Diplomová práce předkládá příklad využití současné prózy spisovatelky Petry Soukupové v literární výchově na 2. stupni běžných základních škol. V práci se zabývám pojetím literární výchovy jako expresivně pojímaného předmětu a výběrem uměleckých textů s ohledem na jejich uplatnění pro cíle osobnostní a sociální výchovy. Diplomová práce si klade za cíl vyzdvihnout potenciál literární výchovy s ohledem na osobnostní a sociální rozvoj pubescentních čtenářů při promyšleném výběru vhodných textových ukázek. V praktické části práce jsou zahrnuty konkrétní příklady využití vybraného textového materiálu pro cíle osobnostní a sociální výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents an example of the use of the contemporary prose of the writer Petra Soukupová in literary education at the 2nd level of ordinary elementary schools. In my thesis, I deal with the concept of literary education as an expressively conceived subject and the selection of artistic texts with regard to their application for the goals of personality and social education. The diploma thesis aims to highlight the potential of literary education with regard to the personal and social development of pubescent readers with a thoughtful selection of appropriate text samples. The practical part of the work includes specific examples of the use of selected text material for the goals of personality and social education.
Klíčová slova
osobnostní a sociální výchova, oborová didaktika, Petra Soukupová, současná próza, literární výchova, expresivní výchova, základní škola, český jazyk a literatura, pubescentní čtenář, pubescentní čtenářka, výukové materiály
Klíčová slova v angličtině
personality and social education, field didactics, Petra Soukupová, contemporary prose, literary education, expressive education, elementary school, Czech language and literature, pubescent reader, teaching materials
Rozsah průvodní práce
88 s. (181 095 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce předkládá příklad využití současné prózy spisovatelky Petry Soukupové v literární výchově na 2. stupni běžných základních škol. V práci se zabývám pojetím literární výchovy jako expresivně pojímaného předmětu a výběrem uměleckých textů s ohledem na jejich uplatnění pro cíle osobnostní a sociální výchovy. Diplomová práce si klade za cíl vyzdvihnout potenciál literární výchovy s ohledem na osobnostní a sociální rozvoj pubescentních čtenářů při promyšleném výběru vhodných textových ukázek. V praktické části práce jsou zahrnuty konkrétní příklady využití vybraného textového materiálu pro cíle osobnostní a sociální výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents an example of the use of the contemporary prose of the writer Petra Soukupová in literary education at the 2nd level of ordinary elementary schools. In my thesis, I deal with the concept of literary education as an expressively conceived subject and the selection of artistic texts with regard to their application for the goals of personality and social education. The diploma thesis aims to highlight the potential of literary education with regard to the personal and social development of pubescent readers with a thoughtful selection of appropriate text samples. The practical part of the work includes specific examples of the use of selected text material for the goals of personality and social education.
Klíčová slova
osobnostní a sociální výchova, oborová didaktika, Petra Soukupová, současná próza, literární výchova, expresivní výchova, základní škola, český jazyk a literatura, pubescentní čtenář, pubescentní čtenářka, výukové materiály
Klíčová slova v angličtině
personality and social education, field didactics, Petra Soukupová, contemporary prose, literary education, expressive education, elementary school, Czech language and literature, pubescent reader, teaching materials
Zásady pro vypracování
1. Zvolit prozaické texty P. Soukupové, přečíst je.
2. Prostudovat příslušnou sekundární literaturu.
3. Zasadit tvorbu P. Soukupové do kontextu současné české prózy,
\hsp{4,5mm}charakterizovat zásadní rysy jejích próz.
4. Zaměřit se na podobu chlapeckých postav.
5. Vybrat textový materiál pro účely literární výchovy.
6. Navrhnout způsoby využití vybraného textového materiálu
\hsp{4,5mm}v literární výchově s přesahem do OSV.
Zásady pro vypracování
1. Zvolit prozaické texty P. Soukupové, přečíst je.
2. Prostudovat příslušnou sekundární literaturu.
3. Zasadit tvorbu P. Soukupové do kontextu současné české prózy,
\hsp{4,5mm}charakterizovat zásadní rysy jejích próz.
4. Zaměřit se na podobu chlapeckých postav.
5. Vybrat textový materiál pro účely literární výchovy.
6. Navrhnout způsoby využití vybraného textového materiálu
\hsp{4,5mm}v literární výchově s přesahem do OSV.
Seznam doporučené literatury
HODROVÁ, Daniela, ed. Proměny subjektu. Pardubice: Ústav pro českou a světovou literaturu AV ČR v nakl. Mlejnek, 1994.
BÍLEK, Petr A. a ČERVENKA, Miroslav, ed. Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003.
O fikci nově: teorie fikčnosti, naratologie a poetiky. Editor Călin-Andrei MIHĂILESCU, editor Walid HAMARNEH, přeložil Lubomír DOLEŽEL. Praha: Academia, 2017.
FIALOVÁ, Alena, ed. V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, c2006.
SMETÁČKOVÁ, Irena a Lucie JARKOVSKÁ. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, 2006.
JARKOVSKÁ, Lucie. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. 2. Brno: Nesehnutí, 2005.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004, c2005.
ULMANOVÁ, Magdalena a Michal DUBEC. Čítanka k osobnostní a sociální výchově. [Praha: Projekt Odyssea], c2012.
Seznam doporučené literatury
HODROVÁ, Daniela, ed. Proměny subjektu. Pardubice: Ústav pro českou a světovou literaturu AV ČR v nakl. Mlejnek, 1994.
BÍLEK, Petr A. a ČERVENKA, Miroslav, ed. Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003.
O fikci nově: teorie fikčnosti, naratologie a poetiky. Editor Călin-Andrei MIHĂILESCU, editor Walid HAMARNEH, přeložil Lubomír DOLEŽEL. Praha: Academia, 2017.
FIALOVÁ, Alena, ed. V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, c2006.
SMETÁČKOVÁ, Irena a Lucie JARKOVSKÁ. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, 2006.
JARKOVSKÁ, Lucie. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. 2. Brno: Nesehnutí, 2005.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004, c2005.
ULMANOVÁ, Magdalena a Michal DUBEC. Čítanka k osobnostní a sociální výchově. [Praha: Projekt Odyssea], c2012.