Tato diplomová práce se zabývá pojetím učiva o způsobech obohacování slovní zásoby na 2. stupni ZŠ. Diplomovou práci tvoří teoretická východiska a praktická část. Praktická část je zaměřena na obsahovou analýzu učebnicových řad SPN, Nová škola a Fraus, ke kterým jsme si stanovili dvě výzkumné hypotézy. Učebnice srovnáváme se slovenskými učebnicemi, přičemž sledujeme, jak jsou v učebnicích rozvíjeny komunikační kompetence a komunikační přístup. Závěr práce tvoří sada vlastních pracovních listů, které usouvstažňujeme ke komunikačnímu přístupu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the concept of the curriculum on ways of enriching vocabulary in the 2nd grade of elementary school. The diploma thesis consists of theoretical starting points and a practical part. The practical part is focused on the content analysis of the SPN, Nová škola and Fraus textbook series, for which we established two research hypotheses. We compare the textbooks with Slovak textbooks, while observing how communication competences and communication approach are developed in the textbooks. The conclusion of the work consists of a set of own worksheets, which we apply to the communication approach.
Klíčová slova
slovní zásoba, analýza učebnicových řad českého jazyka pro 2. stupeň základní školy, slovenské učebnice, komunikační kompetence, komunikační přístup
Klíčová slova v angličtině
vocabulary, analysis of Czech language textbook series for the 2nd grade of elementary school, Slovak textbooks, communication competence, communication approach
Rozsah průvodní práce
166 s. (239 096)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá pojetím učiva o způsobech obohacování slovní zásoby na 2. stupni ZŠ. Diplomovou práci tvoří teoretická východiska a praktická část. Praktická část je zaměřena na obsahovou analýzu učebnicových řad SPN, Nová škola a Fraus, ke kterým jsme si stanovili dvě výzkumné hypotézy. Učebnice srovnáváme se slovenskými učebnicemi, přičemž sledujeme, jak jsou v učebnicích rozvíjeny komunikační kompetence a komunikační přístup. Závěr práce tvoří sada vlastních pracovních listů, které usouvstažňujeme ke komunikačnímu přístupu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the concept of the curriculum on ways of enriching vocabulary in the 2nd grade of elementary school. The diploma thesis consists of theoretical starting points and a practical part. The practical part is focused on the content analysis of the SPN, Nová škola and Fraus textbook series, for which we established two research hypotheses. We compare the textbooks with Slovak textbooks, while observing how communication competences and communication approach are developed in the textbooks. The conclusion of the work consists of a set of own worksheets, which we apply to the communication approach.
Klíčová slova
slovní zásoba, analýza učebnicových řad českého jazyka pro 2. stupeň základní školy, slovenské učebnice, komunikační kompetence, komunikační přístup
Klíčová slova v angličtině
vocabulary, analysis of Czech language textbook series for the 2nd grade of elementary school, Slovak textbooks, communication competence, communication approach
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit dostatečné množství jazykového materiálu.
2. Získaný jazykový materiál analyzovat dle zvolených kritérií.
3. Porovnat vlastní závěry s odbornou literaturou.
4. Charakterizovat způsoby obohacování lexikální zásoby češtiny
\hsp{4,5mm}ve výuce žáků na 2. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit dostatečné množství jazykového materiálu.
2. Získaný jazykový materiál analyzovat dle zvolených kritérií.
3. Porovnat vlastní závěry s odbornou literaturou.
4. Charakterizovat způsoby obohacování lexikální zásoby češtiny
\hsp{4,5mm}ve výuce žáků na 2. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
HAUSER, Přemysl. Základní pojmy z nauky o slovní zásobě a tvoření slov. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4841-6.
HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena ANDRESOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9489-5.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
FILIPEC, Josef a František ČERMÁK. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985. Studie a práce lingvistické.
MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině: slovník neologizmů. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1168-4.
Seznam doporučené literatury
HAUSER, Přemysl. Základní pojmy z nauky o slovní zásobě a tvoření slov. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4841-6.
HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena ANDRESOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9489-5.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
FILIPEC, Josef a František ČERMÁK. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985. Studie a práce lingvistické.