Tato diplomová práce se skládá zteoretické a praktické části. Vteoretické části se věnuje dětskému hlasu, vymezení pojmu hlasová výchova, cílům hlasové výchovy a jejímu zařazení v RVP ZV. Dále pak analýze učebnic a metodickým příručkám kučebnicím, rozvoji základních pěveckých dovedností a návyků a také progresivním prvkům v hlasové výchově. Výzkumná část popisuje výsledky ze tří výzkumných šetření, které byly získány metodou pozorování a metodou dotazníku. Poslední kapitola prezentuje modelovou hodinu hudební výchovy, vníž převážnou část tvoří hlasová výchova.
Anotace v angličtině
This diploma thesis consists of a theoretical part and a research. The theoretical part deals with the childs voice, the definition of vocal education, its goals and implementation in RVP ZV. Furthermore, it is focused on analysis of schoolbooks and teachers methodical guidelines for schoolbooks, development of basic singing skills and habits and also progressive elements in vocal education. The research describes results of three research investigations which were acquired by observation and questionnaires method. The last chapter presents model music class where major part is comprised by vocal education.
Tato diplomová práce se skládá zteoretické a praktické části. Vteoretické části se věnuje dětskému hlasu, vymezení pojmu hlasová výchova, cílům hlasové výchovy a jejímu zařazení v RVP ZV. Dále pak analýze učebnic a metodickým příručkám kučebnicím, rozvoji základních pěveckých dovedností a návyků a také progresivním prvkům v hlasové výchově. Výzkumná část popisuje výsledky ze tří výzkumných šetření, které byly získány metodou pozorování a metodou dotazníku. Poslední kapitola prezentuje modelovou hodinu hudební výchovy, vníž převážnou část tvoří hlasová výchova.
Anotace v angličtině
This diploma thesis consists of a theoretical part and a research. The theoretical part deals with the childs voice, the definition of vocal education, its goals and implementation in RVP ZV. Furthermore, it is focused on analysis of schoolbooks and teachers methodical guidelines for schoolbooks, development of basic singing skills and habits and also progressive elements in vocal education. The research describes results of three research investigations which were acquired by observation and questionnaires method. The last chapter presents model music class where major part is comprised by vocal education.
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2022 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2022 3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2023 4. Zpracování přílohové části – do března 2023 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2022 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2022 3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2023 4. Zpracování přílohové části – do března 2023 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
OBEŠLOVÁ, Miluše. Hlasová výchova 6-9letých dětí na základní škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-439-1.
SEDLÁK, František a Rudolf SIEBR. Didaktika hudební výchovy 1 na prvním stupni základní školy: učebnice pro studenty pedagogické fakulty, studijní obor učitelství pro 1. stupeň základní školy. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. V Plzni: Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-261-6.
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-156-2.
Seznam doporučené literatury
OBEŠLOVÁ, Miluše. Hlasová výchova 6-9letých dětí na základní škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-439-1.
SEDLÁK, František a Rudolf SIEBR. Didaktika hudební výchovy 1 na prvním stupni základní školy: učebnice pro studenty pedagogické fakulty, studijní obor učitelství pro 1. stupeň základní školy. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. V Plzni: Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-261-6.
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-156-2.