V této bakalářské práci se budu věnovat sexismu a genderové stereotypizaci v české televizní reklamě. Cílem bude popsat základní tendence v zobrazování mužů a žen v televizních reklamách a jejich srovnání s více jak 40 let starým dílem od Ervinga Goffmana Gender Advertisements (1979). V teoretické části vysvětlím některé zásadní pojmy (sexismus, genderové stereotypy, reklama, ), které budu poté v průběhu práce používat. V praktické části provedu vlastní analýzu současných televizních reklam ve vztahu k zobrazování mužů a žen. Své závěry srovnám s principy, které před více jak 40 lety popsal Erving Goffman. Sekundárním cílem tak bude zodpovězení otázky, zda se za posledních 40 let situace v zobrazování mužů a žen ve veřejném prostoru nějak zásadně proměnila.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis I will deal with sexism and gender stereotyping in Czech television advertising. The aim will be to describe the basic tendency in the portrayal of men and women in television commercials and their comparison with the more than 40-year-old work by Erving Goffman's Gender Advertisements (1979). In the theoretical part I will explain some basic concepts (sexism, gender stereotypes, advertising,), which I will then use during the rest of the work. In the practical part, I will conduct my own analysis of current television commercials in relation to the portrayal of men and women. I will compare my conclusions with the principles described by Erving Goffman more than 40 years ago. The secondary goal will be to answer the question of whether the situation in the portrayal of men and women in public space has changed in any way over the last 40 years.
V této bakalářské práci se budu věnovat sexismu a genderové stereotypizaci v české televizní reklamě. Cílem bude popsat základní tendence v zobrazování mužů a žen v televizních reklamách a jejich srovnání s více jak 40 let starým dílem od Ervinga Goffmana Gender Advertisements (1979). V teoretické části vysvětlím některé zásadní pojmy (sexismus, genderové stereotypy, reklama, ), které budu poté v průběhu práce používat. V praktické části provedu vlastní analýzu současných televizních reklam ve vztahu k zobrazování mužů a žen. Své závěry srovnám s principy, které před více jak 40 lety popsal Erving Goffman. Sekundárním cílem tak bude zodpovězení otázky, zda se za posledních 40 let situace v zobrazování mužů a žen ve veřejném prostoru nějak zásadně proměnila.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis I will deal with sexism and gender stereotyping in Czech television advertising. The aim will be to describe the basic tendency in the portrayal of men and women in television commercials and their comparison with the more than 40-year-old work by Erving Goffman's Gender Advertisements (1979). In the theoretical part I will explain some basic concepts (sexism, gender stereotypes, advertising,), which I will then use during the rest of the work. In the practical part, I will conduct my own analysis of current television commercials in relation to the portrayal of men and women. I will compare my conclusions with the principles described by Erving Goffman more than 40 years ago. The secondary goal will be to answer the question of whether the situation in the portrayal of men and women in public space has changed in any way over the last 40 years.
V mé bakalářské práci se budu věnovat sexismu a genderové stereotypizaci v české televizní reklamě. Cílem bude popsat základní tendence v zobrazování mužů a žen v televizních reklamách a jejich srovnání s více jak 40 let starým dílem od Ervinga Goffmana Gender Advertisements (1979). V teoretické části vysvětlím některé zásadní pojmy (sexismus, genderové stereotypy, reklama, …), které budu poté v průběhu práce používat. Dále také představím základní způsoby, jak jsou v reklamách muži a ženy stereotypně zobrazování v různých sférách jako je práce, volný čas, domácnost a další. V praktické části provedu vlastní analýzu současných televizních reklam ve vztahu k zobrazování mužů a žen. Své závěry srovnám s principy, které před více jak 40 lety popsal Erving Goffman. Sekundárním cílem tak bude zodpovězení otázky, zda se za posledních 40 let situace v zobrazování mužů a žen ve veřejném prostoru nějak zásadně proměnila.
Zásady pro vypracování
V mé bakalářské práci se budu věnovat sexismu a genderové stereotypizaci v české televizní reklamě. Cílem bude popsat základní tendence v zobrazování mužů a žen v televizních reklamách a jejich srovnání s více jak 40 let starým dílem od Ervinga Goffmana Gender Advertisements (1979). V teoretické části vysvětlím některé zásadní pojmy (sexismus, genderové stereotypy, reklama, …), které budu poté v průběhu práce používat. Dále také představím základní způsoby, jak jsou v reklamách muži a ženy stereotypně zobrazování v různých sférách jako je práce, volný čas, domácnost a další. V praktické části provedu vlastní analýzu současných televizních reklam ve vztahu k zobrazování mužů a žen. Své závěry srovnám s principy, které před více jak 40 lety popsal Erving Goffman. Sekundárním cílem tak bude zodpovězení otázky, zda se za posledních 40 let situace v zobrazování mužů a žen ve veřejném prostoru nějak zásadně proměnila.
Seznam doporučené literatury
GOFFMAN, Erving. Gender Advertisements. New York: Harper & Row, 1979. ISBN 0-674-34191-0.
HAVELKOVÁ, Barbara a kol. Jak na sexistickou reklamu: manuál pro posuzování sexistické reklamy. Brno: Nesehnutí, 2013. 55 s. ISBN 978-80-87110-26-3
BAČUVČÍK, Radim. Žena a muž v marketingové komunikaci, Zlín: VeRBum, 2010, IBSN 978-80-904273-4-1
VALDROVÁ, Jana. Stereotypy a klišé v mediální projekci genderu. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 2001, vol. 37, iss. 2, p. 183-206.
STŘÍTESKÝ, Václav. Diference ve spotřebním chování mužů a žen: význam kritéria pohlaví v segmentaci spotřebních trhů. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2015. ISBN 978-80-87500-65-1.
VRTIŠKOVÁ NEJEZCHLEBOVÁ, Lenka. Sex v reklamě. Liberec: Bor, 2010. Jazyky a texty. ISBN 978-80-86807-88-1.
KVASNICOVÁ, Jana. Právní boj proti sexistické reklamě: regulace a samoregulace reklamy ve srovnávacím kontextu. Brno: Nesehnutí, 2015. ISBN 978-80-87217-16-0.
BARTÁKOVÁ, Eva a kol. Jak vnímáme sexistickou reklamu?: Reprezentativní výzkum postojů české veřejnosti a kvalitativní sonda do zkušenosti mladých lidí. Brno: Nesehnutí, 2019. ISBN 978-80-87217-62-7.
HORŇÁK, Pavel. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Vydanie druhé, rozšírené a prepracované. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2018. ISBN 978-80-87500-94-1.
Seznam doporučené literatury
GOFFMAN, Erving. Gender Advertisements. New York: Harper & Row, 1979. ISBN 0-674-34191-0.
HAVELKOVÁ, Barbara a kol. Jak na sexistickou reklamu: manuál pro posuzování sexistické reklamy. Brno: Nesehnutí, 2013. 55 s. ISBN 978-80-87110-26-3
BAČUVČÍK, Radim. Žena a muž v marketingové komunikaci, Zlín: VeRBum, 2010, IBSN 978-80-904273-4-1
VALDROVÁ, Jana. Stereotypy a klišé v mediální projekci genderu. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 2001, vol. 37, iss. 2, p. 183-206.
STŘÍTESKÝ, Václav. Diference ve spotřebním chování mužů a žen: význam kritéria pohlaví v segmentaci spotřebních trhů. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2015. ISBN 978-80-87500-65-1.
VRTIŠKOVÁ NEJEZCHLEBOVÁ, Lenka. Sex v reklamě. Liberec: Bor, 2010. Jazyky a texty. ISBN 978-80-86807-88-1.
KVASNICOVÁ, Jana. Právní boj proti sexistické reklamě: regulace a samoregulace reklamy ve srovnávacím kontextu. Brno: Nesehnutí, 2015. ISBN 978-80-87217-16-0.
BARTÁKOVÁ, Eva a kol. Jak vnímáme sexistickou reklamu?: Reprezentativní výzkum postojů české veřejnosti a kvalitativní sonda do zkušenosti mladých lidí. Brno: Nesehnutí, 2019. ISBN 978-80-87217-62-7.
HORŇÁK, Pavel. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Vydanie druhé, rozšírené a prepracované. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2018. ISBN 978-80-87500-94-1.