Tato diplomová práce na téma Zkušenosti začínajících učitelů s reflexí a vedením výuky na Přešticku a Domažlicku se zabývá problematikou a zkušenostmi začínajících učitelů po vstupu do praxe. S oporou o analýzu reflektivních deníků, provedených polostrukturovaných rozhovorů a pozorováním bylo cílem této práce zjistit, jaké jsou počáteční a nejčastější problémy začínajících učitelů po vstupu do praxe a jaké jsou jejich zkušenosti s reflexí po vstupu do praxe.
V teoretické části jsou ve třech kapitolách vysvětleny základní pojmy definující začínajícího učitele, fáze vývoje profese učitele, šok z reality, uvádění začínajících učitelů, profesní příprava učitelů a s ní spojené problémy. Vymezení učitele jako reflektivního praktika a definice pojmu reflexe a sebereflexe. Teoretická část se v poslední části zabývá problémy začínajících učitelů.
Praktická část se na základě analýzy reflektivních deníků, provedených rozhovorů a pozorování zabývá zjištěním nejčastějších problémů a zkušenostmi s reflexí začínajících učitelů, zjištěním prostředků pomáhajících začínajícím učitelům k jednoduššímu vstupu do učitelské profese a zjištěním metod reflexe a sebereflexe, které využívají začínající učitelé.
Anotace v angličtině
My diploma thesis named Experience of beggining teachers with reflection and guiding principles of teaching in Přeštice and Domažlice regions is focusing on the problems and experience of starting teachers as soon as they start working. The main goal of my research based on the analysis of the reflective diaries, semi-structured interviews and observation was to determine the initial and most common obstacles of the beginning teachers while entering the practice and what is their experience with that.
In the three chapters of the theoretical part, there are basic concepts considering beginning teachers defined. I delineated the stages of development of the teaching profession, the shock from reality, the introduction of beginning teachers, their preparation, and related problems. I have focused on the definition of the reflective practitioner and the concept of reflection and self-reflection itself. The last part is dedicated to the topic of problems of the beginning teachers.
Based on the analysis of reflective diaries, interviews, and observations, the practical part focuses on identifying the most common problems and experiences pursuant to beginning teachers' reflection, finding tools to help them to enter the teaching profession, and finding out methods of reflection and self-reflection used by beginning teachers.
Klíčová slova
Začínající učitel, reflexe, sebereflexe, reflektivní pedagogické deníky, metody reflexe, reflexe výuky, Metodika 3A, vedení výuky, problémy začínajících učitelů
Klíčová slova v angličtině
Beggining teacher, reflection, selfreflection, teacher's reflective diaries, methods of reflection, reflection of teaching, Methodology 3A, guididance of teaching, problems of beggining teachers
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce na téma Zkušenosti začínajících učitelů s reflexí a vedením výuky na Přešticku a Domažlicku se zabývá problematikou a zkušenostmi začínajících učitelů po vstupu do praxe. S oporou o analýzu reflektivních deníků, provedených polostrukturovaných rozhovorů a pozorováním bylo cílem této práce zjistit, jaké jsou počáteční a nejčastější problémy začínajících učitelů po vstupu do praxe a jaké jsou jejich zkušenosti s reflexí po vstupu do praxe.
V teoretické části jsou ve třech kapitolách vysvětleny základní pojmy definující začínajícího učitele, fáze vývoje profese učitele, šok z reality, uvádění začínajících učitelů, profesní příprava učitelů a s ní spojené problémy. Vymezení učitele jako reflektivního praktika a definice pojmu reflexe a sebereflexe. Teoretická část se v poslední části zabývá problémy začínajících učitelů.
Praktická část se na základě analýzy reflektivních deníků, provedených rozhovorů a pozorování zabývá zjištěním nejčastějších problémů a zkušenostmi s reflexí začínajících učitelů, zjištěním prostředků pomáhajících začínajícím učitelům k jednoduššímu vstupu do učitelské profese a zjištěním metod reflexe a sebereflexe, které využívají začínající učitelé.
Anotace v angličtině
My diploma thesis named Experience of beggining teachers with reflection and guiding principles of teaching in Přeštice and Domažlice regions is focusing on the problems and experience of starting teachers as soon as they start working. The main goal of my research based on the analysis of the reflective diaries, semi-structured interviews and observation was to determine the initial and most common obstacles of the beginning teachers while entering the practice and what is their experience with that.
In the three chapters of the theoretical part, there are basic concepts considering beginning teachers defined. I delineated the stages of development of the teaching profession, the shock from reality, the introduction of beginning teachers, their preparation, and related problems. I have focused on the definition of the reflective practitioner and the concept of reflection and self-reflection itself. The last part is dedicated to the topic of problems of the beginning teachers.
Based on the analysis of reflective diaries, interviews, and observations, the practical part focuses on identifying the most common problems and experiences pursuant to beginning teachers' reflection, finding tools to help them to enter the teaching profession, and finding out methods of reflection and self-reflection used by beginning teachers.
Klíčová slova
Začínající učitel, reflexe, sebereflexe, reflektivní pedagogické deníky, metody reflexe, reflexe výuky, Metodika 3A, vedení výuky, problémy začínajících učitelů
Klíčová slova v angličtině
Beggining teacher, reflection, selfreflection, teacher's reflective diaries, methods of reflection, reflection of teaching, Methodology 3A, guididance of teaching, problems of beggining teachers
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-266-9.
KORTHAGEN, Fred. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
PETTY, Geoffrey. Teaching today: a practical guide. Cheltenham: Nelson Thornes, 2014. ISBN 9781408523148.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
SLAVÍK, J., L. HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a P. SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
TOMKOVÁ, A., V. SPILKOVÁ et al. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87063-64- 3.
VÍTEČKOVA, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.
Seznam doporučené literatury
JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-266-9.
KORTHAGEN, Fred. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
PETTY, Geoffrey. Teaching today: a practical guide. Cheltenham: Nelson Thornes, 2014. ISBN 9781408523148.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
SLAVÍK, J., L. HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a P. SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
TOMKOVÁ, A., V. SPILKOVÁ et al. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87063-64- 3.
VÍTEČKOVA, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.