Bakalářská práce se zaměřuje na barvy v kresbě rodiny u dětí v mateřské škole. Cílem je zmapovat používání barev v kresbách rodiny u dětí předškolního věku. Práce je dělena do dvou částí - teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje charakteristiku dětské kresby, její vývoj, specifika, kresbu základních objektů. Dále se zabývá kresbou rodiny a její aplikací v diagnostice, definováním rodiny, projektivních metod, kresbou rodiny jako takovou a začarovanou rodinou a v poslední řadě především samotným projektivním významem barev. Praktická část zahrnuje analýzu spontánních i řízených obrázků dětí, z hlediska způsobu využívání barev. Snaží se odpovědět na otázky zjišťující, jaké barvy v kresbě rodiny děti používají nejčastěji, jak s nimi nakládají, jaké jsou jejich preference, zda jde zjistit nějaká pravidelnost v užívání, rozdíly v barevnosti mezi pohlavím, věku dětí a zda existují rozdíly mezi řízenými a spontánními kresbami.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on colors in the drawing of the family of children in kindergarten. The aim is to map the use of colors in family drawings in preschool children.
The work is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part contains the characteristics of children's drawing, its development, specifics, drawing of basic objects. Furthermore, drawing the family and its application in diagnostics, defining the family, projective methods, drawing the family as such and the enchanted family. Last but not least, the very projective meaning of colors. The practical part includes analysis of spontaneous and controlled images of children, in terms of how to use color. It tries to answer questions about what colors children use most in the family's drawing, how they treat them, what their preferences are, whether it is possible to find out any regularity in use, differences in color between sex, age of children and whether there are differences between controlled and spontaneous drawings.
Colors, drawing of the family, kindergarten, analysis of colors, preschool children
Rozsah průvodní práce
58 s. (71 125 znaků), IX.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na barvy v kresbě rodiny u dětí v mateřské škole. Cílem je zmapovat používání barev v kresbách rodiny u dětí předškolního věku. Práce je dělena do dvou částí - teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje charakteristiku dětské kresby, její vývoj, specifika, kresbu základních objektů. Dále se zabývá kresbou rodiny a její aplikací v diagnostice, definováním rodiny, projektivních metod, kresbou rodiny jako takovou a začarovanou rodinou a v poslední řadě především samotným projektivním významem barev. Praktická část zahrnuje analýzu spontánních i řízených obrázků dětí, z hlediska způsobu využívání barev. Snaží se odpovědět na otázky zjišťující, jaké barvy v kresbě rodiny děti používají nejčastěji, jak s nimi nakládají, jaké jsou jejich preference, zda jde zjistit nějaká pravidelnost v užívání, rozdíly v barevnosti mezi pohlavím, věku dětí a zda existují rozdíly mezi řízenými a spontánními kresbami.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on colors in the drawing of the family of children in kindergarten. The aim is to map the use of colors in family drawings in preschool children.
The work is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part contains the characteristics of children's drawing, its development, specifics, drawing of basic objects. Furthermore, drawing the family and its application in diagnostics, defining the family, projective methods, drawing the family as such and the enchanted family. Last but not least, the very projective meaning of colors. The practical part includes analysis of spontaneous and controlled images of children, in terms of how to use color. It tries to answer questions about what colors children use most in the family's drawing, how they treat them, what their preferences are, whether it is possible to find out any regularity in use, differences in color between sex, age of children and whether there are differences between controlled and spontaneous drawings.
Colors, drawing of the family, kindergarten, analysis of colors, preschool children
Zásady pro vypracování
1. Charakteristika kresby v předškolním období
2. Kresba rodiny a její aplikace
3. Projektivní význam barev
4. Analýza spontánních i řízených výtvorů dětí předškolního věku
Zásady pro vypracování
1. Charakteristika kresby v předškolním období
2. Kresba rodiny a její aplikace
3. Projektivní význam barev
4. Analýza spontánních i řízených výtvorů dětí předškolního věku
Seznam doporučené literatury
COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s. ISBN 80-717-8449-4.
NAJBRTOVÁ, Kristina, Jiří ŠÍPEK, Katarína LONEKOVÁ a David ČÁP. Projektivní metody v psychologické diagnostice. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1260-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s. ISBN 80-717-8449-4.
NAJBRTOVÁ, Kristina, Jiří ŠÍPEK, Katarína LONEKOVÁ a David ČÁP. Projektivní metody v psychologické diagnostice. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1260-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.