Diplomová práce se zaměřuje na současné stresory učitelů působících na malotřídních školách. Hlavním cílem této práce je zjištění, jaké stresory jsou pro tyto učitele nejvýznamnější a jak se s nimi vypořádávají. V teoretické části jsou popsány základní pojmy spojené se stresem, jeho příčiny a důsledky. Tato část zároveň obsahuje výčet specifických stresorů spojených s výukou na malotřídní škole. V empirické části byla provedena kvalitativní výzkumná studie pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učiteli působícími na malotřídních školách. Závěry a zjištění z této práce mohou být užitečné pro vedení školy a další učitele, kteří chtějí lépe porozumět současným stresorům. Další možností je vytvoření systému strategií pro lepší zvládání stresu učitelů.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the current stressors experienced by teachers working in small-class schools. The main objective of this study is to determine the most significant stressors for these teachers and how they cope with them. The theoretical part describes basic concepts related to stress, its causes, and consequences. This section also includes a list of specific stressors associated with teaching in small-class schools. In the empirical part, a qualitative research study was conducted using semi-structured interviews with teachers working in small-class schools. The conclusions and findings from this study can be useful for school management and other teachers who want to better understand current stressors. Another possibility is to create a system of strategies for better stress management for teachers.
Klíčová slova
stres, současné stresory, učitelé, malotřídní škola, výuka, organizace výuky, časový tlak, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
stress, current stressors, teachers, small-class schools, teaching, organization of teaching, time pressure, qualitative research
Rozsah průvodní práce
57 s. (86980 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na současné stresory učitelů působících na malotřídních školách. Hlavním cílem této práce je zjištění, jaké stresory jsou pro tyto učitele nejvýznamnější a jak se s nimi vypořádávají. V teoretické části jsou popsány základní pojmy spojené se stresem, jeho příčiny a důsledky. Tato část zároveň obsahuje výčet specifických stresorů spojených s výukou na malotřídní škole. V empirické části byla provedena kvalitativní výzkumná studie pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učiteli působícími na malotřídních školách. Závěry a zjištění z této práce mohou být užitečné pro vedení školy a další učitele, kteří chtějí lépe porozumět současným stresorům. Další možností je vytvoření systému strategií pro lepší zvládání stresu učitelů.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the current stressors experienced by teachers working in small-class schools. The main objective of this study is to determine the most significant stressors for these teachers and how they cope with them. The theoretical part describes basic concepts related to stress, its causes, and consequences. This section also includes a list of specific stressors associated with teaching in small-class schools. In the empirical part, a qualitative research study was conducted using semi-structured interviews with teachers working in small-class schools. The conclusions and findings from this study can be useful for school management and other teachers who want to better understand current stressors. Another possibility is to create a system of strategies for better stress management for teachers.
Klíčová slova
stres, současné stresory, učitelé, malotřídní škola, výuka, organizace výuky, časový tlak, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
stress, current stressors, teachers, small-class schools, teaching, organization of teaching, time pressure, qualitative research
Zásady pro vypracování
1. Definice stresu a jeho působení
2. Specifika stresorů učitelské profese
3. Charakteristika malotřídních základních škol
4. Kvalitativní sonda u učitelů působících v malotřídních školách
5. Odborná diskuse a závěr
Zásady pro vypracování
1. Definice stresu a jeho působení
2. Specifika stresorů učitelské profese
3. Charakteristika malotřídních základních škol
4. Kvalitativní sonda u učitelů působících v malotřídních školách
5. Odborná diskuse a závěr
Seznam doporučené literatury
BÁRTOVÁ, Zdenka. Jak zvládnout stres za katedrou. [Kralice na Hané]: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.
BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika, 2013. Rádce pro pedagogy. ISBN 978-80-266-0159-3.
MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. 2. rozš. vyd. Opava: Vade mecum, 1997. Věda do kapsy. ISBN 80-86041-25-5.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0470-3.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.
Seznam doporučené literatury
BÁRTOVÁ, Zdenka. Jak zvládnout stres za katedrou. [Kralice na Hané]: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.
BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika, 2013. Rádce pro pedagogy. ISBN 978-80-266-0159-3.
MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. 2. rozš. vyd. Opava: Vade mecum, 1997. Věda do kapsy. ISBN 80-86041-25-5.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0470-3.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.