Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na náročné životní situace dětí předškolního věku. V práci jsou zdokumentovány teoretická pedagogicko-psychologická východiska týkající se stresu, krize, krizových situací, náročných životních situací. Dále je popsána empirická část, která je zaměřená na kazuistiky. Kazuistiky byly vytvořeny z anamnéz respondentů a mapují jejich vnímání, prožívání a chování během probíhající krize. V práci je uvedeno i porovnání kazuistik a pochopení přístupu k těmto situacím a jejich řešení. Ke konci práce je uvedeno shrnutí a doporučení obsahující zásobník rad, jak k dané problematice přistupovat a jaká volit řešení.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is focused on the demanding life situations of preschool children. The thesis documents the theoretical pedagogical-psychological basis for stress, crisis, crisis situations, difficult life situations. Furthermore, the empirical part is described, which is focused on case studies. The case studies were created from the anamnesis of the respondents and map their perception, experience and behavior during the ongoing crisis. The work also compares case studies and includes understanding the approach to these situations and their solutions. At the end of the work there is a summary and recommendations containing a stack of advice on how to approach the issue and what solution to choose.
Klíčová slova
Krize, děti předškolního věku, krizové situace, stres, rozvod
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na náročné životní situace dětí předškolního věku. V práci jsou zdokumentovány teoretická pedagogicko-psychologická východiska týkající se stresu, krize, krizových situací, náročných životních situací. Dále je popsána empirická část, která je zaměřená na kazuistiky. Kazuistiky byly vytvořeny z anamnéz respondentů a mapují jejich vnímání, prožívání a chování během probíhající krize. V práci je uvedeno i porovnání kazuistik a pochopení přístupu k těmto situacím a jejich řešení. Ke konci práce je uvedeno shrnutí a doporučení obsahující zásobník rad, jak k dané problematice přistupovat a jaká volit řešení.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is focused on the demanding life situations of preschool children. The thesis documents the theoretical pedagogical-psychological basis for stress, crisis, crisis situations, difficult life situations. Furthermore, the empirical part is described, which is focused on case studies. The case studies were created from the anamnesis of the respondents and map their perception, experience and behavior during the ongoing crisis. The work also compares case studies and includes understanding the approach to these situations and their solutions. At the end of the work there is a summary and recommendations containing a stack of advice on how to approach the issue and what solution to choose.
Klíčová slova
Krize, děti předškolního věku, krizové situace, stres, rozvod
2. Teoretická pedagogicko-psychologická východiska (chování dětí v tíživých situacích, analýza základních pojmů vztahujících se k tématu: krize, krizové situace, náročné životní situace, stres atp.)
3. Empirický výzkum založený na kazuistikách; cílem je seznámení s krizovými situacemi dětí předškolního věku a pochopení přístupu k těmto situacím a jejich řešení 4. Shrnutí problematiky, doporučení
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s odbornými zdroji k tématu
2. Teoretická pedagogicko-psychologická východiska (chování dětí v tíživých situacích, analýza základních pojmů vztahujících se k tématu: krize, krizové situace, náročné životní situace, stres atp.)
3. Empirický výzkum založený na kazuistikách; cílem je seznámení s krizovými situacemi dětí předškolního věku a pochopení přístupu k těmto situacím a jejich řešení 4. Shrnutí problematiky, doporučení
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Zdeněk DYTRYCH. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. ISBN 14-028-68.
DYTRYCH, Zdeněk a Zdeněk MATĚJČEK. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
MATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978- 80-246-1983-5.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize psychologický a sociologický fenomén. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0888-4.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Zdeněk DYTRYCH. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. ISBN 14-028-68.
DYTRYCH, Zdeněk a Zdeněk MATĚJČEK. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
MATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978- 80-246-1983-5.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize psychologický a sociologický fenomén. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0888-4.