Svou diplomovou práci jsem postavila na 3D tisku keramiky. Chtěla jsem poznat tuto technologii, naučit se s ní pracovat a využít ji co nejlepším způsobem. Během své práce s tiskárnou jsem narazila na technologické problémy, které se neslučují s prací s keramickou hmotou. Pracovala jsem s porcelánem díky jeho průsvitnosti, protože výsledným produktem je stínidlo lampy. Na rozdíl od filamentu je keramická hmota neustále v pohybu, což není v souladu s přesností 3D tiskárny. Během tisku tak vznikaly na objektech defekty, které se mi nedařilo eliminovat. Proto jsem se rozhodla vytvořit stínidlo i analogovým způsobem práce s porcelánem, tedy odléváním do sádrových forem, které jsem ručně vymazávala hmotou připravenou pro tisk.
Výsledkem jsou dva protipóly tvorby. Na jedné straně stojí 3D tisk řízený počítačem a na té druhé řemeslo řízené intuicí a pocitem.
Annotation in English
My main concert in my final thesis is definitely 3d printing. My hunger for this technology comes from a previous study which was product design at Ladislav Sutnar faculty of design and art. On the other hand I wanted to understand this technology in combination with more traditional materials such as porcelain. During this journey I faced a lot of problems which don't match traditional techniques and also you can't ignore material behavior. In this type of porcelain I wanted to play with one of the key features of the material which is partial translucency. So the final print could be use as a light shade. But there is one difference between printing from porcelain and mainstream FDM printing.
Porcelain contains a lot of water, you have to know the shrinking behavior, air bubbles in the mixture you print from etc. At the end you get the prints with small imperfections you can't eliminate. It's really a game of chance.
This was a reason why I decided to create another version of the shade using traditional techniques. These versions are made completely by hand using the same mixture of the porcelain.
As the final result you can find two opposites of the product. One made by a 3d printer and on the other hand a light shade made completely by hand based on my experience with the material, my intuition and feeling.
Keywords
3D tisk, keramika, porcelán, svítidla, řemeslo, CNC, 3D technologie, design
Keywords in English
3D printing, ceramics, porcelain, lamps, ceramics craft, CNC, 3D technology, design
Length of the covering note
54 s. 17 208 znaků
Language
CZ
Annotation
Svou diplomovou práci jsem postavila na 3D tisku keramiky. Chtěla jsem poznat tuto technologii, naučit se s ní pracovat a využít ji co nejlepším způsobem. Během své práce s tiskárnou jsem narazila na technologické problémy, které se neslučují s prací s keramickou hmotou. Pracovala jsem s porcelánem díky jeho průsvitnosti, protože výsledným produktem je stínidlo lampy. Na rozdíl od filamentu je keramická hmota neustále v pohybu, což není v souladu s přesností 3D tiskárny. Během tisku tak vznikaly na objektech defekty, které se mi nedařilo eliminovat. Proto jsem se rozhodla vytvořit stínidlo i analogovým způsobem práce s porcelánem, tedy odléváním do sádrových forem, které jsem ručně vymazávala hmotou připravenou pro tisk.
Výsledkem jsou dva protipóly tvorby. Na jedné straně stojí 3D tisk řízený počítačem a na té druhé řemeslo řízené intuicí a pocitem.
Annotation in English
My main concert in my final thesis is definitely 3d printing. My hunger for this technology comes from a previous study which was product design at Ladislav Sutnar faculty of design and art. On the other hand I wanted to understand this technology in combination with more traditional materials such as porcelain. During this journey I faced a lot of problems which don't match traditional techniques and also you can't ignore material behavior. In this type of porcelain I wanted to play with one of the key features of the material which is partial translucency. So the final print could be use as a light shade. But there is one difference between printing from porcelain and mainstream FDM printing.
Porcelain contains a lot of water, you have to know the shrinking behavior, air bubbles in the mixture you print from etc. At the end you get the prints with small imperfections you can't eliminate. It's really a game of chance.
This was a reason why I decided to create another version of the shade using traditional techniques. These versions are made completely by hand using the same mixture of the porcelain.
As the final result you can find two opposites of the product. One made by a 3d printer and on the other hand a light shade made completely by hand based on my experience with the material, my intuition and feeling.
