Diplomová práce se zabývá informačními a komunikačními technologiemi ve vzdělávání. Je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá přínosy a omezeními ICT ve výuce a kurikulárními dokumenty. V rámci práce bylo provedeno dotazníkové šetření, jehož vyhodnocení umožnilo stanovení kritických míst kurikula. Dotazník byl distribuován online a vyplňovali ho studenti gymnázií. Na základě jeho výsledků byly navrženy metodické listy určené k překonání stanovených kritických míst za pomoci vhodně zvolených digitálních technologií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with ICT in education. The theoretical part is focused on positive and negative impacts of information and communication technologies in teaching and on curricular documents. In the research part online questionnaire for grammar school students was done and its results allowed creation of the set of suitable teaching activities. Those activities can facilitate dealing with the critical parts of curriculum using digital technologies.
Klíčová slova
Kritická místa ve výuce, Informační a komunikační technologie, ICT, biologie, přírodopis, ICT ve vzdělávání, ICT ve výuce biologie
Klíčová slova v angličtině
Critical points of curriculum, ICT, Information and communication technologies, Biology, ICT in teaching of biology, ICT in education
Rozsah průvodní práce
66, XVII (77 062 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá informačními a komunikačními technologiemi ve vzdělávání. Je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá přínosy a omezeními ICT ve výuce a kurikulárními dokumenty. V rámci práce bylo provedeno dotazníkové šetření, jehož vyhodnocení umožnilo stanovení kritických míst kurikula. Dotazník byl distribuován online a vyplňovali ho studenti gymnázií. Na základě jeho výsledků byly navrženy metodické listy určené k překonání stanovených kritických míst za pomoci vhodně zvolených digitálních technologií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with ICT in education. The theoretical part is focused on positive and negative impacts of information and communication technologies in teaching and on curricular documents. In the research part online questionnaire for grammar school students was done and its results allowed creation of the set of suitable teaching activities. Those activities can facilitate dealing with the critical parts of curriculum using digital technologies.
Klíčová slova
Kritická místa ve výuce, Informační a komunikační technologie, ICT, biologie, přírodopis, ICT ve vzdělávání, ICT ve výuce biologie
Klíčová slova v angličtině
Critical points of curriculum, ICT, Information and communication technologies, Biology, ICT in teaching of biology, ICT in education
Zásady pro vypracování
1. Vypracovat rešerši o využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce biologie, jejich výhody a nevýhody.
2. Analyzovat ŠVP vybraných gymnáziích v plzeňském kraji.
3. Realizovat dotazníkové šetření pro studenty vybraného ročníku gymnázia s cílem zjistit situaci ohledně využívání ICT a stanovit kritická místa výuky ve vybraném ročníku.
4. Zpracovat výsledky dotazníkového šetření a na jejich základě stanovit kritická místa vybraného ročníku.
5. Vypracovat metodické listy pro výuku zjištěných kritických míst s využitím ICT technologií.
Zásady pro vypracování
1. Vypracovat rešerši o využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce biologie, jejich výhody a nevýhody.
2. Analyzovat ŠVP vybraných gymnáziích v plzeňském kraji.
3. Realizovat dotazníkové šetření pro studenty vybraného ročníku gymnázia s cílem zjistit situaci ohledně využívání ICT a stanovit kritická místa výuky ve vybraném ročníku.
4. Zpracovat výsledky dotazníkového šetření a na jejich základě stanovit kritická místa vybraného ročníku.
5. Vypracovat metodické listy pro výuku zjištěných kritických míst s využitím ICT technologií.
Seznam doporučené literatury
Brdička, B. (2010). Informační a komunikační technologie ve škole: pro vedení škol a ICT metodiky metodická příručka. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Černý, M., Hostašová, Z., & Hošek, S. (2015). Tablet ve školní praxi. Brno: Flow.
Lorenz, M. (2010). Kde nechala škola díru: M-learning aneb vzdělání pro záškoláky. Dostupné z http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/878/1006
Neumajer, O., Rohlíková, L., & Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.
Vágnerová, P., Benediktová, L., & Kout, J. (2018). Kritická místa ve výuce přírodopisu na ZŠ. Arnica, 8(1), 56–62.
Zounek, J., & Šeďová, K. (2009). Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido.
Seznam doporučené literatury
Brdička, B. (2010). Informační a komunikační technologie ve škole: pro vedení škol a ICT metodiky metodická příručka. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Černý, M., Hostašová, Z., & Hošek, S. (2015). Tablet ve školní praxi. Brno: Flow.
Lorenz, M. (2010). Kde nechala škola díru: M-learning aneb vzdělání pro záškoláky. Dostupné z http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/878/1006
Neumajer, O., Rohlíková, L., & Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.
Vágnerová, P., Benediktová, L., & Kout, J. (2018). Kritická místa ve výuce přírodopisu na ZŠ. Arnica, 8(1), 56–62.
Zounek, J., & Šeďová, K. (2009). Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido.