Disertační práce se zabývá problematikou integrace jazykové, slohové a komunikační a literárněvýchovné složky předmětu ČJL. V teoretické části disertační práce je analyzován diskurs o míře autonomie jednotlivých složek předmětu (?Jeden, nebo dva předměty?) z 60. let 20. století a z počátku 21. století. Dále jsou hodnoceny dosavadní modely integrované výuky ČJL (strukturalismus Jana Mukařovského a jeho pokračovatelů, lingvostylistika, lingvoliterárnost, komplexní jazykové rozbory aj.) a formulovány přednosti a limity integrované výuky ve vyučování ČJL, vč. zkušeností ze zahraničí. Praktická část disertační práce se skládá ze tří případových studií, které demonstrují interpretaci díla Goethova, Nerudova a Čapkova prostřednictvím jevů jazykových (slovesné kategorie způsobu a času, slovesné kategorie osoby, větné skladby) a stylistických (odborného a publicistického funkčního stylu). Praktickou část disertační práce doplňuje vyhodnocení dotazníků, jež vyplňovali studenti klatovského gymnázia a absolventi semináře z didaktiky ČJL na Filozofické fakultě JČU v Českých Budějovicích. Disertační práce o integraci jednotlivých složek předmětu ČJL je první monografií na toto téma v českém prostředí.
Anotace v angličtině
This doctoral thesis covers the problem of integration of lingual, stylistic and communicative and literary components of the school subject Czech language and literature. In the theoretical part, the discourse of the extent of autonomy in these components of the subject is analyzed, which dates back to the 1960s ('one or two subjects'). Further, models of integrated teaching of the subject are introduced - Jan Mukarovsky's structuralism, linguostylstics, lingual-literary science, complex linguistic analyses etc. Advantages and disadvantages of the integrated Czech teaching are formulated, incl. some experience from abroad. Practical part of the thesis consists of three case studies to show interpretation of selected works written by Goethe, Jan Neruda and Capek employing some lingual phenomena (categories of modus and tense, the category of person, syntax) and stylistic phenomena (scientific and publicistic functional styles). The practical part is complemented with results of questionnaires assessed to students of Gymnazium in Klatovy and students of teaching science at the Faculty of Arts in Ceske Budejovice. This thesis is the first monography on the topic of integration of singular components of the subject (Czech language and literature) in the Czech environment.
Klíčová slova
integrovaná výuka; předmět český jazyk a literatura; komplexní jazykové rozbory; případové studie; dotazník
Klíčová slova v angličtině
integrated teaching; subject Czech language and literature; comprehensive linguistic analyzes; case studies; questionnaire
Rozsah průvodní práce
125 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá problematikou integrace jazykové, slohové a komunikační a literárněvýchovné složky předmětu ČJL. V teoretické části disertační práce je analyzován diskurs o míře autonomie jednotlivých složek předmětu (?Jeden, nebo dva předměty?) z 60. let 20. století a z počátku 21. století. Dále jsou hodnoceny dosavadní modely integrované výuky ČJL (strukturalismus Jana Mukařovského a jeho pokračovatelů, lingvostylistika, lingvoliterárnost, komplexní jazykové rozbory aj.) a formulovány přednosti a limity integrované výuky ve vyučování ČJL, vč. zkušeností ze zahraničí. Praktická část disertační práce se skládá ze tří případových studií, které demonstrují interpretaci díla Goethova, Nerudova a Čapkova prostřednictvím jevů jazykových (slovesné kategorie způsobu a času, slovesné kategorie osoby, větné skladby) a stylistických (odborného a publicistického funkčního stylu). Praktickou část disertační práce doplňuje vyhodnocení dotazníků, jež vyplňovali studenti klatovského gymnázia a absolventi semináře z didaktiky ČJL na Filozofické fakultě JČU v Českých Budějovicích. Disertační práce o integraci jednotlivých složek předmětu ČJL je první monografií na toto téma v českém prostředí.
Anotace v angličtině
This doctoral thesis covers the problem of integration of lingual, stylistic and communicative and literary components of the school subject Czech language and literature. In the theoretical part, the discourse of the extent of autonomy in these components of the subject is analyzed, which dates back to the 1960s ('one or two subjects'). Further, models of integrated teaching of the subject are introduced - Jan Mukarovsky's structuralism, linguostylstics, lingual-literary science, complex linguistic analyses etc. Advantages and disadvantages of the integrated Czech teaching are formulated, incl. some experience from abroad. Practical part of the thesis consists of three case studies to show interpretation of selected works written by Goethe, Jan Neruda and Capek employing some lingual phenomena (categories of modus and tense, the category of person, syntax) and stylistic phenomena (scientific and publicistic functional styles). The practical part is complemented with results of questionnaires assessed to students of Gymnazium in Klatovy and students of teaching science at the Faculty of Arts in Ceske Budejovice. This thesis is the first monography on the topic of integration of singular components of the subject (Czech language and literature) in the Czech environment.
Klíčová slova
integrovaná výuka; předmět český jazyk a literatura; komplexní jazykové rozbory; případové studie; dotazník
Klíčová slova v angličtině
integrated teaching; subject Czech language and literature; comprehensive linguistic analyzes; case studies; questionnaire
Zásady pro vypracování
1. Studiem odborné literatury a dobových pramenů (větš. časopisecké provenience)
postihnout vývoj diskusí o vnitřní strukturaci předmětu český jazyk a literatura
na střední škole, resp. gymnáziu a charakterizovat dosavadní modely vyučování
češtině na střední škole, resp. gymnáziu.
2. Na základě vlastní učitelské praxe a zkušenosti s integrovanou výukou formulovat
vhodný model na příkladu několika různých vyučovacích hodin, vysvětlit výhody
a nevýhody vnitřní integrace ČJL.
3. Provést dotazníkové šetření na gymnáziu a vysoké škole s cílem zjistit postoje
k integrované výuce a zkušenosti s ní.
Zásady pro vypracování
1. Studiem odborné literatury a dobových pramenů (větš. časopisecké provenience)
postihnout vývoj diskusí o vnitřní strukturaci předmětu český jazyk a literatura
na střední škole, resp. gymnáziu a charakterizovat dosavadní modely vyučování
češtině na střední škole, resp. gymnáziu.
2. Na základě vlastní učitelské praxe a zkušenosti s integrovanou výukou formulovat
vhodný model na příkladu několika různých vyučovacích hodin, vysvětlit výhody
a nevýhody vnitřní integrace ČJL.
3. Provést dotazníkové šetření na gymnáziu a vysoké škole s cílem zjistit postoje
k integrované výuce a zkušenosti s ní.
Seznam doporučené literatury
dobové a stávající učebnice ČJL pro SŠ
čsp. Český jazyk a literatura, Didaktické studie ČECHOVÁ, Marie; KRČMOVÁ, Marie; MINÁŘOVÁ, Eva. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. 381 s.
ČECHOVÁ, Marie; STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha: SPN, 1998. 264 s.
ČECHOVÁ, Marie a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1992. 325 s.
DOLEŽEL, Lubomír; KUCHAŘ, Jaroslav (eds.). Knížka o jazyce a stylu soudobé literatury. Praha: Orbis, 1961. 202 s.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: od polemických diskursů po formování samostatného oboru. In STUCHLÍKOVÁ, Iva; JANÍK, Tomáš a kol. (eds.). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno, Masarykova univerzita, 2015, s. 41-65.
HOFFMANNOVÁ, Jana. Lingvistický a umělecký text (mezi Tezemi PLK a současností). Slovo a slovesnost, 1991, roč. 52, č. 3, s. 221-228.
HOFFMANNOVÁ, Jana; JEŽKOVÁ, Jaroslava; VAŇKOVÁ, Jana. Komunikace a sloh. Učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2009. 152 s.
JELÍNEK, Jaroslav. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 275 s.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole. Četba žáka a didaktická interpretace uměleckého tetu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 265 s.
LIPTÁKOVÁ, Ľudmila a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primarne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita, 2011. 575 s.
MUKAŘOVSKÝ, Jan (ČERVENKA, Miroslav; JANKOVIČ, Milan eds.). Studie II. Brno: Host, 2007, s. 451-480.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Fraus, 2002. 96 s.
RYSOVÁ, Květa. Propojení jazyka, slohu a literatury ve výuce českého jazyka. Český jazyk a literatura, 2007-2008, roč. 58, č. 3, s. 137-142.
ŠMEJKALOVÁ, Martina. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin. Český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Praha: Karolinum, 2010. 518 s.
ŠMEJKALOVÁ, Martina. Didaktika českého jazyka. In STUCHLÍKOVÁ, Iva; JANÍK, Tomáš, aj. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 17-40.
ZIMA, Petr V. Literární estetika. Olomouc: Votobia, 1998. 447 s.
Seznam doporučené literatury
dobové a stávající učebnice ČJL pro SŠ
čsp. Český jazyk a literatura, Didaktické studie ČECHOVÁ, Marie; KRČMOVÁ, Marie; MINÁŘOVÁ, Eva. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. 381 s.
ČECHOVÁ, Marie; STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha: SPN, 1998. 264 s.
ČECHOVÁ, Marie a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1992. 325 s.
DOLEŽEL, Lubomír; KUCHAŘ, Jaroslav (eds.). Knížka o jazyce a stylu soudobé literatury. Praha: Orbis, 1961. 202 s.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: od polemických diskursů po formování samostatného oboru. In STUCHLÍKOVÁ, Iva; JANÍK, Tomáš a kol. (eds.). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno, Masarykova univerzita, 2015, s. 41-65.
HOFFMANNOVÁ, Jana. Lingvistický a umělecký text (mezi Tezemi PLK a současností). Slovo a slovesnost, 1991, roč. 52, č. 3, s. 221-228.
HOFFMANNOVÁ, Jana; JEŽKOVÁ, Jaroslava; VAŇKOVÁ, Jana. Komunikace a sloh. Učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2009. 152 s.
JELÍNEK, Jaroslav. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 275 s.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole. Četba žáka a didaktická interpretace uměleckého tetu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 265 s.
LIPTÁKOVÁ, Ľudmila a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primarne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita, 2011. 575 s.
MUKAŘOVSKÝ, Jan (ČERVENKA, Miroslav; JANKOVIČ, Milan eds.). Studie II. Brno: Host, 2007, s. 451-480.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Fraus, 2002. 96 s.
RYSOVÁ, Květa. Propojení jazyka, slohu a literatury ve výuce českého jazyka. Český jazyk a literatura, 2007-2008, roč. 58, č. 3, s. 137-142.
ŠMEJKALOVÁ, Martina. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin. Český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Praha: Karolinum, 2010. 518 s.
ŠMEJKALOVÁ, Martina. Didaktika českého jazyka. In STUCHLÍKOVÁ, Iva; JANÍK, Tomáš, aj. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 17-40.
ZIMA, Petr V. Literární estetika. Olomouc: Votobia, 1998. 447 s.