir Putin.
Putin, propaganda, pop culture, Russia, Legitimization.
Length of the covering note
68 s. (73 321 znaků).
Language
CZ
Annotation
V rámci této bakalářské práce jsem se věnovala problematice propagandy v současné ruské populární kultuře. Cílem práce bylo analyzovat propagandu, která je použita k legitimizaci moci současného režimu. Zaměřila jsem se na propagandu obsaženou zejména ve filmech, hudbě a na sociálních sítích. Z každého z těchto médií jsem vybrala několik příkladů, zveřejněných v posledních deseti letech, přičemž jsem je krátce popsala a zdůraznila propagandistické motivy v nich. Vysvětlila jsem také, jak jsou tyto příklady propojeny s kultem osobnosti ruského prezidenta Vladimira Putina.
Annotation in English
In this thesis, I dealt with the issue of propaganda usage in contemporary Russian popular culture. The work aimed to analyze the propaganda that is used to legitimize the power of the current regime. Especially, I focused on propaganda in movies, music, and social networks, targeting primarily the interval of the last decade. From each of the mentioned media, I choose several examples and I shortly described them emphasizing the motives of propaganda. I also explained how these examples are linked to the cult of personality of Russian President Vladimir Putin.
Putin, propaganda, pop culture, Russia, Legitimization.
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce.
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce.
Recommended resources
Fedor, J. (2017). ?We need more clips about Putin, and lots of them:? Russia?s state-commissioned online visual culture. Nationalities Papers 2017 (45) s. 161-181.
Frye, T. (2017). Is Putin's popularity real? Post-Soviet Affairs 2017 (33) s. 1-15.
Gerschewski, J. (2013). The three pillars of stability: legitimation, repression, and co-optation in autocratic regimes. Democratization 2013 (20) s. 13-38.
Jonson, L. (2019). Russia: Culture, Cultural Policy, and the Swinging Pendulum of Politics. In Bernsand, N., Törnquist-Plewa, B. (eds.), Cultural and Political Imaginaries in Putin?s Russia s. 13-36.
Kouba, M. Magincová, D. Říha, I. (2012). Kontexty propagandy. (Pardubice: Univerzita Pardubice).
Kraus, W. (1993). Kultura a moc. (Olomouc: Votobie).
Lukin, A. (2009). Russia's New Authoritarianism and the Post-Soviet Political Ideal. Post-Soviet Affairs 2009 (25) s. 66-92.
Orttung, R. W. (2019). Russia Today?s strategy and effectiveness on YouTube. Post-Soviet Affairs 2019 (35) s. 77-92.
Taylor, R. (2016). Filmová propaganda. (Praha: Academia).
Weber, M. (2009). Metodologie, sociologie a politika. (Oikoymenh).
Recommended resources
Fedor, J. (2017). ?We need more clips about Putin, and lots of them:? Russia?s state-commissioned online visual culture. Nationalities Papers 2017 (45) s. 161-181.
Frye, T. (2017). Is Putin's popularity real? Post-Soviet Affairs 2017 (33) s. 1-15.
Gerschewski, J. (2013). The three pillars of stability: legitimation, repression, and co-optation in autocratic regimes. Democratization 2013 (20) s. 13-38.
Jonson, L. (2019). Russia: Culture, Cultural Policy, and the Swinging Pendulum of Politics. In Bernsand, N., Törnquist-Plewa, B. (eds.), Cultural and Political Imaginaries in Putin?s Russia s. 13-36.
Kouba, M. Magincová, D. Říha, I. (2012). Kontexty propagandy. (Pardubice: Univerzita Pardubice).
Kraus, W. (1993). Kultura a moc. (Olomouc: Votobie).
Lukin, A. (2009). Russia's New Authoritarianism and the Post-Soviet Political Ideal. Post-Soviet Affairs 2009 (25) s. 66-92.
Orttung, R. W. (2019). Russia Today?s strategy and effectiveness on YouTube. Post-Soviet Affairs 2019 (35) s. 77-92.
Taylor, R. (2016). Filmová propaganda. (Praha: Academia).
Weber, M. (2009). Metodologie, sociologie a politika. (Oikoymenh).