Keywords
3D tisk, keramika, porcelán, svítidla, řemeslo, CNC, 3D technologie, design
Keywords in English
3D printing, ceramics, porcelain, lamps, ceramics craft, CNC, 3D technology, design
Research Plan
Volné téma pro studenty keramiky a porcelánu, ve kterém by měli zpracovat svou představu nebo vizi,
jak by mohla vypadat keramika či porcelán v blízké či vzdálenější budoucnosti na jiné planetě,
v paralelním vesmíru nebo v alternativní historii, kdy Johann Friedrich Böttger umřel dříve,
než stačil pro Evropu objevit porcelán. Fantazii se v tomto úkolu meze nekladou.
Snad jen, aby to byla zábava, kvalitní zábava.
Tvůrčí záměr:
Chtěla bych s keramikou pracovat jiným způsobem, prostřednictvím nových technologií.
Způsob realizace:
- teoretická část práce, zvolení konceptu;
- rešerše, zkoušky, návrhy;
- výroba modelů a forem;
- realizace výsledného projektu.
Cíl:
Cílem mé práce je ukázat nový pohled na tvorbu keramiky s využitím nových postupů.
Předpokládaný charakter výstupu:
Volná sada min 3ks keramických objektů. Formát bude upřesněn v průběhu práce.
Tvorba keramických objektů od kresebných skic, sádrové modely až po výslednou realizaci,
fotodokumentaci a obhajobu kvalifikační práce.
Rozsah průvodní zprávy:
Min. 3 normostrany.
Research Plan
Volné téma pro studenty keramiky a porcelánu, ve kterém by měli zpracovat svou představu nebo vizi,
jak by mohla vypadat keramika či porcelán v blízké či vzdálenější budoucnosti na jiné planetě,
v paralelním vesmíru nebo v alternativní historii, kdy Johann Friedrich Böttger umřel dříve,
než stačil pro Evropu objevit porcelán. Fantazii se v tomto úkolu meze nekladou.
Snad jen, aby to byla zábava, kvalitní zábava.
Tvůrčí záměr:
Chtěla bych s keramikou pracovat jiným způsobem, prostřednictvím nových technologií.
Způsob realizace:
- teoretická část práce, zvolení konceptu;
- rešerše, zkoušky, návrhy;
- výroba modelů a forem;
- realizace výsledného projektu.
Cíl:
Cílem mé práce je ukázat nový pohled na tvorbu keramiky s využitím nových postupů.
Předpokládaný charakter výstupu:
Volná sada min 3ks keramických objektů. Formát bude upřesněn v průběhu práce.
Tvorba keramických objektů od kresebných skic, sádrové modely až po výslednou realizaci,
fotodokumentaci a obhajobu kvalifikační práce.
Rozsah průvodní zprávy:
Min. 3 normostrany.
Recommended resources
HERAINOVÁ, M. Sušení a výpal. 1. vyd. Praha: Silikátový svaz, 2003. ISBN 80-903113-7-7.
CHLÁDEK, J. Klasika porcelánu Čína a Evropa. 1. vyd. Karlovy Vary: Mirror, 2007. ISBN 978-80-239-9872-6.
KOLESÁR, Z. Kapitoly z dějin designu. 1. vyd. Přel. K. Málková, Praha: Vysoká škola
uměleckoprůmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
RILEY, N. Dějiny užitého umění: vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance
do postmoderní doby. 1. vyd. Přel. M. Nejedlá, J. Novotná, P. Stříbrný, Praha: Slovart,
2004. ISBN 80-7209-549-8.
Recommended resources
HERAINOVÁ, M. Sušení a výpal. 1. vyd. Praha: Silikátový svaz, 2003. ISBN 80-903113-7-7.
CHLÁDEK, J. Klasika porcelánu Čína a Evropa. 1. vyd. Karlovy Vary: Mirror, 2007. ISBN 978-80-239-9872-6.
KOLESÁR, Z. Kapitoly z dějin designu. 1. vyd. Přel. K. Málková, Praha: Vysoká škola
uměleckoprůmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
RILEY, N. Dějiny užitého umění: vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance
do postmoderní doby. 1. vyd. Přel. M. Nejedlá, J. Novotná, P. Stříbrný, Praha: Slovart,
2004. ISBN 80-7209-549-8.