Tato bakalářská práce na téma Školní připravenost v oblasti grafomotoriky dětí
předškolního věku na vybraných MŠ se zabývá školní připraveností v oblasti grafomotoriky předškolních dětí. Cílem bylo zjistit, jak předškolní děti zvládají úchop psacího náčiní, jaké držení těla zaujímají během grafomotorických cvičení a jak jsou z hlediska grafomotoriky připraveny na vstup na základní školu.
V teoretické části jsou objasněny pojmy školní zralost, školní připravenost, předškolní věk dítěte a grafomotorika. Je také charakterizován předškolní věk dítěte. Ve výzkumu jsou stanoveny cíle a pro jejich stanovení byl zvolen kvalitativní výzkum.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis entitled School Readiness Relating to Graphomotor Skills in Preschool Children in Selected Nursery Schools deals with school readiness in terms of graphomotor skills in preschool children. The thesis aims to identify how preschoolers manage the correct pencil grasp, what posture they have when doing graphomotor skills exercises and if they are ready for school in terms of graphomotor skills. The theoretical section of the thesis describes key terms such as school maturity, school readiness, preschool age and graphomotor skills.
The research section explores the objectives of the thesis. The research method chosen to achieve these objectives is the qualitative research.
Klíčová slova
mateřská škola, grafomotorika, předškolní věk dítěte, školní připravenost,
školní zralost, vývoj kresby
Klíčová slova v angličtině
Keywords: nursery school, graphomotor skills, preschool age, school readiness, school maturity, drawing development
Rozsah průvodní práce
36
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce na téma Školní připravenost v oblasti grafomotoriky dětí
předškolního věku na vybraných MŠ se zabývá školní připraveností v oblasti grafomotoriky předškolních dětí. Cílem bylo zjistit, jak předškolní děti zvládají úchop psacího náčiní, jaké držení těla zaujímají během grafomotorických cvičení a jak jsou z hlediska grafomotoriky připraveny na vstup na základní školu.
V teoretické části jsou objasněny pojmy školní zralost, školní připravenost, předškolní věk dítěte a grafomotorika. Je také charakterizován předškolní věk dítěte. Ve výzkumu jsou stanoveny cíle a pro jejich stanovení byl zvolen kvalitativní výzkum.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis entitled School Readiness Relating to Graphomotor Skills in Preschool Children in Selected Nursery Schools deals with school readiness in terms of graphomotor skills in preschool children. The thesis aims to identify how preschoolers manage the correct pencil grasp, what posture they have when doing graphomotor skills exercises and if they are ready for school in terms of graphomotor skills. The theoretical section of the thesis describes key terms such as school maturity, school readiness, preschool age and graphomotor skills.
The research section explores the objectives of the thesis. The research method chosen to achieve these objectives is the qualitative research.
Klíčová slova
mateřská škola, grafomotorika, předškolní věk dítěte, školní připravenost,
školní zralost, vývoj kresby
Klíčová slova v angličtině
Keywords: nursery school, graphomotor skills, preschool age, school readiness, school maturity, drawing development
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0793-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0793-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.